Apollónia
15 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Négy év alatt egyetlen rejtett motort sem találtak a profi bringásoknál

2020.06.28. 16:43

 A Francia Pénzügyi Ügyészség (PNF) kétéves vizsgálata nem találta arra bizonyítékot, hogy a kerékpársport legmagasabb szintjén mechanikai doppingot, rejtett motort használnának a bringások. 

Vázba épített elektromotorral a 2016-os ciklokrossz-világbajnokságon buktak le először, a juniorok között versenyző belga Femke Van den Driessche kerékpárjában bukkantak rá. Azóta viszont csak néhány amatőr bringásnál leltek hasonlóra, többek között egy magyar veterán versenyzőnél

Az országúti kerékpározásban régóta él a gyanú, hogy van, aki plusz wattokat biztosító motorral csal, például 2010-ban Fabian Cancellárát hozták hírbe a Párizs–Roubaix-győzelme után, és több olyan videófelvétel is megjelent, ahol elsőre megmagyarázhatatlanul pörögnek földön fekvő bringák kerekei. A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) sem vetette a lehetőségét a mechanikai doppingnak, ezért több versenyen hőkamerával, röntgennel és egy leginkább elterjedt tabletes-szenzoros módszerrel próbáltak elkapni csalókat.

2016 óta több ezer vizsgálatot végeztek el, de egyetlen egy profi bringásnál sem találtak rejtett motort.

A Cyclingnews azt írja a francia L'Equipe-re hivatkozva, hogy az elmúlt években több vizsgálati módszer zátonyra futott, például a Francai Atomenergia Hivatal segítségével fejlesztett eszköz, ami arra lett volna hivatott, hogy verseny közben, a kerékpárok körüli mágneses mezők alapján buktatta volna le a csalókat. Ez a technikai azonban túl költséges volt. 

A PNF a nyomozás során meghallgatta,a vázakba motorokat építő magyar feltalálót, Varjas Istvánt is, valamint az UCI több tisztségviselőjét is. 

Jean-Christophe Péraud egykori Tour de France-dobogós, a UCI mechanikai dopping ellen küzdő munkacsoportjának vezetője, azt nyilatkozta, hogy 99 százalékos biztonsággal kijelenthető, hogy a profi mezőnyben nem használnak rejtett motort.