Ecclestone: Unalmas az időmérő!

2003.03.28. 00:02
Az F-1 ura szerint az egykörös kvalifikáció élvezhetetlen, ezért mielőbb meg kell változtatni. Barrichello nem tud vezetni az új nyakvédőben, anélkül viszont nem lehet rajthoz állni.
Az idei Forma-1-es szezon első két futama remek küzdelmet, látványos előzéseket, izgalmas csatákat hozott. Tavaly Michael Schumacher és a Ferrari fölénye egyhangúvá tette a sorozatot, a németet csak az időmérőn tudták megszorítani az ellenfelek. A legutóbbi malajziai, illetve az idénynyitó ausztrál futam ezzel szemben egyaránt szórakoztató volt, igaz, az időmérők unalmasan zajlottak le.

"Szörnyűek az időmérők"

A kvalifikáció elszürkülése feltűnt Bernie Ecclestone-nak is, sőt az eseménytelenség fel is dühítette az F-1 mindenható urát, olyannyira, hogy változtatni akar a lebonyolításán.

Az angol milliárdos szerint az unalmas edzések oka az új, egykörös rendszer, melyben minden pilótának csak egyszer van lehetősége végigmenni a pályán.

"Szörnyen unalmasak az időmérők. Ennek az az oka, hogy a pilóták egy kör alatt képtelenek kihozni magukból és a kocsijukból a maximumot. Mennek egy kört, aztán pedig várják, mit csinál az ellenfél, nem tehetnek semmit, nem vághatnak vissza, hiszen nincs lehetőségük a javításra. Ez a kvalifikációs rendszer nem működik, ha pedig az orvos rossz gyógyszert ír fel a betegnek és annak állapota továbbra sem javul, akkor új gyógymódra van szükség. Még egy ideig várunk, aztán cselekednünk kell" - nyilatkozott csütörtökön Ecclestone.

Arról nem beszélt, miként akarja izgalmassá tenni a tréningeket, csupán arra utalt, hogy a következő, Brazil GP után feltétlenül leül tárgyalni Max Mosleyval, a rendszer kiagyalójával és a csapatokkal, hogy megoldást találjanak az ügyben.

Max Mosley, az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) elnöke a szezon kezdete előtt kijelentette, hogy a versenyhétvégék programján az idény közben nem fognak változtatni, de mivel a januárban érvénybe lépett szabályok között ott szerepel az is, hogy "a szervezők bármely regulát bármikor módosíthatják", egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy a San Marinó-i Nagydíjtól kezdve változik az időmérők lebonyolítása.

Rubens Barrichellónak semmi problémája az idei kvalifikációval, annál inkább a versenyekkel. Pontosabban azzal, hogy a futamokon képtelen a maximális teljesítményre, mert zavarja az új nyakvédő szerkezet. Az FIA a szezon előtt tette kötelezővé a HANS (Head and Neck Support) nevű fej- és nyakvédő használatát, amelyben azonban a brazil nem tud rendesen vezetni.

Badoer és Massa készen áll

"Nem tudom megérteni, miért kötelező a HANS-t viselnem, ha az fájdalmat okoz. Emiatt képtelen vagyok rendesen a vezetésre figyelni, Ausztráliában sem biztos, hogy kicsúsztam volna, ha százszázalékosan tudok koncentrálni. Olyan ez az egész hercehurca, mint egy rossz vicc, mintha az FIA a bolondját járatná velem!"

Úgy tűnik azonban, hogy a szövetség egyáltalán nem bolondozik, s bár Malajziában megengedte a ferrarisnak, hogy a fejvédő nélkül versenyezzen, a futam után azonnal közölték vele, hogy Brazíliában vagy használja a HANS-t vagy nem állhat rajthoz. Ha az utóbbi történne - amire persze kevés az esély -, a brazilt Luca Badoer vagy honfitársa, Felipe Massa helyettesíthetné a 2-es számú kocsiban.

A Ferrarit pillanatnyilag még nem foglalkoztatja Barrichello problémája, a csapat inkább azon fáradozik, hogy végre versenyképessé tegye az új autóját, s hogy versenyben tartsa a tavalyit. Csütörtökön Barcelonában ennek érdekében három Ferrari-pilóta, Michael Schumacher, Rubens Barrichello és Luca Badoer is tesztelt, ám nem épp kimagasló eredménnyel.

A régi lassú, az új megbízhatatlan?

A vörös autóknál mind a McLaren, mind Ralf Schumacher Williams-BMW-je gyorsabb volt - az utóbbi futotta a legjobb időt -, így továbbra sem gondtalan a maranellóiak élete. Az olaszok két autója közül Barrichello végre kipróbálhatta az F2003-GA-t, amely Badoer két héttel ezelőtti balesete óta először futhatott, Schumacher pedig az F2002-vel gumikat tesztelt.

Kettejük közül, fél másodperccel, a brazil volt a jobb, ami egyrészt biztató, hiszen az új gép gyorsnak tűnik, az viszont aggasztó, hogy a tavalyi elég lassú - Brazíliában ugyanis még azt kell használniuk a Ferrari pilótáinak.

Az időeredmények ellenére a csapatvezetők még mindig úgy gondolják, hogy az F2003-GA dél-amerikai bevetése kockázatos lenne annak megbízhatatlansága miatt, de a futamig hátra lévő kilenc napban még sok minden történhet. Elég csak az egy évvel ezelőtt történtekre gondolni: Schumacher csak harmadik lett Malajziában, Brazíliában pedig már az akkor új F2002-vel győzött.