Normális motorral nem lehet lebukni

2016.02.04. 11:48

A kerékpárvázakba építhető elektromotorok magyar fejlesztője, Varjas István a Bikemagnak beszélt a hétvégén lebukó belga Femke van den Driessche biciklijéről és a Gazzetta dello Sport által bemutatott másik lehetséges csalásról, az elekromágneses kerékről.

Varjas szerint a belga ciklokrosszos nem azért bukott le, mert a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) új diagnosztikai módszert talált volna ki, hanem mert túl hangos volt a beépített motor. Valaki meghallotta, és szólt a zsűrinek. „Ez a legcsóróbbak doppingja, akik normális motorral tudnak játszani, azokat sose fogták meg. Az UCI sosem üldözte igazán ezt, most kénytelen valamit lépni a balhék miatt."

Varjas szerint az elektromágneses kerék is régóta ismert, de nagyon nehéz lebukni vele, mert a karbonkerékben mindent leárnyékolnak. Csak a tömegéből lehet sejteni, hogy valami nincs rendben vele. A kerekeket, akár a távolból, kísérő autóból is lehet kezelni.

„A kerékben van minden, a tekercs, az akkumulátor és az elektronika, hogy laikusok is értsék, tulajdonképpen egy kifordított (forgórész által vezérelt) elektromotor. A láncvillákban csak a mágneses fémek vannak, semmi mozgó rész. E a kerék lejtőn visszatölt (ilyenkor meg kell változtatni az áram irányát és generátorként működik, a megforduló változó mező áramot indukál), nincs szükség túl nagy akkumulátorokra."