Gedeon, Johanna
2 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

Autó nélkül egy kerékpárversenyző sem ér sokat

2016.07.04. 17:47 Módosítva: 2016.07.04. 19:33

Vasárnap ért véget Magyarország legnagyobb kerékpáros eseménye, a Tour de Hongrie, miközben elkezdődött a Tour de France is. A két körverseny presztízse között nyilván nagy különbség van, de valami közös: a versenyzők szempontjából kulcsfontosságú, hogy a csapat, amivel csak lehet, megkönnyítse dolgukat, megfelelő hátteret biztosítsanak ahhoz, hogy lehetőleg csak a pihenéssel, regenerációval tudjanak foglalkozni a szakaszok között.

A kerékpárversenyzők élete a kilométerek gyűjtéséből áll, és nemcsak két keréken. Rengeteget utaznak, repülnek, versenyről versenyre és egy körverseny ideje alatt az egyes szakaszok között is. Nem nehéz elképzelni, hogy milyen megterhelőek a kerékpáron eltöltött versenykilométerek, és mennyire fontos, hogy a lehető legjobb körülményeket biztosítsa számukra a csapat, mielőtt felszállnak, és miután leszállnak a bicikliről.

Ehhez komoly logisztika és felszerelés szükséges, nem beszélve a segítő személyzetről. A Tour de France-on látható csapatok általában két csapatbusszal, szerelőkamionnal és több személyautóval érkeznek, ami a kompromisszummentes megoldást jelenti. A csapatbuszok felszereltsége túlmutat bármilyen luxusautón: kényelmes, minden irányban állítható hatalmas fotelok, ágy, kávéautomata, főzőhelyiség, a legkülönbözőbb regeneráló táplálékok, szórakoztató elektronikai berendezések állnak rendelkezésre.

Aki nem látott még kerékpáros csapatbuszt, belépve igencsak meglepődne, hogy a hatalmas járműben mindössze tucatnyi ülést találunk, de ezek nem akármilyen ülések. Egy ilyen fotelban helyet foglalva minden perc a pihenésről szól, a buszban található multimédiás eszközökön kívül rácsatlakoztathatóak a saját telefonok, tabletek, laptopok is. Nem ritka ezekben a székekben a masszázsfunkció sem. Garantált a friss kávé, a hűtőből elővehetik a versenyzők a saját uzsonnát, a mikróban megmelegíthetik, elfogyaszthatják, miközben a következő szállás felé haladnak az országúton.

A hatalmas buszokat általában a WorldTour vagy ProTour – azaz a Tour de France-on is induló nemzetközi első vagy másodosztályú csapatok gépparkjában figyelhetjük meg, a szerényebb költségvetésű, nemzetközi harmadosztályú, vagy nemzeti klubcsapatok beérik egy Camperrel is. A Tour de Hongrie alatt a legjobb magyar csapatot, a Szuper Beton Teamet például egy lakóautó kísérte végig, ami jelentős segítséget jelent a rajt előtti és a célba érkezés utáni időszakban.

A kerékpárversenyek szabadtéren zajlanak, a rajt- és célterület is forgalmasabb tereken vagy éppen hegyi utak tetején van kialakítva. Létfontosságú tehát, hogy a versenyzők kényelmesen átöltözhessenek, elvégezhessék a dolgukat, harapjanak valamit, mielőtt megérkeznének a szállásra. Nem mindegy, hogy ha megkíván az ember egy jéghideg kólát, azt bármikor elővehesse a hűtőből. Rajt előtt is jó valahová leülni, ha esik az eső, kell egy ponyva a fejek fölé, miközben megbeszélik a taktikát.

A csapatbuszok, lakóautók raktárként és alkalmi konyhaként is működnek, a segítők itt készítik el a verseny közben elfogyasztandó frissítőket, becsomagolják a gofrifalatokat, bekészítik a kulacsokat, ha úgy adódik, meg lehet főzni egy adag tésztát. Sokszor előfordul, hogy a célba érkezés után vár még a csapatra egy-két órás út a következő szállásig, ilyenkor nem maradhatnak étlen-szomjan a versenyzők. A hotelban aztán a masszőrök veszik kezelésbe a megfáradt izmokat, minden lehetséges módon meg kell könnyíteni a regenerációt, elősegíteni a minél hatékonyabb pihenést.

Egy hét alatt, három hét során pedig pláne összeadódik minden apróság, ami segít kipihenni a verseny okozta terhelést, minél profibb szintről beszélünk, annál jobban kiszolgálják a versenyzőket ebből a szempontból. Nyilván a legerősebb versenyzők a legjobb csapatokban tekernek, és ha ehhez hozzávesszük a legprofibb hátteret, nem véletlen, hogy még nagyobb különbségek alakulhatnak ki a legjobbak és a kevésbé profik teljesítménye között. Nyilván az sem véletlen, hogy a Szuper Beton – amely a többi magyar klubcsapattal ellentétben rendelkezett egy versenyt kísérő lakóautóval – , egyre jobb eredményeket ért el, ahogy teltek a napok. Végül nem csak a legjobb magyar csapat lett, de a legjobb magyar versenyző címét is hazavihették, Rózsa Balázs révén.