Ecclestone hárommilliárd dollárt kinálhat a Ferrari követőinek

2005.01.26. 14:06
Kedden Londonban összeült kilenc Forma-1-es csapat, és elfogadták a szezon közbeni tesztek harminc napra csökkentését. Szóba került a Konkord-szerződés meghosszabbítása is, de ezzel még várnának az istállók, annak ellenére, hogy Bernie Ecclestone-tól öt év alatt összesen állítólag hárommilliárd dollárt kasszírozhatnának. A Ferrari már meghosszabbította a Konkord-egyezményt, és korábban jelezte, a tesztcsökkentésbe nem egyezik be, így meg sem jelent a keddi megbeszélésen.
Kedden a londoni Heathrow-reptéren tartott tanácskozáson a Forma-1 kilenc istállója hivatalosan is megegyezett, hogy 2005-ben az első és az utolsó futam között legfeljebb harminc napot tesztel - adta hírül a Reuters. Az F1-ben részt vevő istállók közül csak a Ferrari képviselője nem jelent meg a találkozón, annak ellenére, hogy meghívták. Az olasz gárda már korábban jelezte, nem fogadja el a többiek által támogatott tesztlimitet, és a saját terveihez alkalmazkodik.

A Ferrarit követhetik a többiek is

A sorozat irányítója, Bernie Ecclestone emellett a sorozat fennmaradását garantáló, 2007-ben lejáró Konkord-szerződés meghosszabbításáról is tárgyalt a kilenc csapatfőnökkel, de konkrét eredményre még nem jutottak.

Az új megegyezés feltételei azt követően kerültek napirendre, hogy a Ferrari a múlt héten váratlanul megállapodott Ecclestone-nal, valamint a Nemzetközi Autós Szövetséggel (FIA), és újabb négy évre, 2012-es kifutással aláírta a Konkord-szerződést.

Az angol Guardian című lap szerint a Ferrari százmillió dollárt kapott az aláírásért, míg a többiek között ötszázmillió dollár szétosztását tervezi Ecclestone, ha megteszik ugyanezt. Sőt, a szigetországban azt is tudni vélik, hogy az F1 irányítója hárommilliárd dollárt (566,5 milliárd forint) készül szétosztani a kilenc alakulat között 2008 és 2012 között, ha azok is belemennek a hosszabbításba. Ez évente valamivel több, mint hatvanmillió dollárt jelentene átlagosan csapatonként.

A csapatok nem sietnek a döntéssel

Ecclestone kedden azt mondta, az ülésen nem beszéltek anyagiakról, mert az istállók úgy vélik, van még idejük megállapodni. Az FIA viszont sürgeti őket: Max Mosley, a szervezet elnöke péntekre mindenképpen összehívja azt az ülést, amelyen a 2008-tól a költségek csökkentése miatt bevezetendő technikai újításokat fogja ismertetni.

Az istállók viszont még ezt is korainak tartják, ezért Ecclestone-nal közösen levelet írtak, amelyben egy későbbi időpontot kérnek. Ők csak a harmadik verseny után akarnak találkozni az FIA vezetőjével, nyárra dolgoznák ki a saját technikai módosításaikat, melyek elfogadásáról csak az év vége felé beszélnének.

A nemzetközi szövetség siettetné a megállapodást

Az FIA és Mosley ugyanis drasztikus változtatásokat akarnak. A Reuters brit hírügynökség úgy tudja, 2008-tól mindenki ugyan attól a gumigyártól kapná az abroncsokat, kitiltanák a telemetriát (számítógépes rendszer), mindenkinek egyforma fékeket kellene használnia, a motorok fordulatszámát szabályoznák, és az autók aerodinamikai mutatóit drasztikusan visszaszorítanák. Emellett az eddigi három helyett csak két napból állna egy versenyhétvége.

Ecclestone úgy gondolja, "a Forma-1 üzleti és technikai részét egyszerre kell rendezni, és erre még rengeteg idő van", a csapatok pedig osztják a véleményét.

Az FIA szerint viszont mielőbb tisztázni kell az intézkedéseket, amelyhez az összes csapattól ötleteket vár. A tízből ugyanis még csak négy - Ferrari, BAR, Renault , Williams - nyújtott be javaslatokat az FIA-nek, ám erre a másik hatnak is lehetősége lenne.

Az istállók az F1 vezető szerepét féltik

Az istállók nagy része viszont arról sincs meggyőződve, hogy az idén életbe lépő módosítások - kevesebb gumi, kisebb leszorító erő, megbízhatóbb motor - a helyes irányba terelik a Forma-1-et, ezért akarják megvárni legalább az első három versenyt, de inkább a fél szezont, mielőtt javaslatokkal állnának elő, vagy elfogadnák Ecclestone és Mosley terveit, és aláírnák az új Konkord-szerződést.

"Szerintünk is csökkenteni kell az F1-es indulás költségeit, de mindennél fontosabb, hogy a sorozat eddigi értékeit megtartsuk, és továbbra is a világ első számú autósport-szériája maradjon a Forma-1" - írták levelükben a csapatok. Mindez azt tükrözi, hogy el akarják kerülni a Forma-1 túlzott átformálását, amely után technikai szempontból esetleg más autós ágak mögé kerülne az F1.

A kötélhúzás pénteken, az FIA által kikényszerített ülésen folytatódik, ha a csapatvezetők elmennek a találkozóra.