Egész napos szökés után nyerték a Giro királyszakaszát

2019.06.01. 18:16

A Giro d'Italia szombati királyszakaszát az Astana versenyzője, Pello Bilbao nyerte meg egy egész napos szökés után. A baszk kerekes már a második szakaszát nyerte az idei Girón. A szakaszt a Movistar csapata végig dominálta, Richard Carapaz rózsaszín trikóját semmi sem veszélyeztette a szakaszon, amivel gyakorlatilag karnyújtásnyira van a végső győzelemtől. A második helyen Vincenzo Nibali (Bahrain-Merida) áll 1:54 másodperc hátránnyal, a harmadik helyre a Mikel Landa (Movistar) lépett előre, az ő hátránya 2:53 másodperc csapattársával szemben. Vasárnap a veronai időfutammal ér véget az idei Giro.

Szombaton rendezték a Giro d'Italia utolsó hegyi szakaszát. A 194 kilométer hosszú útvonal öt komoly hegyet is tartalmazott, köztük a 2047 méter magas Passo Manghent, ami az idei versenyen az új Cima Coppi címet viselte a Passo Gavia törlése után. Az 5754 méteres szintkülönbség a legtöbb az idei Giro szakaszai közül, így joggal nevezték a 20. etapot a királyszakasznak.

Magyar csapat nyerte az E-Girót

A Giro d'Italia betétprogramjaként megrendezett, 18 szakaszból álló versenyen a magyar színekben versenyző Epowers Factory Team magabiztosan nyert. Mind a 10 résztvevő csapat hat versenyzővel vett részt a szakaszokon, közülük négy állandó és két cserélhető bringással. A csapatvezető Hering Zoltán az MTI-nek kifejtette: a 100-150 kilométer hosszúságú etapokon két ügyességi szakaszon és egy klasszikus sprintben lehetett pontokat gyűjteni. Előbbiek 5-10 kilométer közötti résztávok voltak, amelyeken megadott sebességátlagot kellett leginkább megközelíteni kilométeróra nélkül. Az utolsó egy kilométeren pedig a csapatkapitányok sprinteltek a sikerért: a magyar színekben Filutás Viktor hajrázott, aki a Pannon Cycling Team országúti versenyzője. Az együttesnek volt két olasz tagja is: a Giro d'Italián 1996-ban szakaszgyőztes Davide Rebellin, valamint Andrea Tafi, aki 1999-ben a Paris-Roubaix-n diadalmaskodott.

A Giro-E-n a résztvevők olyan kerékpárokkal indultak, amelyen 25 kilométeres óránkénti sebességnél kikapcsolt az elektromos rásegítés. Mint Hering rámutatott: sikerük titka az, hogy a mezőny legkönnyebb, innovatív technológiával gyártott, teljesen magyar fejlesztésű kerékpárokkal versenyeztek.  (MTI/Index)

A nap elején egy tizenegy fős szökevénycsoport alakult ki, amiben többek között ott volt az egész versenyen sokat szökésben lévő Fausto Masnada (Androni Giocatolli-Sidermec) és ausztrál Jai Hindley (Team Sunweb) is. A nap első hegyét, a Cima Campót Hindley vitte el. A lejtmenet után azonnal kezdődött a következő hegy, a Passo Manghen. Masnada egyedül lépett el a szökevényektől, akit a többiek nem tudtak követni, így elsőként ő ért fel a csúcsra, amivel megnyerte a Cima Coppit.

Eközben az esélyesek csoportjában az Astana vette át a vezetést a Movistartól, amiből sejthető volt, hogy támadásra készülnek. Erre nem kellett sokat várni, Miguel Angel López húzta meg a sort, amivel Vincenzo Nibalit (Bahrain-Merida) átmenetileg le is tudta szakítani. A Manghen utáni lejtmenetben mind a szökevények, mind az összetett győzelemre esélyesek összerázódtak, a két csoport köztük lévő különbség pedig kettő és három perc között ingadozott.

20 kilométerre a céltól, a Croce d'Aune hegyen a rózsaszín trikós Richard Carapaz csapata, a Movistar vette át az irányítást. Az ecuadori versenyzőnek három segítője is maradt elől, akik pillanatok alatt két perc alá csökkentették a szökevények előnyét. Az utolsó hegyen már csak Vincenzo Nibali bírta a két movistaros, Richard Carapaz és Mikel Landa tempóját, Primoz Roglic (Team Jumbo-Visma) is leszakították magukról, amivel a szlovén végső győzelmi esélyei elszálltak.

A nap legemlékezetesebb pillanatát egy felelőtlen néző okozta, aki olyan közel futott a fehér trikós Miguel Angel Lópezhez, hogy fel is borította az Astana kapitányát. Lópeznek ez az incidens súlyos perceibe került, amiért első felindulásában elégtételt is akart venni a nézőn, és a sapkáját leütötte a fejéről.

Carapazék 3 kilométerre a céltól befogták az utolsó szökevényeket is, majd a rózsaszín trikós a célig felvezette a hajrát csapattársának, Mikel Landának. A sprintet Landa nyitotta meg, de egy másik baszk, Pello Bilbao (Astana) a nagyon szoros sprintben kevéssel megelőzte Landát, és megnyerte a királyetapot.

Eredmények:
20. szakasz, Feltre –
Croce d'Aune-Monte Avena 194 km

1. Pello Bilbao (spanyol, Astana) 5:46:02
2. Mikel Landa (spanyol, Movistar)
3. Giulio Ciccone (olasz, Trek-Segafredo) + 2 mp.

Összetett:

1. Richard Carapaz (ecuadori, Movistar Team) 89:38:28
2. Vincenzo Nibali (olasz, Bahrain-Merida) + 1:54
3. Mikel Landa (spanyol, Movistar Team) + 2:53
4. Primoz Roglic (szlovén, Jumbo-Visma) + 3:06
5. Bauke Mollema (holland, Trek-Segafredo) + 5:51
6. Miguel Ángel López (kolumbiai, Astana) + 7:18
7. Rafal Majka (lengyel, Bora-Hansgrohe) + 7:28
8. Simon Yates (brit, Mitchelton-Scott) + 8:01
9. Pavel Sivakov (brit, Team Ineos) + 9:11
10. Ilnur Zakarin (orosz, Team Katyusha Alpecin) + 12:50