Árpád
-2 °C
4 °C

Az üldözők

2002.02.26. 11:36
A pénteken kezdődő Forma-1-es szezon meghatározónak vélt csapatai után most a középmezőny istállóit igyekszünk bemutatni. Ha minden a papírforma szerint alakul, akkor szerintünk négy alakulatnak van esélye beleszólni a "nagyok dolgába".
Egy nappal ezelőtt azon spekuláltunk, hogy mely csapatok játszanak majd meghatározó szerepet az idei Forma-1-es világbajnoki sorozatban. Amint bizonyára emlékeznek, meglátásunk szerint a Ferrari, a Williams és a McLaren dönti majd el egymás közt a vébécímek sorsát.

Ezt persze egyáltalán nem volt bonyolult kitalálni - már ha egyáltalán így lesz - azon viszont már jobban el lehet morfondírozni, hogy mely istállók lehetnek ott az élmezőny közelében. Melyek okzhatnak meglepetéseket, szerezhetnek dobogós helyezéseket, esetleg egy-két győzelmet. Szerencsére az utóbbi évekhez képest, a téli teszteket tekintve, nőtt ezeknek a csapatoknak a száma.

Heidfeld, Massa és a Ferrari-motor

Heidfeld
Nézzük például a Saubert, mely azzal, hogy tavaly a negyedik helyen végzett a konstruktőrök versenyében, igen magasra tette a lécet. A kis svájci istálló a holtszezonban kénytelen volt megválni Kimi Raikkönentől, az F-1 egyik legtehetségesebbnek tartott fiataljától. Peter Sauber úrnak azonban úgy tűnik hamar sikerült megtalálnia a finn helyettesét Felipe Massa személyében. A mindössze 19 éves brazil az olasz Forma-3000-ben elért remek eredményeivel hívta fel magára a figyelmet, s miután már az első tesztnapon úgy vezette az F-1-es Saubert, mint egy ötéves tapasztalattal rendelkező veterán, Sauber azonnal le is csapott rá.

Az istálló másik versenyzője már valóban rutinosnak mondható pilóta: Nick Heidfeld harmadik szezonját kezdi a Száguldó Cirkuszban, s természetesen arra törekszik, hogy tavaly szerzett dobogós helyezését idén többször is megismételje. Erre minden bizonnyal lesz is lehetősége, hiszen az új C21-es kasztni aerodinamikailag jónak tűnik, alatta pedig a Ferrari tavalyi motorja nem csak megbízható, de erős is.

Briatore, a motivátor

A megbízhatósággal ezzel szemben 2001-ben meggyűlt a baja a Renault-nak (mely akkor még Benetton néven futott), s ami talán még ennél is lehangolóbb volt, az az új motor teljesítménye. Az év végére azonban kezdte magát kiforrni a technika, s Fisichella Belgiumban már a dobogóra is felállhatott. Az olasz azóta a Jordanhez távozott, helyet cserélve honfitársával Jarno Trullival, aki a silverstone-i teszteken remek teljesítményt nyújtott, köszönhetően a széles hengerszögű motornak, ami igen megbízhatóan működött.

A 27 éves, finnes nevű talján ötödik szezonját kezdi a Forma-1-ben, s idén mindenképpen vár magától néhány kiugró eredményt. Csapattársa, Jenson Button még nem ilyen tapasztalt, ám a Williamsnél eltöltött álomszezon után 2001-ben a bejárta a versenysport árnyékos oldalát is: pocsék szezont tudhat maga mögött a Benettonnal. Ebben az évben az angol mindenképpen javítani akar, s a motiválásban Frank Williams is segíti őt, hiszen a múlt héten kijelentette, hogy ha jól teljesít, kész vissza venni őt az istállójához.

Ön szerint beleszólhat-e valamelyik csapat a nagyok csatározásába?

  • 60
    Csak az, amelyik leigazolja Palik Lászlót
  • 17
    Talán a Sauber, Renault, Jordan, BAR négyesből valamelyik
  • 11
    Csak a 3 nagy győzhet
  • 1
    Igen, bármelyik képes lehet rá
A Renault legnagyobb ütőkárgyája viszont Flavio Briatore, a csapat főnöke. A karizmatikus olasz néhány éve két vébét is nyert Michael Schumacherrel, azaz már ismeri a győzelemhez vezető utat. Istállóvezetői stílusa ugyan olyan bohém, mint az életvitele, ám versenyzői mindig szerették és szeretik őt, mert remek kapcsolatot alakít ki velük: barátként kezeli őket, de mégis képes kellő motivációt nyújtani. Csak a példa kedvéért: január elején azt nyilatkozta, hogy Trulli a fiatal Michael Schumacherre emlékezteti őt.

Diplomáciai húzás a sikerért

A Jordan istállót szintén egy minden hájjal megkent, vérprofi szakember irányítja a névadó-alapító Eddie Jordan személyében. A tavalyi kudarcélmények után az ír mindenképp vissza akar térni a siker ösvényére. Ebben segítségére lesz a Honda gyári motorja, a Trulli helyére érkezett Giancarlo Fisichella és az új főszponzor, a DHL, a maga dollármillióival.

Trulli
A tavalyi idény végén ugyanis Briatore elcsábította Trullit, a fő támogató, a Benson and Hedges pedig az eredménytelenség miatt drasztikusan csökkentette a versenysportra szánt pénzt. Eddie azonban mindkettőt gyorsan megoldotta, részben üzleti, részben diplomáciai érzékének köszönhetően: az egyik autójába beültette a Honda által támogatott, igen tehetségesnek látszó Sato Takumát, így a motorszerződés évekre megoldódott. A japánok hosszú távú programja - amikor eddig valahol elindultak, onnan mindig győztesként távoztak - meggyőzte Fisichellát is és a szponzorokat is.

A teszteken ugyan kiugró eredményeket nem jegyeztek Fisicóék, ám elég rápillantanunk az autóra, hogy elhiggyük, a csapat képes lesz bravúrokra 2002-ben. Eghbal Hamidy főmérnök - az EJ12-es már teljes egészében az ő műve - átalakította a gép aerodinamikáját, a Ferrari mellett ő változtatott legtöbbet a tavalyi kasztnin, s ez minden bizonnyal a gyorsaságban, s nem csak a szépségében nyilvánul majd meg.

Villeneuve-függőség

A Honda a Jordan mellett idén szintén ellátja motorokkal a BAR istállót is. Az amerikaiak már negyedik idényüket kezdik a Forma-1-ben, ám még mindig sötét lónak számítanak. Tavaly már tapasztalható volt a fejlődés, Villeneuve jónéhányszor pontot is szerzett, ám a csapatfőnök leváltása - a kanadai második apjának, Craig Pollocknak a helyét David Richards vette át - minden bizonnyal negatívan hat majd az eddig is motiválatlan 1997-es világbajnokra.

Ha azonban a 004-es kódnevű gépben Villeneuve csak a gyorsaság egyetlen szikráját is felfedezi, már az szárnyakat, s nem várt eredményeket adhat a BAR teamnek. Az istálló tehát finoman szólva is Villeneuve-függő, bármi megtörténhet velük, valószínűleg a siker és a kudarc határán táncolnak majd 2002-ben.

A fentiekben újabb négy formációról - Sauber, Renault, Jordan, BAR - esett szó, azaz megítélésünk szerint ők lehetnek azok, akik, ha nem is sokszor, de beleszólhatnak a nagyok játékába.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?