A világ meghatódott, majd megdöbbent

2000.09.11. 18:29
Olaszországban, sőt talán az egész sportvilágban még mindig a vasárnapi monzai eseményekről beszélnek az emberek. A Scuderia szurkolóinak szívében Schumacher könnyei örömöt és meghatódást, míg Paolo Gislimberti, az elhunyt tűzoltó halála fájdalmat és döbbenetet okozott.

Michael Schumacher vasárnap kétszer kápráztatta el a Forma-1 követőit: a pályán mutatott teljesítményével, majd a futam utáni könnyeivel.

Schumacherék pezsgőben fürdenek
A külföldi sajtó, illetve a rajongók véleménye egybe hangzóan az, hogy Monzában ledőlt egy szobor, de ezzel egyszerre egy új, talán nagyobb, de mindenképpen megbecsültebb született. Azaz Schumit többé senki nem tartja érzéketlen jéghegynek, hiszen a sajtótájékoztatón bizonyította, hogy az emóciók őt is képesek hatalmukba keríteni.

,,Az egész már egy picit sok volt nekem, az ünneplő nézők úgy meghatottak, mint még soha. S persze az utóbbi sikertelen hónapok miatt óriási volt rajtam s a csapaton a pszichikai nyomás. Itt Monzában azonban, ha nem is foszlott szerte teljesen, azért nagy mértékben lecsökkent. - nyilatkozta a futam után már megnyugodva Schumacher.

Majd így folytatta:
,,A győzelmemet az elhunytnak és családjának, valamint annak az ötszáz pályamunkásnak ajánlom, akik mindig készenlétben állnak, ha baj van, a pilóták segítségére siethessenek. Egy haláleset után, melyről sajnos csak a sajtótájékoztatót követően, az újságíróktól szereztem tudomást, nem beszélnünk, hanem cselekednünk kell, azaz még biztonságosabbá kell tennünk a pályákat"- fejezte be a kétszeres világbajnok.

Igen érdekes, sőt inkább furcsa és hihetetlen, hogy az első három helyezett, így Hakkinen és Ralf Schumacher is csak a tollforgatóktól, a kérdésekre válaszolván - szinte véletlenül - értesült a tűzoltó haláláról. Hakkinen megdöbbenésében csak egy szót tudott kipréselni magából: ,,Katasztrófa". A balesetről egyébként a főszereplő pilótáknak teljesen más a véleménye.

Barrichello Frentzent, a német pedig a brazilt okolja a koccanás miatt, mely aztán a karambolsorozatot elindította.

Barrichello szaladva hagyja el a baleset helyszínét
Barrichello teljesen feldúlt volt az eset után:
,,Aki úgy vezet, mint Frentzen azt legalább 10 versenyre el kellene tiltani! Egyszerűen képtelen vagyok elhinni, hogy ilyen megtörténhet: olyan későn fékeztem, amilyen későn csak lehetett, hogy Trullit megelőzhessem, amikor a német Jordanje hátulról belém jött, majd a csapattársát is kilökte a pályáról. Ezzel - egy vezetni nem tudó hibájából - véget ért életem egyik legfontosabb versenye. Sőt, meg is sérülhettem volna, mert De la Rosa autója csak hajszállal került el engem."- füstölgött Rubinho.

Frentzen azonban nem vállalta egyedül a felelősséget a történtekért:
,,Én egyszerűen csak meg akartam előzni Barrichellot, ő azonban lezárta az előttem lévő területet, ezért történt a baleset. Úgy gondolom részben ő is felelős az ütközésért, hiszen igen furcsán fékezett."- azt azonban, mit ért az ,,igen furcsán", már nem árulta el a Jordan német pilótája.

A karambol még szerencsétlenebbül is végződhetett volna - Coulthardot is fejen találta valami, ám neki nem esett baja -, hiszen De la Rosa autója óriási sebességgel csapódott a már a kavicságyban veszteglő kocsik közé. A spanyol versenyző eképp magyarázta a történteket:
,,Mikor a sikánhoz értem csak az óriási füstöt és a szerteszét heverő alkatrészeket láttam. Sajnos telibe találtam Herbert bal hátsó gumiját, amely a levegőbe repítette az autóm, s ekkor már semmit nem tehettem."

Az eddigi vizsgálat - amely az olasz törvények értelmében még a bíróságon is folytatódni fog - megállapította, hogy valószínűleg Frentzen Jordanjének leszakadó jobb első kereke találta el a közelben álló Paolo Gislimberti nevű tűzoltót. A fiatal önkéntes egyébként mindössze 33 éves volt, s négy hónap múlva apa lett volna...

A halálos áldozatot követelő baleset
A szerencsétlenséget a benettonos Giancarlo Fisichella kicsit más szemszögből értékelte:
,,Véletlen tragédia? Ez csak részben igaz, mert szerintem az első kanyarok nagyobb figyelmet igényelnek, mind tőlünk, pilótáktól, mind a pályamunkásoktól. Már az edzéseken észrevettem, hogy néhány tűzoltó a sikánoknál igen veszélyes pozícióban volt, s ezt jeleztem is a rendezőknek. Szerintem ezeket az embereket jobban kellene védenünk, hiszen ők azok, akik a bajba jutott pilótákon segíteni tudnak."

A verseny másnapján, azaz hétfőn egyébként a tömegbalesetben érintett pilótákat - Frentzent, Barrichellot és Trullit - valamint a McLaren egy menedzserét a helyi ügyészségen tanúként hallgatták ki, ám az ügyész bejelentése szerint a nyomozás a felelősök felderítéséig fog folytatódni.

Sajtóreakciók:

A német és az olasz sajtó most egyhangúlag magasztalja Michael Schumacher teljesítményét:
,,Schumi, végre láthattuk a szívedet" - írja főcímében a Bild, majd így folytatja:
,,Michael könnyeivel meglepte és meghódította régi és új szurkolóit. Valamint szertefoszlatta azt az előítéletet, mely csupán egy jéghideg versenyzőgépnek tartotta. Bebizonyította, hogy nem kőszívű, s hogy mindig mindenki számára a legjobbat szeretné: sem a szurkolóknak, sem magának nem akar csalódást okozni. Mindemellett az is kiderült, hogy Sennát bálványként tisztelte."

Corriere dello sport:
,,Győzelem és tragédia. A robot Schumacher Monzában emberré változott. A jobb pilóta győzött."

La Gazzetta dello Sport:
,,Tragédia árnyékolta be a Ferrari ünnepét"

Tuttosport:
,,Tragikus győzelem. Három kanyar után elszabadult a pokol."

La Stampa:
,,Schumi könnyei szívből jöttek, nem színjátékot láthattunk."

Daily Telegraph, Anglia:
,,A Forma-1-et ismét fekete felhő árnyékolja be."