Száz évig ingyen Forma-1 a tévében

2001.04.24. 11:39
Párizsban a Forma-1 vezetői kedden írják alá azt a száz(!) évre szóló megállapodást, amely biztosítja a futamok ingyenes sugárzását. Eközben a "kis Schuminak" valószínűleg sofőrt kell fogadnia, hogy eljuthasson a következő futam helyszínére, mivel egy ausztriai gyorshajtásért ugorhat a jogsija. Barcelonában egyébként sokak szerint új bajnokság kezdődik, hiszen vasárnaptól kezdve egy sor technikai újítás válik legálissá.
A dpa német hírügynökség információi szerint kedden Párizsban írják alá azt a megállapodást, mely jó néhány évre meghatározza a Forma-1-es közvetítési jogokat. A három fél, Leo Kirch, az F-1-es SLEC részvénytársaság 75 százalékos, illetve Bernie Ecclestone, 25 százalékos tulajdonosa, valamint az FIA, azaz a Nemzetközi Autósport Szövetség elnöke, Max Mosley a következő száz esztendőre biztosítja a futamok ingyenes sugárzását.

A kontraktus pontjai minden bizonnyal kielégítik az istállók feltételeit is a sugárzásokra vonatkozóan, így valószínű, hogy máris elfelejthetjük a 2008-ban a nagy motorgyártók által indítandó ellensorozat tervét.

Ralfot nem csak a versenyeken fényképezik

Ralf Schumacher
fotó: EPA
Maradjunk továbbra is a pályán kívül, s beszéljünk Ralf Schumacherről, a legutóbbi futam győzteséről!

A kis Schumi épp új otthona felé tartott Ausztriában, amikor egy rendőrségi fényképezőgép megörökítette Z3-as BMW-jét. Ralf ugyanis a megengedett 100 km/h-s sebesség helyett 170-nel hajtott, ráadásul a jogosítványa sem volt nála... Az egyszeres F-1-es futamgyőztes pilótának 1500 márkás helyszíni bírságot kellett fizetnie, s több mint valószínű, hogy vezetői engedélyét legalább két hétre felfüggesztik. Az "ólomlábú" pilótának így minden bizonnyal sofőrt kell fogadnia, hogy eljuthasson a következő futam helyszínére, Barcelonába, ahol természetesen rajthoz állhat.

A veteránok bíznak a kis Schumiban

Ralf nem csak a spanyol futamon számít esélyesnek, négy volt német Forma-1-es pilóta, illetve a báty Michael szerint a williamses még az idei vb-t is megnyerheti.

"Ha nekem nem sikerülne győznöm, természetesen azt szeretném, hogy Ralf szerezze meg a címet. Szerintem képes rá, s így legalább családban maradna az 1-es rajtszám" - szólt Michael Schumacher. Klaus Ludwig, többszörös német túraautóbajnok szerint "a Michelin fekete arany, a gumiknak köszönhetően a Williams jobban ki tudja használni a BMW-motor erejét, így esélyes a végső diadalra is". Jochen Mass véleménye az, hogy "a Ferrari túl hamar érezte biztonságban magát, s lemaradt a fejlesztésekben", míg Hans-Joachim Stuck egyszerűen csak "potenciális világbajnok"-nak tarja Ralfot.

A Ferrari nincs krízisben

Michael Schumacher, aki két győzelmet követően két kevésbé sikeres - egy második hely és egy kiesés - versenyen van túl, bizakodóan tekint a vasárnapi spanyol GP elé.

"Kijelenthetem, hogy a Ferrari nincs válságban. Csökkent az előnyünk a többiekkel szemben, de még mindig erősek vagyunk, a szezon eleji két futamgyőzelem nem volt véletlen. Nagy csatát vívunk a McLarennel és a Williamsszel, de erre számítottunk is. A legfontosabb, hogy még mindig mi vezetünk az összetettben, azaz miénk a legkedvezőbb pozíció a folytatás előtt. -- mondta Schumi - Bevallom, azt azért nem hittem volna, hogy a BMW és a Michelin ennyire erős lesz idén, igazán keményen kellett dolgozniuk a télen, hogy idáig jussanak. A világbajnoki címért harcban van a két McLaren, az öcsém, Ralf, s a csapattársam, Barrichello is. És természetesen én is győzni szeretnék. Erre Barcelonában meg is lesz minden esélyem, hiszen rengeteget teszteltünk itt, ismerjük a pálya minden zugát" - fejezte be Michael.

Versenyzőjével egyetért Jean Todt, a Ferrari csapatfőnöke is.

"Néhány hete a többi istálló már világbajnoknak nyilvánított minket, s most máris krízisben lennénk? Nem hiszem! Nem hagyjuk magunkat beugratni. A Ferrarinál nincs válsághelyzet, s ezt Spanyolországban be is fogjuk bizonyítani!" - jelentette ki Todt.

Hakkinen három éve veretlen Barcelonában

A legnagyobb ellenlábas, a McLaren is jó hangulatban készül a hétvégi futamra, hiszen a silverstone-i teszteken Hakkinen és Coulthard voltak a leggyorsabbak. A kétszeres finn világelső pedig 1998 óta veretlen a Circuit de Catalunyán, így a szokásosnál is bizakodóbb.

"A barcelonai az egyik kedvenc pályám, remélem, ezúttal is sikerül győznöm. - mondta Mika - A bajnokság sem veszett még el, hiszen rengeteg futamon kell rajthoz állnunk. Igaz, most még csak négy pont áll a nevem mellett, de amíg matematikai esélyem van, én küzdeni fogok. Igen kemény harcra számítok, mert szerintem négy-öt pilóta is esélyes a végső diadalra."

Bevezetik a kipörgésgátlót és az automata sebváltót

Spanyolországban sokak szerint új bajnokság kezdődik, hiszen vasárnaptól kezdve egy sor technikai újítás válik legálissá.

Ezzel kapcsolatban nyilatkozott Patrick Head, a Williams technikai igazgatója: "Barcelonában az új szabályok a motor, a sebességváltó, a differenciálmű és a kuplung tökéletesebb működését teszik lehetővé. Bevethetjük a kipörgésgátlót és az automata váltót, melyeket azonban minden istálló más módon fog alkalmazni. Különböző kombinációs lehetőségek vannak arra, hogyan tehetjük könnyebben vezethetővé az autót. Azt hiszem azonban, a különbségek inkább vizes, semmint száraz aszfalton fognak megmutatkozni leginkább."

Még nehezebb lesz előzni

Mike Coughlan, az Arrows technikai igazgatója a következőképp vélekedik az újításokról: "A kipörgésgátló hatása leginkább a futam során lesz érezhető, amikor már nehezebb vezetni a kocsikat, a gumik kopottabbak, s a pilóták is fáradtabbak. Az eddiginél is problémásabb feladat lesz az előzés, a legfontosabb azonban, hogy mindenki alkalmazhatja az új berendezéseket, így nem kell tovább gyanakodnunk senkire".

Mint ismeretes, az FIA leginkább azért legalizálja az igen fejlett számítógépes programokat, mert tavaly több istállónál is felmerült ezeknek a használata, ám a csalást képtelenség volt bebizonyítani.