• Blog.hu
  • Fórum
  • Indavideó
  • Napi.hu
  • Dívány
  • Totalcar
  • Femina
  • Port.hu
  • We ❤︎ Budapest
  • Velvet
  • Címlap
  • Rovatok
  • Friss hírek
    • Facebook
    • Twitter
    • Tumblr
    • Reddit
  • Napi.hu
  • Dívány
  • Totalcar
  • Femina
  • Port.hu
  • We ❤︎ Budapest
  • Velvet
2023. 03. 31. péntek
Árpád
EUR 380,31 Ft USD 348,75 Ft GBP 432,33 Ft BUX 41 604 Ft OTP 9 796 Ft MOL 2 500 Ft
7 °C
18 °C
Belföld Külföld Gazdaság Kult Vélemény Tech-Tud Sport Fomo 24 Óra Blog Videó Podcast
  • Sport
  • Bringa
  • varjas istván
  • elektromos kerékpár
  • ryder hesjedal

30 dekás, észrevehetetlen motor hajtja az országúti bringát

Fehér János
2014.09.17. 17:47 Módosítva: 2014.09.17. 17:48
Index.hu logo

Kövesse az Indexet Facebookon is!

Követem!

További Bringa cikkek

  • Pogacar és Roglic sikere az idény első kerékpáros európai többnaposain Pogacar és Roglic sikere az idény első kerékpáros európai többnaposain
  • Valter Attila ötödik lett a Strade Bianchén, Pidcock szóló szökésből nyert
  • A magyar kerékpáros idén már komolyabb célokkal várja a Giro d’Italiát
  • Két hegyi és három sík etap a Budapesten záruló Tour de Hongrie-n
  • Valter Attila másodpercekkel maradt le az összetett dobógójáról Spanyolországban
Tovább a rovatra

A címlapról ajánljuk

Kapcsolódók (3)

Hesjedal motor nélkül nyerte a szakaszt
Contador növelte az előnyét a Vueltán.
Motor nélkül is pöröghet a földön a bringa?
Van, aki már be is mutatta. A nemzetközi szövetség vizsgálodott, semmi furcsát nem talált.
Magyar találmánnyal csalhatnak a kerékpárversenyen
Hatalmas botrány, a Vueltán bukó profi kereke magától pörgött tovább. Valószínűleg elektromotorral.

Az országúti kerékpársportban újra és újra előkerülnek azok a sejtések, hogy már a bicikliket is doppingolják, a versenyzők rejtett elektromotorokkal biztosítanak maguknak plusz hajtást. Legutóbb a Vuelta a Espanán bukó Ryder Hesjedal furcsán pörgő kereke miatt merültek fel ilyen vádak, de már Fabian Cancellarát is meggyanúsították, négy évvel korábbi motorhasználattal. Amíg valaki meg nem bukik, mindezek csak találgatások lesznek, de az biztos, hogy a technika létezik, és használják is. Mi is megnéztünk egy motoros bringát.

Varjas István egykor maga is versenyzett, ehhez is volt köze annak, hogy jó tíz éve belefogott Olaszországban egy olyan kerékpár kifejlesztésébe, amelyet vázba rejtett elektromotor hajtott. Ma már egyre többen ülnek fel pedelecekre és más elektromos kerékpárokra, de ezek az akkumulátorok és motorok kidolgozása miatt dögnehezek. Varjasék ellenben olyan gépeket építettek, amelyek alig valamivel súlyosabbak egy versenykerékpárnál. A beépített motorjaik még a 30 dekát sem érik el, az egész technika nincs egy kiló sem. Nekem sem tűnik fel, hogy nem egy hagyományos biciklivel van dolgom, amikor megemelem a két nekünk bemutatott modellt. Kívülről sem látszik semmi, csak egyetlen pici, piros jelzés gyanús a kormánymarkolaton. Igen, azzal lehet bekapcsolni a középcsapágynál dolgozó motort.

phybra 001
Fotó: Bikemag.hu

A 250 wattos teljesítményű motor három fokozaton működik, a kerékpáros szabályozhatja, mikor mennyi segítségre van szüksége. Kísérteties, mikor elkezdenek pörögni emberi hajtás nélkül a pedálok. Gyors kézitesztet is végzek, mikor megpróbálom megfékezni a pedált, szinte kitépi a karom. Egyikünk aztán fel is ül a bringára, és egy laza tekeréssel egyéni csúcsot ér el a Hármashatár-hegyre. A motoros bicikli nem teljesen hangtalan, mikor megközelítjük autóval, jól kivehető a zizegése, bár a tervező azt mondja, ez azért van, mert még bejáratós a bicikli. A tekerés után is van azért jel, ami a motor nyomára vezethet. A középrész felett egy rövid szakaszon érezhetően átmelegedett az üléscső.

Elekromotoros bicikli

Gyártanak hangos és hangtalan modelleket a Limemotion cégnél, árban és teljesítményben is van különbség, a hangos gép akár 350 watt pluszt is tud adni, de nem is ez a szám az igazán lényeges, hanem az a nyomaték, amit kifejt a motor. A rásegítés akkor a leghatékonyabb, ha nagy fordulatszámon pörög a pedál és láb. Egy-egy töltés 30-40 percig bírja, ennyi pont elég lehet egy-egy túra nehezebb, hegyi szakaszain. A motorhoz még csak különleges bringa sem kell, némi vázátalakítás után be tudják építeni a szabvány kerékpárokba is.

elektromos kerekpar varjas 001
Fotó: Bikemag.hu

Bár a rejtett, könnyű motor most is a lehetséges csalások miatt került középpontba, nem ebben látják előnyét a tervezők. Szerintük az ilyen típusú gépek igazi kerékpáros élményt adnak, szemben a pedelecekkel. Ezt a bringát könnyedén lehet pakolni, szállítani, és ha tekerni kell, akkor sem a plusz tömeggel kell küzdeni. Az elektromotoros bringa a gyengébbeknek, öregeknek lehet igazi segítség, nem kell lemondaniuk azért kedvenc sportágukról, mert képtelenek már megmászni önerőből egy dombot, volt. Szakértők szerint is éppen ezzekkel a tulajdonságaival forradalmasíthatja a sportcélú kerékpározás piacát, több gyártó is érdeklődött már a Varjas-féle megoldás iránt.

Az elterjedését egyelőre leginkább az ára akadályozhatja. A motor beépítése 3400-25 000 euró közötti összegbe kerül a teljesítménytől, a technikai és esztétikai megoldásoktól függően.

elektromos kerekpar varjas 005
Fotó: Bikemag.hu

A motoros bringa a profiknak is nagy segítség lehet az edzésben, a rásegítés, a könnyebb hajtás szinte belehajszolja a használókat, hogy magasabb pedálfordulatot használjanak. Varjas szerint így edzve akár három héttel előbb lehet csúcsformába kerülni, mint az eddig bevett módszerekkel.

Elektromotoros bicikli 2
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4.
Maradj otthon és tanulj valamit ...ma is, ...holnap is, ...holnapután is
Maradj otthon és tanulj valamit ...ma is, ...holnap is, ...holnapután is
Index.hu logo

Kövesse az Indexet Facebookon is!

Követem!

Ehhez a cikkhez ajánljuk



Bookline
Kovács Tamás György-A villamos
Kovács Tamás György
A villamos
5092 Ft
Eva-Maria Bast-A királynő
Eva-Maria Bast
A királynő
4675 Ft
Ingatlan.com
  • Hírek
  • Valóra vált a vevők álma: van, ahol már beindult a lakásárcsökkenés
Money.hu
  • Hírek
  • 6 dolog, amire készülj, ha az egyesülő MKB vagy Takarékbank ügyfele vagy
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Adatvédelmi elvek
  • Süti szabályzat
  • Süti beállítások
  • RSS
  • Állás
  • Márkabiztonság
  • © 1999-2023 Index.hu Zrt.