• Blog.hu
  • Fórum
  • Indavideó
  • Napi.hu
  • Dívány
  • Totalcar
  • Femina
  • Port.hu
  • We ❤︎ Budapest
  • Velvet
  • Címlap
  • Rovatok
  • Friss hírek
    • Facebook
    • Twitter
    • Tumblr
    • Reddit
  • Napi.hu
  • Dívány
  • Totalcar
  • Femina
  • Port.hu
  • We ❤︎ Budapest
  • Velvet
2023. 03. 29. szerda
Auguszta
EUR 379,72 Ft USD 349,84 Ft GBP 431,54 Ft BUX 42 450 Ft OTP 9 882 Ft MOL 2 588 Ft
-4 °C
11 °C
Belföld Külföld Gazdaság Kult Vélemény Tech-Tud Sport Fomo 24 Óra Blog Videó Podcast
  • Sport
  • Extrém sport
  • fa nándor
  • vendée globe
  • vitorlás
  • fa nándor vendée globe

Fa Nándor: jókor jó helyen, lassítás nélkül túl a kritikus zónán

Máté Dániel
2017.01.23. 18:11
Index.hu logo

Kövesse az Indexet Facebookon is!

Követem!

További Extrém sport cikkek

  • Először mászták meg télen a K2-t Először mászták meg télen a K2-t
  • Rakonczay Gáborért mentőhelikopter ment, vége a rekordkísérletnek
  • Elképesztő világcsúcs: egy levegővel 112 méterre merült egy búvár
  • Rutin nélkül és idősen is fel lehet jutni a Mount Everestre
  • Élet-halál harc és médiacirkusz volt a világ legnézettebb hegyi mentése
Tovább a rovatra

A címlapról ajánljuk

Kapcsolódók (3)

Fa Nándor megkerülte a Földet, lehet tippelni, mikor fut be
Biztosan halad a cél felé a vitorláslegenda.
Fa Nándorra 3700 mérföld örömvitorlázás vár
„… de erről meg kell kérdeznem a feleségemet” - mondta Alex Thomson, miután úgy nyilatkozo
Fa Nándor napok óta remek széllel repeszt
Ketten már beértek a Vendée Globe-on, Fa előtt összevissza cikázik a hetedik helyezett.

Fa Nándor az elmúlt 72 órában 850 mérföldet tett meg a Vendée Globe-on, ami remek sebességnek mondható, főleg ahhoz képest, hogy mindenki másnál keletibb útvonalat választott az Atlanti-óceánon. A hajósok azért húzódnak ezen a tájon minél nyugatabbra, mert itt könnyű beleragadni a Saint Helen High nevű, magas nyomású, gyengeszeles zónába, ami a rendszer közepét jelentő szigetcsoportról kapta a nevét.

Fa Nándor jókor volt jó helyen, és lassítás nélkül haladt át a kritikus zónán, hogy talán már kedden átszelje az Egyenlítőt.

Jóval mögötte, a mezőny legvégén két versenyző még mindig a Csendes-óceánon hajózik a Horn-fok felé. Pieter Heereme és Sebastien Destremau egyaránt azt számolgatják, hogy kitart-e az élelmiszerkészletük a célig. Heerema saját bevallása szerint eleve 130 napra készült, Destremau viszont csak február közepéig, addigra viszont biztosan nem ér vissza Franciaországba. Szerencsére még a rajt után megspórolt két heti tartós élelmiszert, mert a rántott csirke és a zsírban lesütött hús sokáig kitartott. Március 5-ig lesz mit ennie, de aztán csak a horgászás marad.

nándipozi78.PNG
Fotó: Vendée Globe

Az élen hétfő este 8 órára várják Jeremie Beyout a célba, a harmadik helyen befutó hajós nagyot ment, a déli Atlanti-óceán óta korlátozottan fér hozzá az időjárás előrejelzésekhez, ehhez képest igazán remekül teljesített.

És hétfő este célba is ért. A 40 éves vitorlás 78 nap 6 óra 38 perc alatt teljesítette a távot, ezzel a verseny történetében a negyedik olyan lett, aki kevesebb, mint 80 nap alatt kerülte meg a Földet.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy sokáig párban hajózott Paul Meilhat-tal, és tőle rádión keresztül többször kapott felvilágosítást az időjárásról. De amióta Meilhat hajóján még a Csendes-óceánon eltört a billenthető tőkesúly hidraulikája, tényleg csak magára hagyatkozhat.

Szegény Beyou a cél felé közelítve a gyenge és rossz irányú szelekben nagyon megszenved minden mérföldért. Az utolsó 48 órában összesen 260 mérföldet tett meg egy lényegében Forma1-es hajóval, ami jobb szélben simán tud 25 csomós átlagsebességgel is haladni. A kényszerű vánszorgás egyúttal azt is jelenti, hogy ő már kicsúszik a négy évvel ezelőtti versenyen Francois Gabart által felállított 78 nap és 3 órás régi rekordidőből.

Mögötte Jean-Pierre Dick nem mondhatja el magáról, hogy ügyes taktikai húzása nagyon bevált volna, amikor üldözőivel ellentétben egy nyugatias kitérőt indított a Rák-térítő magasságában. Most ugyan 55 mérfölddel megelőzi Yann Elies-t és 90-nel Jean Le Cam-ot, de amikor a manőver mellett döntött, még több mint 100 mérföld volt az előnye velük szemben. Ráadásul Dick hajója a legújabb foillal felszerelt IMOCA 60-as, aminek eleve van egy sebességi előnye Elies és Le Cam hagyományos hajóival szemben. (A foil a képen látható kitolható szárny, ami nagyobb sebességénél a vízbe érve emeli a hajó szél alatti oldalát, ezzel stabilizálva a vitorlást).

imoca foil
Fotó: Vendée Globe

Nagy kár, hogy ők így hárman ennyire szétcsúsztak az utolsó 500 mérföldre, igazán izgalmas lett volna megnézni egy olyan befutót, ahol 27000 tengeri mérföld után három hajó látótávolságon belül érkezik a célba.

Akták

Fa Nándor a Vendée Globe-on

  • 2017. febr 22.
    Ehhez kell a fatalizmus, hogy a bálna éppen ne nekem jöjjön

    Korántsem romantikus végigvitorlázni a Földet egy fülkében ülve, ahol kizárólag a radarképernyő és a számítógépek villogása tartja életben és ébren a hajóst. Fa Nándor hajóépítőt, vitorlázót Joó Gábor és Máté Dániel kérdezte az Index Podcastjében.

  • 2017. febr 22.
    Két héttel a célba érés után is zsibbadtak Fa Nándor lábujjai

    Fél évig tart, mire teljesen kiheveri a földkerülést.

  • 2017. febr 10.
    Fa Nándor bejelentette, végleg visszavonul

    „Azt hiszem, ennyi volt nekem, lezártam a pályámat, jöjjenek a fiatalok!” – mondta két nappal a Föld újbóli megkerülése után.

Még 60 cikk az aktában
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4.
Maradj otthon és tanulj valamit ...ma is, ...holnap is, ...holnapután is
Maradj otthon és tanulj valamit ...ma is, ...holnap is, ...holnapután is
Index.hu logo

Kövesse az Indexet Facebookon is!

Követem!

Ehhez a cikkhez ajánljuk



Bookline
Náray Tamás Barbara - A végzet (1. kötet)
5200 Ft
Frank Krake Az utolsó túlélő
4160 Ft
Ingatlan.com
  • Tippek
  • Ingatlanajándékozás: költségek és szabályok 2023-ban
Money.hu
  • Árfolyam
  • Megvan, mikor csökkenhet leghamarabb a lakáshitelek kamata
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Adatvédelmi elvek
  • Süti szabályzat
  • Süti beállítások
  • RSS
  • Állás
  • Márkabiztonság
  • © 1999-2023 Index.hu Zrt.