Kevesebb fejreállás, a trükközésnek is vége

2013.11.07. 11:01

A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) legutóbbi közgyűlésén olyan szabálymódosítást fogadott el, amellyel szerinte sportszerűbbek lesznek a versenyek és kevesebb lesz a baleset. A jövőben tilos lesz országúti futamokon az út mellett található járdákat, kerékpárutakat vagy sávokat használni. Befellegzett a trükkös levágásoknak is.

A belga és francia kerékpáros versenyek közvetítésekben jellegzetes kép az, amikor a szűk utakra terelt mezőny néhány tagja megpróbál a pálya mellett futó, sokszor szinte szélesebb kerékpárúton lépést tartani az élbollyal, de ugyanilyen gyakran láthatjuk azt is, hogy a körforgalomban néhány versenyző lecsapja az ívet. Január 1-jétől azonban vége ezeknek a sokszor kényszerszülte trükköknek.

Akkortól aki elhagyja a kijelölt versenypályát, az büntetést kap, ami legsúlyosabb esetben kizárást is jelenthet. A szabályalkotókat a fair play és a balestmegelőzés vezette. Szerintük jogosulatlan előnyhőz jut az, aki mondjuk egy párhuzamos kerékpársávot használ. Ez nem feltétlenül igaz, szélárnyékból kibújva magát fárasztja a kerékpáros, és amikor vissza akar térni az útra, óhatatlanul lassítania kell. Jó esetben talál is olyan helyet, ahol könnyedén visszajut, de az sem ritka, hogy gyepsávon keresztül hajtanak, ugratnak át.

Ezek a mozdulatok valóban balesetet okozhatnak, volt is már rá példa, és azt sem garantálja senki, hogy a nézők a szabadon hagyják a járdákat és kerékpársávokat. Az egyik legemlékezetesebb járdás bukást a német Lanegeveld szenvedte el a tavalyi Flandriai körversenyen (lásd a videót). A korábban ciklokrosszozó Zdenek Stybar pedig annak adta példáját, hogyan lehet okosan kihasználni egy szűk utcában a járdát kanyarodásnál.

Langeveld nézőtt ütött el és bukott

A szabály alkalmazása még sok vita forrása lehet. Nem tudni, hogyan döntenek majd olyan esetekben a versenybírók, amikor a bringások például éppen egy bukás elkerülése miatt menekülnek fel a járdára vagy a kerékpárútra. Néhány versenyen olyan szűk utak vannak, amik alkalmatlanok egy kétszázfős mezőnyhöz. De az is gyakori, hogy csak felfestéssel válik el a kerékpárút az autóúttól. Ötvenes tempónál pedig biztos nem arra fognak figyelni a bringások.

Azokon a klasszikusokon is vitás döntések születhetnek, amelyek macskaköves szakaszokat tartalmaznak, mert a versenyzők, ahol csak tudnak, lemenekülnek a rázatókról. Kérdéses, hogy az ilyen utak melletti beton-, vagy akár csak földes sávokat a pálya részének fogják-e tekinteni.