'Szemétre valóak' a Ferrari szabályai

2004.12.07. 15:14
Hétfőn este a Ferrari eljuttatta a rivális kilenc istállónak a saját költségcsökkentési szabalymódosítás-javaslatait, melyben tizenötezer kilométernyi autó-, és ugyanennyi gumitesztet javasol, utóbbit gumiszállítónként. Ez azt jelenti, hogy míg a bridgestone abroncsokat használó Ferrari tizenötezer, addig a hét michelines csapat egyenként alig több mint kétezer kilométert fordíthatna a gumik fejlesztésére.
Hétfőn este a Ferrari elfaxolta a Forma-1 főnökének, Bernie Ecclestone-nak, illetve a rivális kilenc istállónak a saját költségcsökkentési szabalymódosítás-javaslatait. A kilenc team korábban úgy állapodott meg, hogy az eddig érvényben lévő negyvennyolc nap helyett 2005-ben az első és az utolsó futam között már csak huszonnégyen tesztel, ám ezt az olasz gárda elutasította.

"Ha elutasítják, annyit tesztelünk, amennyit akarunk"

A Ferrari egy kömmünikét adott ki, melyben Jean Todt csapatfőnök ismertette a javaslataikat: maximum tizenötezer kilométernyi tesztelés csapatonként, és ugyanennyi gumiszállítónként.

"Ha huszonnégy napon át két autóval négyszáz-négyszáz kilométert tesztelnénk, az 19600 kilométer lenne. Ehelyett mi 15000-et kínálunk, és azt javasoljuk, hogy egy csapat egy időben csak egy pályán gyakorolhasson" - mondta Todt.

A szakember a gumitesztelésre további tizenötezret biztosítana mind a Michelinnek, mind a Bridgestone-nak. "Ha viszont ezeket a többiek elutasítják, mi annyit tesztelünk, amennyit akarunk, és a többiek is ezt tehetik" - jelentette ki.

"Istállónként 2142 kilométer gyakorolhatnánk a gumikkal"

Néhány órával később már reagáltak is az ellenfelek, akik közös tanácskozáson vettek részt hétfőn. Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke a Gazzetta dello Sport című lapban "sportszerűtlennek" és "elfogadhatatlannak", Paul Stoddart Minardi-tulajdonos az f1racing.net-en "szemétre valónak" nevezte a Ferrari reguláit. Mindketten leginkább a gumikra vonatkozó előírásokat kritizálták, hiszen míg a Ferrarit ellátó Bridgestone csak két másik csapatnak szállít, addig a Michelin a 'maradék' hétnek. Ráadásul a szintén bridgestone-os Minardinak és Jordannek nincs pénze tesztelni, így a Ferrarié lenne mind a tizenötezer kilométer, míg a michelineseknek osztozkodniuk kellene.

"Istállónként 2142 kilométer gyakorolhatnánk a gumikkal, a Ferrari tizenötezret. Finoman szólva sem azonosak az esélyeink" - kalkulált Ron Dennis, a McLaren főnöke.

A Ferrari nem tárgyal a többiekkel

A Ferrari októberben azért utasította el a többiek huszonnégynapos javaslatát, mert szerintük azzal nem lehet spórolni a költségeken. Az olaszoknak két saját pályájuk is van, sokszor párhuzamosan tesztelnek, néha négy autóval is.

A csapatok januárban újra összeülnek a kompromisszum érdekében, ám valószínű, hogy a Ferrari arra a találkozóra sem küld képviselőt, csakúgy mint tette eddig háromszor.

"Kiábrándító, hogy a Ferrari eddig egyszer sem jelent meg a tárgyalásainkon"- jegyezte meg a hétfői meetingen Paul Stoddart.