Michael Schumacher meg akarta tiltani az előzést Monzában

2001.09.17. 08:25
Az Olasz Nagydíjon Juan Pablo Montoya megszerezte élete első F-1-es győzelmét, ám a futam nem csak a kolumbiai sikeréről marad emlékezetes. Ha például Michael Schumacheren múlik, akkor a rajtra is másképp került volna sor. Sőt, lehet, hogy sor sem került volna...
Vasárnap Monzában Juan Pablo Montoya megszerezte élete első Forma-1-es győzelmét, ám a nagydíj nem csak a remek verseny, hanem a starttal kapcsolatos procedúra miatt is emlékezetes marad. Hogy milyen procedúráról van szó? Nézzük az eseményeket sorjában!

Michael Schumacher aggódott...

Természetesen mindennek köze van a keddi, Egyesült Államok elleni terrortámadáshoz, melyben feltehetően több ezer civil polgár vesztette életét. Mindehhez még kapcsolódik Alex Zanardi, volt Forma-1-es pilóta szörnyű szombati CART-balesete, ami a sorozat európai premierjén, a német Lausitzringen történ. Zanardi autójának egy másik kocsi ütközött, s a szerencsétlenség következtében a kétszeres CART-bajnok mindkét lábát amputálni kellett a térde fölött.

Michael Schumacher pedig, akit már az amerikai tragédia is nagyon megviselt, valószínűleg Zanardi balesetének hatására, a legrosszabbtól tartva, kérte az FIA-t, hogy az Olasz Nagydíjat sárga zászló alatt indítsák el. (Így mindenképpen elkerülhető lett volna az a karambolsorozat, ami a startnál történt.) Ám természetesen az FIA visszautasította a világelső kérését. Ezt követően Schumacher, még szombat délután, a pilótákhoz fordult, s meg is állapodott velük, hogy a verseny csak az első két - mindenki által veszélyesnek tartott - lassító után kezdődik, azaz addig előzni nem szabad.

Villeneuve volt az egyetlen "lázadó"

Jacques Villeneuve azonban - egyedüliként a versenyzők közül - nem egyezett bele Schumacher javaslatába, s az Arrows és a Benetton vezetői is utasították sofőrjeiket, hogy ha tudnak, előzzenek. Michael Schumacher ennek ellenére még közvetlenül a rajt előtt is személyesen beszélt az összes pilótával - a ferraris egyenként ment oda percekkel a rajt előtt mindenkihez -, hogy ha lehet, az első két sikánban, a balesetek elkerülése végett, ne próbálkozzon előzéssel.

Végül, mint kiderült, Schumacher javaslata nem járt sikerrel, hiszen az első kettős kanyarban Button - Benetton - kilökte Trullit, s több másik autónak, köztük Hakkinenének is, le kellett vágnia a hajlatot, bár szerencsére komoly ütközés nem történt.

Schumacher örült, hogy mindenki megúszta

Ezek után nézzük, mit nyilatkoztak a főszereplők a futamot követően. Michael Schumacher - aki az egész hétvégén, mondván, nagyon megviselték az Amerikában történtek, szóba sem állt a sajtóval - megkönnyebbülten fordult az újságírókhoz. Néhány mondatnál több viszont most sem hagyta el a száját: "A lényeg, hogy senkinek sem történt baja, mindenki épp bőrrel úszta meg ezt a hétvégét. Ez a legfontosabb, bevallom örülök, hogy véget ért ez a három nap".

Jacques Villenuve a startról beszélt: "Nem egyeztem bele Schumacher javaslatába, mert én autóversenyző vagyok, s azért jöttem ide, hogy azt tegyem, ami a munkám, azaz versenyezzek".

Bernie Ecclestone, az F-1 mindenható ura szintén a már említett sikánokat bírálta.

"A Forma-1 szabályai nem adnak lehetőséget arra, hogy egy versenyt, ha csak a rossz időjárás nem követeli meg, sárga zászló alatt indítsunk el. Ezzel együtt én megértem a pilóták aggodalmát, a célegyenes utáni két lassítónak valóban nem kellene ott lennie" - szólt Ecclestone.

Vasárnap csak Montoya ünnepelt

Most pedig végre halljuk azt a sofőrt, aki mindezekkel a gondokkal nem foglalkozott, hanem önfeledten örült élete első F-1-es győzelmének, azaz Juan Pablo Montoyát.

"Kimondhatatlanul boldog vagyok, hogy végre sikerült nyernem. Ez még csak az első évem a Forma-1-ben, ezért nem igazán számítottam ilyen hamar a sikerre. Habár a szezonban már többször is csak a balszerencse gátolt meg a győzelemben, nem lettem ideges, mert biztos voltam benne, hogy a megfelelő időben majd felállhatok a dobogó tetejére. Külön öröm, hogy ez a siker épp ma, édesapám születésnapján történt, aki itt van velem Monzában, így még nagyobb az öröm. Én csütörtökön leszek 26 éves, azaz magamat is megajándékoztam" - mondta boldogan Montoya.

Head is elégedett Montoyával

A kolumbiai pilótát a Williams-csapat főmérnöke és társtulajdonosa, Patrick Head is csak dícsérni tudta.

"Nagyon elégedett vagyok Montoyával, megérdemelte már ezt a sikert. A verseny elején kicsit megijedtünk, ugyanis a kocsijának a gumijai a szokásosnál jóval hamarabb elkoptak. Ő viszont úrrá lett a helyzeten, s maga mögött tudta tartani Schumachert, ami elengedhetetlenül fontos volt a győzelemhez. Biztos vagyok benne, hogy a pozitív sorozat tovább fog folytatódni, s Juan Pablo még nagyon sokszor ünnepelhet majd" - nyilatkozta Head, csapata idei negyedik sikere után.

Az Amerikai GP-t megrendezik, de...

Befejezésképp pedig ejtsünk néhány szót a következő F-1-es futamról, az Amerikai Nagydíjról! A versenyt, dacára a New York-i, washingtoni és pennsylvaniai eseményeknek, az FIA mindenképpen meg akarja rendezni az eredeti időpontban, azaz szeptember 30-án. A pilóták közül azonban többen - élükön a Schumacher fivérekkel - nem szívesen utaznának épp most az Egyesült Államokba.

A körülményeket tovább nehezíti, hogy az autókat szállító gépek Londonból semmiképp sem szállhatnak föl, erre csak a kontinensen kerülhet sor. Azaz miután a hét angol csapat visszavitte kocsijait Britanniába, az ilyenkor elengedhetetlen revízióra, vissza kell őket hoznia, és Hollandiában vagy Luxemburgban kell repülőre tenni. Ezenkívül a speciális csomagoknak még egy óriási méretű röntgenen is át kell menniük, ami szintén nem egyszerű procedúra. Ráadásul, ha Angliából a kontinensre légi úton kell megtenniük az utat, akkor mindezt kétszer kell végrehajtani, vagyis szinte már most jobb, ha elkezdenek csomagolni az istállók. S akkor a megnövekedett utaztatási költségekről még nem is szóltunk...

Mindezek ellenére Bernie Ecclestone szilárdan állítja, hogy szeptember 30-án, Indianapolisban lesz F-1-es futam, de ne lepődjünk meg, ha esetleg az ügyben a hét folyamán más döntés születik.