Todt: mindenki a Ferrariért

2002.08.17. 19:46
A francia szakembert nem véletlenül tartják a Forma-1 Napóleonjának, hiszen nem csak testmagassága, de csapatvezetési stílusa, sőt személyisége is a legendás honfitársra emlékeztet. Az Indexnek szombat délután, az időmérőt követően adott interjút.
Hogy érzi magát Budapesten?

Magyarországra mindig szívesen jövök, szép a város, kedvesek az emberek.

És fekszik a Ferrarinak a Hungaroring, legalább is tavaly Michael győzött és a világbajnokságot is itt nyerte meg.

A Hungaroring nagyon nehéz pálya, rengeteg kanyarral és kevés egyenessel. Ráadásul előzni szinte lehetetlen, ezért a startpozíció különösen fontos. A jó rajthely megszerzése már a versenyhez tartozik.

Akkor a verseny nem is kezdődhetett volna jobban a Ferrarinak, hiszen a Barrichello az első, Schumacher a második kockából indulhat.

Igen, szerencsére sikerült megszereznünk az első két helyet, azaz eddig minden tökéletesen megy.

Barrichellónak a vb-második helyhez jobban kellenek a pontok, mint Michael Schumachernek, aki már világbajnok. A brazil pilóta indulhat az élről, így a német könnyebben segíthet neki.

Nézze, ez nem a Schumacher-csapat és nem is a Barrichello-csapat. A pilóták nem egymást, hanem a Ferrarit segítik. Ebben az istállóban mindenki a Ferrari sikeréért dolgozik, ezért százszázalékig tiszteletben tartja a Ferrari döntéseit.

A végső cél azonban az, hogy Barrichello legyen a második, nem?

A Ferrari számára a maximum a cél. A pilóták és a konstruktőrök pontversenye közül eddig még csak az egyiket nyertük meg, ám az igaz, hogy a másikhoz is nagyon közel vagyunk. Természetesen ezt is meg akarjuk szerezni, s úgy lenne tökéletes a kép, ha Michael mögött Rubens végezne másodikként a világbajnokságon.

Erre elég jók az esélyeik, hiszen technikailag a mezőny fölött állnak. Ön szerint meddig tart még ki az előnyük?

Fogalmam sincs, hogy a többiek hol tartanak a fejlesztésekben, így erre a kérdésre nagyon nehéz válaszolni. Sok függ azonban a két gumigyártótól, a mi támogatónktól, a Bridgestone-tól és a Williamset ellátó Michelin-től. Amint látjuk, edzésen néha képesek legyőzni minket, ám a versenyen már mi vagyunk fölényben. Nem elég csupán egy körön át gyorsnak lenni, a verseny alatt végig meg kell tartani a szintet. Ebben pedig a Bridgestone pillanatnyilag jobb. Jó döntés volt, hogy a Michelin Forma-1-be szállása ellenére kitartottunk mellettük.

A Bridgestone-nal már évek óta együtt dolgoznak, s amint mondta, eddig sosem csalódtak benne. Mit gondol az istálló többi támogatójáról?

Idén több új megállapodást is kötöttünk, új cégekkel léptünk kapcsolatba, s ez mind azért történt, hogy a Ferrarit tovább erősítsük. A fejlődéshez, a fejlesztéshez pedig szükségszerű a zavartalan kommunikáció. Ebben a Vodafone segít nekünk, mellyel technikai, financiális, illetve arculati szempontból is megéri együttműködni. Arról nem is beszélve, hogy tökéletes kommunikációs lehetőségeket biztosít.

Meg tudja mondani, hány órát dolgozik egy átlagos munkanapon?

Sokat. Hogy pontosan mennyit, azt nem tudom. A lényeg azonban az, hogy ne csak sokat dolgozzunk, de a munkák hatásos is legyen. A hatásosság az elsődleges szempont, vagyis ha valaki eredményes, akkor nem is olyan fontos, hogy mennyit dolgozott a célja eléréséért.

A háromhetes szünetben mennyi pihenőt engedélyezett magának? A pilóták nyaralni mentek.

Én nem voltam nyaralni sehol.

Ez az elhivatottság lenne a sikereinek a titka?

Nem hinném, hogy lenne bármiféle titkom is. Keményen kell dolgozni, ennyi az egész, ami nálam egyébként azt jelenti, hogy a megfelelő embereket a megfelelő helyre kell helyezni a csapatban. Meggyőződésem, hogy ez a legrövidebb út a sikerhez.

Az olasz istállóval már mindent elért, amit lehetett. Francia lévén, nem gondolja, hogy egy francia csapattal is véghez kellene vinnie ugyan ezt?

Igen, francia vagyok, ám ez meg sem fordul a fejemben, annyira nemzetközi a légkör, amelyben dolgozom. Olasz csapatban, német és brazil pilótával, angol mérnökökkel, japán gumiszállítóval.

Ki tudna emelni egyet a rengeteg Ferrari győzelemből? Melyikre emlékszik vissza a legszívesebben?

Egyetlen versenyt nagyon nehéz kiemelni, szinte lehetetlen. A pillanat, amelyre ferraris karrieremből a legszívesebben emlékszem vissza, a 2000-es szuzukai futam, amikor nem csak a versenyt nyertük meg, de Michael megszerezte az első világbajnokságát is a Ferrarival.

Az olasz csapattal kötött szerződése 2004-ben jár le, ami már nincs is olyan messze. Vannak távolabbi tervei?

Még nem tudom, mit fogok csinálni 2004 után. De ha tudnám, akkor sem mondanám meg. Nem csak magának, senki másnak sem.