'Esőben akár egy Minardi is nyerhet'

2004.08.13. 13:56
A Williams-BMW a Magyar Nagydíj után mindörökre elfelejti a Forma-1 történetének egyik legcsúnyább orrmegoldását: "ehhez a megoldáshoz sohasem lehet visszatérni", mondta a csapat főmérnöke, Mario Theissen az Indexnek egy csütörtöki protokollvacsora alkalmával. A szakember hozzátette, az új kasztnit még nem tudták tesztelni, így a régivel kezdték meg az edzéseket. A Ferrari idén szinte verhetetlen, véli, de Theissen jövőre az angol és ausztrál hidegvérrel - Button és Webber - felvértezve jobb szezont remél.
A Williams-BMW vadonatúj autóval, világbajnoki reményekkel indult neki a 2004-es szezonnak, ám már néhány verseny után kiderült, a csapat pilótái nem tudják felvenni a versenyt a riválisokkal, a Ferrari, a Renault, és a BAR is eléjük került a fejlesztésekben.

Új autóval jöttek

Mario Theissen
Nem is lehet csodálkozni, hogy a Hungaroringre ismét új autóval érkezett a csapat, melynek első szárnya újra a bevett formára hasonlít. A változás a csapatban nem csak a technikára, de a versenyzői oldalra is jellemző, a Hungaroringen ugyanis már Jenson Button és Mark Webber is úgy mutatkozhatott be, mint a Williams-BMW új pilótája - noha csak 2005-ben csatlakoznak az istállóhoz.

A BMW sportrészlegének főmérnöke, Dr. Mario Theissen egy budai étteremben vacsorázott együtt néhány magyar újságíróval, amelyen bélszín és remek borok mellett beszélt a Williamsnél történt eseményekről.

Elfelejtik az otromba orrot

Az új autóra természetesen mindenki nagyon kíváncsi, hiszen a szezon elején bemutatott orr, illetve első szárny nem váltotta be hozzá fűzött reményeket. Dr. Theissen nem is kertelt, elmondta, "ehhez a megoldáshoz sosem lehet visszatérni, mert túl nehéznek bizonyult és nem növelte jelentős mértékben a leszorítóerőt, vagyis kudarcot vallott".

Nem tudták kipróbálni az új autót

Marad tehát a jól bevált, egyszerűbb rendszer, amelynek "kifejlesztése szerencsére nagyon rövid idő alatt sikerült, alig több mint egy hónapot vett igénybe". Arra persze az augusztusi teszttilalom miatt már nem volt ideje a Williamsnek, hogy ki is próbálja, így "a csapatnak valójában a pénteki és a szombati edzések lesznek a legfontosabbak, ekkor derül ki ugyanis, hogy milyen az új autó ".

A biztonsággal nincs gond

Az tehát biztos, hogy minden idők legcsúnyább Williams-kocsiját, de még ahhoz hasonlót sem láthatunk többé a versenypályákon, ám a jövő évi szabályváltoztatások miatt újra sokat változik majd az autó. A módosításokra a szövetség szerint a túl gyors kocsik miatt van szükség, Theissen viszont úgy véli, sokkal inkább a csillagászati F-1-es költségek csökkentése a cél: "Nagy balesetek voltak idén, viszont Ralfon kívül senki nem sérült meg. Valójában szerintem nincs gond a biztonsággal a Forma-1-ben, sokkal inkább a költségek lecsökkentés az FIA célja. A módosítási javaslatok három részre oszthatóak: a gumi és a kasztni változtatásaiban nagyjából az összes csapat egyet ért a szövetséggel, a motorkérdés viszont problémás. Az FIA jövőre már két versenyt kibíró motorokat akar, ami csökkentené is a büdzséket, viszont 7-8 hónap alatt lehetetlen kivitelezni ezt. Az új, ellenállóbb motor előállításához 18 hónap kellene. Az ötlet viszont jó, sőt, én tovább mennék, olyan erőművek kellenek, amelyek három versenyt is kibírnak".

Ralf Schumacher hamarosan visszatér

A jelen lévő újságírók közül Ralf Schumacher nevét hallva néhányan már lemondóan bólogattak, azt feltételezve, a pilóta a súlyos indianapolisi balesete után nem hogy idén, de lehet, hogy soha nem ülhet újra F-1-es autóba. Ezt a német szakember azonnal cáfolta, megerősítette, hogy a fiatalabbik Schumacher még idén visszaül a Williams-BMW-be. (Bátyja, Michael Schumacher szerint már Belgiumban indulni fog.)

Jön a hidegvérű angol és ausztrál

Jövőre viszont már biztosan nem lesz a kék-fehér autóban, ugyanis a Magyar Nagydíj előtt néhány nappal vált hivatalossá, hogy helyette és Juan Pablo Montoya helyett Mark Webber és Jenson Button vezetheti a Williams-autókat.

Theissen is elismerte, minden bizonnyal változik a munkájuk, mert a német racionalitást és a dél-amerikai temperamentumot jövőre a hidegvérűbb angol stílus és ausztrál higgadtság váltja fel.

Biztosak Buttonban

Természetesen Button igazolása a sajtó szerint még kérdéses, Theissen viszont elmondta, semmi kétség, a 24 éves angol jövőre náluk vezet, még akkor is, ha "valószínűleg a bíróságon végződik az eset". A mérnök viszont állítja, "Buttont a Williams leigazolhatta, mert annak ellenére, hogy a Német GP előtt, mindössze alig egy hét alatt állapodott meg Sir Williams az angollal, többször is megvizsgálták a BAR-ral kötött szerződését, és annak egyik pontja lehetővé tette a csapatváltását."

Csak beszélgettek Häkkinennel

Korábban azt is rebesgették, hogy Mika Häkkinen tér vissza a Williamsszel jövőre, és Theissen el is árulta, tavasszal a 2001-ben visszavonult finn pilóta és Sir Frank Williams "beszélgettek is, ám a szerződéskötés nem került szóba."

Jövőre jobb lesz

Jövőre szinte biztosan sikeresebb szezonja lesz a Williamsnek, amely "kétségtelenül kisebb válságon megy át, ám ez nem tragédia, mert a BMW 1999-ben már átesett hasonló változáson, és tökéletesen sikerült átstruktúrálnia a céget, így a módosításokban a Williams segítségére lehet".

A Ferrari szinte verhetetlen

Theissen a gondok ellenére is jó versenyre számít a Hungaroringen, és felvetésünket, hogy vasárnap esni fog a Hungaroringen, kétkedve fogadta, mondván Magyarországon a Forma-1 idején soha nem esik, bár "ha így lesz, akár egy Minardi is megnyerheti a versenyt, feltéve, hogy csak az ő versenyzői találják el a megfelelő gumikat. Ez is bizonyítja, mennyire fontosak a jó abroncsok, és az is, hogy a Bridgestone tavalyi gyengélkedése után a Ferrari idén újra szinte verhetetlenné vált."

Persze biztosan reméli, a "szinte" a hétvégén érvényesül, és akkor talán Montoyával koccinthat a keddi születésnapján a vacsora végén kapott magyar borral.