Gyöngyi
6 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Jövőre lelassítják az F-1-es kocsikat

2004.07.16. 16:39
Az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) pénteki ülésén több szabálymódosítási javaslat is született, melyek célja a Forma-1-es autók lelassítása. A szervezet elnöke, Max Mosley szerint a legutóbbi súlyos balesetek miatt elengedhetetlen az autók kanyarsebességének csökkentése, amit az aerodinamikai elemek, a gumik, illetve a motorok átalakításával érhetnek el. Új regulák 2005-től léphetnek életbe.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) radikális változtatásokat szeretne bevezetni a jövő évi Forma-1-es világbajnokságon, ezek legfőbb célja az autók lelassítása.

Az FIA már tájékoztatta a tervekről a tíz csapatot, a módosításokhoz legalább nyolc istálló belegyezése szükséges.

Max Mosley FIA-főnök szerint a túlságosan gyors autók okolhatók a közelmúlt hatalmas balesetei miatt, ezért elkerülhetetlen a szabályok szigorítása.

A tervek az aerodinamikát, az abroncsokat és a motorokat érintik.

Huszonöt százalékkal is csökkenhetne a leszorító erő

Az elképzelések szerint megemelnék az első vezetőszárnyat, a hátsó vízszintes vezérsíkokat előrébb hoznák, valamint meghatároznák a karosszéria formáját a hátsó kerekek előtti részen.

Az FIA pénteki közleménye szerint "az alacsonyabb leszorító erő csökkentené a sebességet, különösen a gyors kanyarokban. Így kissé megnövelné a féktávokat, miközben a légellenállás csekély változása alig emelné meg az egyenesben elérhető legnagyobb sebességet."

A fenti módszerekkel a leszorító erő állítólag 25 százalékkal is csökkenthető lenne, míg a légellenállás mindössze 4 százalékkal lenne kisebb a jelenleginél.

Keményebb összetételű gumikat javasolnak

Szintén jövőre lépne életbe az abroncsokra vonatkozó szabálymódosítás, melynek értelmében a versenyzők ugyanúgy kétféle típusú gumi közül választhatnának, mint ebben az évben, viszont az egész versenyhétvégét összesen két garnitúrával kellene végigautózniuk. Az egyiket a pénteki és szombati szabadedzéseken, a másikat pedig az időmérőn és a versenyen használhatnák. A futam közben egy sérült gumit le lehetne cserélni egy másikra az első garnitúrából, de az ehhez szükséges boxkiállást nem szabadna felhasználni tankolásra.

Mivel a gumiknak így az eddigi 80 helyett mintegy 350 km-es távot kellene kibírniuk, a gyártók kénytelenek lennének keményebb keverékeket alkalmazni, amitől szintén csökkennének a kanyarvételi sebességek, valamint növekednének a féktávok is.

Egy motor két hétvégére

A motorokat 2005-től csak két nagydíjhétvége után lehetne kicserélni a mostani egy helyett, míg a 3.0 literes V10-eseket 2006-tól 2.4 literes, 90 fokos hengerszögű V8-asok váltanák fel, amelyekre ráadásul szigorú műszaki korlátozások vonatkoznának. Többek között tiltanák a változtatható szelepvezérlést, a közvetlen befecskendezést, a variálható geometriájú kipufogórendszert, illetve a különleges anyagok használatát is.

Annak érdekében, hogy 2006-tól a kisebb csapatok, illetve a Forma-1-hez esetleg újonnan csatlakozó istállók se kerüljenek lehetetlen helyzetbe, használatban maradhatnának a régebbi V10-esek is, ezeknek a teljesítményét azonban a fordulatszám maximalizálásával úgy korlátoznák, hogy az új V8-asoké alatt maradjon.

Szeptemberben várható végleges döntés

Az új szabályokról az FIA a szeptember elején esedékes ülésén dönt majd, de nem biztos, hogy végül a fenti módosításokat teszik kötelezővé. Minden istálló nyújthat be változtatási javaslatokat, melyeket a tízből nyolc csapatnak el kell fogadnia ahhoz, hogy a döntéshozók elé kerülhessenek.

Eddig az összes csapat egyhangú belegyezésére volt szükség bármilyen új szabály bevezetéséhez, de a Jordan és a Minardi utóbbi időben mutatott ellenállása miatt - az időmérő módosítását is ők akadályozták meg - már nyolc team megegyezése is elegendő.