30 dekás, észrevehetetlen motor hajtja az országúti bringát

2014.09.17. 17:47 Módosítva: 2014.09.17. 17:48

Az országúti kerékpársportban újra és újra előkerülnek azok a sejtések, hogy már a bicikliket is doppingolják, a versenyzők rejtett elektromotorokkal biztosítanak maguknak plusz hajtást. Legutóbb a Vuelta a Espanán bukó Ryder Hesjedal furcsán pörgő kereke miatt merültek fel ilyen vádak, de már Fabian Cancellarát is meggyanúsították, négy évvel korábbi motorhasználattal. Amíg valaki meg nem bukik, mindezek csak találgatások lesznek, de az biztos, hogy a technika létezik, és használják is. Mi is megnéztünk egy motoros bringát.

Varjas István egykor maga is versenyzett, ehhez is volt köze annak, hogy jó tíz éve belefogott Olaszországban egy olyan kerékpár kifejlesztésébe, amelyet vázba rejtett elektromotor hajtott. Ma már egyre többen ülnek fel pedelecekre és más elektromos kerékpárokra, de ezek az akkumulátorok és motorok kidolgozása miatt dögnehezek. Varjasék ellenben olyan gépeket építettek, amelyek alig valamivel súlyosabbak egy versenykerékpárnál. A beépített motorjaik még a 30 dekát sem érik el, az egész technika nincs egy kiló sem. Nekem sem tűnik fel, hogy nem egy hagyományos biciklivel van dolgom, amikor megemelem a két nekünk bemutatott modellt. Kívülről sem látszik semmi, csak egyetlen pici, piros jelzés gyanús a kormánymarkolaton. Igen, azzal lehet bekapcsolni a középcsapágynál dolgozó motort.

phybra 001
Fotó: Bikemag.hu

A 250 wattos teljesítményű motor három fokozaton működik, a kerékpáros szabályozhatja, mikor mennyi segítségre van szüksége. Kísérteties, mikor elkezdenek pörögni emberi hajtás nélkül a pedálok. Gyors kézitesztet is végzek, mikor megpróbálom megfékezni a pedált, szinte kitépi a karom. Egyikünk aztán fel is ül a bringára, és egy laza tekeréssel egyéni csúcsot ér el a Hármashatár-hegyre. A motoros bicikli nem teljesen hangtalan, mikor megközelítjük autóval, jól kivehető a zizegése, bár a tervező azt mondja, ez azért van, mert még bejáratós a bicikli. A tekerés után is van azért jel, ami a motor nyomára vezethet. A középrész felett egy rövid szakaszon érezhetően átmelegedett az üléscső.

Elekromotoros bicikli

Gyártanak hangos és hangtalan modelleket a Limemotion cégnél, árban és teljesítményben is van különbség, a hangos gép akár 350 watt pluszt is tud adni, de nem is ez a szám az igazán lényeges, hanem az a nyomaték, amit kifejt a motor. A rásegítés akkor a leghatékonyabb, ha nagy fordulatszámon pörög a pedál és láb. Egy-egy töltés 30-40 percig bírja, ennyi pont elég lehet egy-egy túra nehezebb, hegyi szakaszain. A motorhoz még csak különleges bringa sem kell, némi vázátalakítás után be tudják építeni a szabvány kerékpárokba is.

elektromos kerekpar varjas 001
Fotó: Bikemag.hu

Bár a rejtett, könnyű motor most is a lehetséges csalások miatt került középpontba, nem ebben látják előnyét a tervezők. Szerintük az ilyen típusú gépek igazi kerékpáros élményt adnak, szemben a pedelecekkel. Ezt a bringát könnyedén lehet pakolni, szállítani, és ha tekerni kell, akkor sem a plusz tömeggel kell küzdeni. Az elektromotoros bringa a gyengébbeknek, öregeknek lehet igazi segítség, nem kell lemondaniuk azért kedvenc sportágukról, mert képtelenek már megmászni önerőből egy dombot, volt. Szakértők szerint is éppen ezzekkel a tulajdonságaival forradalmasíthatja a sportcélú kerékpározás piacát, több gyártó is érdeklődött már a Varjas-féle megoldás iránt.

Az elterjedését egyelőre leginkább az ára akadályozhatja. A motor beépítése 3400-25 000 euró közötti összegbe kerül a teljesítménytől, a technikai és esztétikai megoldásoktól függően.

elektromos kerekpar varjas 005
Fotó: Bikemag.hu

A motoros bringa a profiknak is nagy segítség lehet az edzésben, a rásegítés, a könnyebb hajtás szinte belehajszolja a használókat, hogy magasabb pedálfordulatot használjanak. Varjas szerint így edzve akár három héttel előbb lehet csúcsformába kerülni, mint az eddig bevett módszerekkel.

Elektromotoros bicikli 2