A bukás után oltári bunkóság jött?
További Bringa cikkek
A Giro d' Italia hatodik szakaszának végén egy bukás kettészedte a mezőnyt. A végső győzelemre esélyesek közül csak Cadel Evans maradt az első csoportban, aki a szakadást kihasználva előnyt szerzett a technikai gondok miatt hátramaradt riválisai ellen. Akcióját persze nem mindenki tartja túl sportszerűnek.
A bukás a céltól 12 kilométerre történt, az esőtől csúszós úton többtucatnyi bringás esett el, vagy volt kénytelen megállni balesetet szenvedett társai miatt. Mivel a bukás a boly elején történt, csak egy kis csoport úszta meg. Ebben azonban ott volt az összetettben vezető Michael Matthews és a végső győzelemre pályázó Evans is. Az ő érdekeik azt diktálták, hogy a hajrában minél kevesebb ellenfelük legyen. Matthews reményekedhetett abban, hogy megőrzi a rózsaszín trikót, Evans pedig arra ment, hogy a többi favoritnak nagy időkülönbséget adjon, mert a háromhetes verseny végén akár ezek a másodpercek is dönthetnek. Az élcsoport ezért egy pillanatra sem lassított, végignyomták izomból a hátralévő kilométereket.
„Ez fair volt? Az, mert a győzelemre gondoltak, és nem arra, hogy mi történik a hátuk mögött. Az utolsó tíz kilométeren felmegy benned az adrenalin, és csak arra gondolsz, hogy megnyerd a Girót, és csak menj előre"
– védekezett az Orica menedzsere, Shayne Bann.
Evansék 49 másodperccel előzték a következő nagyobb csoportot, ebben volt a szintén esélyes Nairo Quintana is, de más top 10-es versenyzők még nagyobb hátránnyal érkeztek. A bordáját és ujját törő Joaquin Rodriguez majdnem nyolc percet kapott, Nicholas Roche pedig negyedórával később érkezett, mert sokáig kellett cserekerékpárra várnia.
Ha elfogadjuk azt az alapelvet, hogy a kerékpársportnak részei a bukások és a technikai problémák, akkor Evansék profiként a legjobb döntést hozták, a lehető legtöbbet hozták ki a számukra előnyös helyzetből. Ha az emberi oldalt is figyelembe vesszük, akkor megalázóan bántak ellenfeleikkel. A negyedik szakaszon még óriási egység volt a mezőnyben, az esős út miatt nem akartak kockáztatni Bariban, és kompromisszumos javaslattal megvédték a favoritok érdekeit, nem kockáztattak a különbségekért.
A boly szakadását itt is a hirtelen lehullott eső okozta, és szinte minden csapatból belekerült valaki a bukásba. A sok sérült és a körforgalomban kialakult torlódás miatt sem volt lehetőség arra, hogy gyors segítséget kapjanak a pórul járt versenyzők. Evansék a rádiós kapcsolatnak köszönhetően tudhatták, mi történik a hátuk mögött. Megtehették volna, hogy nagyvonalúan behúzzák a féket, és bevárják a többi bringást, majd esetleg a hajrában döntenek a szakaszról.
Nem lett volna példa nélküli az eset, a 2010-es Tour de France második szakaszán is egy bukás miatt maradtak le a favoritok, akkor azonban úgy döntött a főmezőny, hogy mindenkit bevárnak. A végén nem is küzdöttek a helyezésekért. „Elnézést kérünk a közönségtől, hogy nem hajráztunk, de olyan sokan megsérültek, hogy nem lett volna sportszerű velük szemben” – mondta akkor a most más elveket érvényesítő Cadel Evans.
Persze ezen a Touron sem volt mindig ugyanaz a szemlélet, egy nappal később Fabian Cancellara nem sokat törődött a kockaköveken defektelő Alberto Contadorral és Lance Armstronggal, majd ezután jött a Chain-gate is, amikor Andy Schleck lánca leesett a Port de Balè-n, Contador sem várta be legnagyobb riválisát, kihasználta a helyzetet, és 39 másodpercet vert rá a szakaszon. A 2012-es Touron pedig Evans is nyertese volt annak, amikor az útra szórt szögek és defektek miatt lemaradt, az élen haladó Sky visszafogta a mezőnyt.
„A kommunikáció a végén nem volt tiszta, és elég nehéz racionális döntést hozni ilyen váratlan helyzetben. A mi munkánk az, hogy versenyezzünk, ami a célig tart. Ez van a fejünkben. Hogy mi történt mögöttünk nem igazán tudtam. Nem láttam. Sajnos, tényleg nagyon rossz napja volt több biciklisnek" – nyilatkozta Evans.
„Hallottam a vitáról, de mit tehettünk volna? Elöl voltak, mentek, és kedvező pozícióban voltak. A verseny része a kockázat is. Sajnálom azokat a bringásokat, akik elestek, de nem mi voltunk egyedül, akik a kerékpáron maradtunk. Az Orica is elöl volt három fővel, övék volt a trikó, és szakaszt akartak nyerni. Sajnálom, de ezekben a pillanatokban nem tehettünk mást" – mondta a BMC sportigazgatója.