Giancarlo Fisichella nyert Ausztráliában

2005.03.06. 05:48
A Renault-val induló Giancarlo Fisichella rajt-cél győzelmet szerzett az év első futamán, az Ausztrál Nagydíjon. A második Barrichello, a harmadik a szintén renault-s Alonso lett. Michael Schumacher ütközött, majd kiállt, de a futam az új szabályokkal is unalmas volt.
A Renault-val induló Giancarlo Fisichella nyerte az idei első F1-es futamot, az Ausztrál GP-t. Az olasz pilóta rajt-cél győzelmet szerzett, másodikként Rubens Barrichello, harmadiknak a szintén renault-s Fernando Alonso futott be. Michael Schumacher ütközött, majd kiállt, de a futam a téli szabályváltoztatások ellenére is unalmas volt.

Fisichella már a rajtnál élre került, ám ekkor még a mellőle indult Jarno Trulli és a remekül startoló David Coulthard üldözte őt. Toyotás honfitársa egy ideig képes volt vele tartani a lépést, de lassan ő is lemaradt, a többiek pedig hét-nyolc másodperces hátrányba kerültek.

Fisichella az első rajtkockából nyert
Amint az a szombati esős első kvalifikáció után várható volt, Michael Schumacher nem tudott, sőt nem is akart javítani az előző nap megszerzett tizennyolcadik rajthelyén Michael Schumacher a hétvége vasárnapi időmérőjén. Az első rajtkockát a hivatalos edzést az élről kezdő Giancarlo Fisichella szerezte, illetve tartotta meg.
A Renault olasz pilótája mellől honfitársa, a toyotás Jarno Trulli indulhatott. Fisichella ezzel hét év után tudott újra a legkedvezőbb pozícióból neki vágni a versenynek, míg Trulli a Toyota történetének legjobb rajthelyét szerezte meg.
Vasárnap a Williams-BMW-t vezető Mark Webber volt a leggyorsabb, de a két tréning eredményeinek összesítése után csak harmadikként rajtolhat, az oldalán Jacues Villeneuve-vel.
A harmadik sort a Red Bull Racing két pilótája David Coulthard és Christian Klien sajátították ki. Michael Schumacher, Takuma Sato és Felipe Massa sem tett meg mért kört - mindannyian a motorcserét választották - a hétszeres világbajnok ferraris tizennyolcadikként startolt.

Schumacher nem tudott gyorsan feljönni

A mezőny végéről, a tizennyolcadik helyről, Michael Schumacher meglepően lassan tudott feljebb kapaszkodni, pedig a rajtnál lefulladt, majd a boxba visszasorolt Kimi Raikkönen is üldözte. (A finn hibája miatt csak második kísérletre tudott elrajtolni a mezőny.)

A múlt év végén többek között a sorozat izgalmasabbá tételének céljával megváltoztattak több előírást is, ám előzést így sem nagyon láthatott a közönség, az első kanyarban, illetve körben kialakult sorrend az első tankolásokig nagyjából meg is maradt. Alonso persze többször próbálkozott, de a dobogós, illetve az ahhoz közeli helyek nem változtak.

A harminckét éves olasz könnyedén autózott az élen, Coulthard pedig új csapata, a Red Bull Racing bemutatkozó versenyén biztosan tartotta maga mögött a többieket.

A világbajnoknak jól jöhet a kiesés

Mindössze Michael Schumacher és Nick Heidfeld ütközése jelentett némi változatosságot, a fiatal német az egyik kanyar előtt előzni próbált, a világbajnok nem adott neki helyet, így koccanás lett a vége. Schumachert ugyan visszatolták a pályára, de inkább feladta a versenyt, mert pontszerző helyre már nem volt esélye. Az új szabályok szerint viszont mivel nem fejezte be a versenyt, a következő futamra motort cserélhetnek az autójában, ami a mindig forró Maláj GP-n előnyt jelenthet. (Igaz, ha bebizonyosodna, hogy tovább tudott volna menni, az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) ellenőrei felülbírálhatják a szabálykönyvet, ám ez nem valószínű.)

A Red Bull első futamán majdnem dobogóra került

A második tankolások kuszálták össze kissé az élmezőnyt, ekkor Barrichello és Alonso a jobb taktikájuk miatt megelőzték Coulthardot és Webbert, és a második-harmadik helyre jöttek előre.

Fisichellára viszont egy pillanatig sem voltak veszélyesek, ő kitartott a célig és megszerezte élete második F1-es futamgyőzelmét.

A megmaradt Ferrarival Barrichello futott be mögötte, a harmadik a szintén renault-s Alonso lett. A verseny legnagyobb meglepetését a Red Bull okozta, Coulathard az első nagydíjukon majdnem a dobogóra került, és csapattársa, Klien is pontszerző, hetedik helyen futott be.

Az Ausztrál GP rajtsorrendje, a két időmérő összesített eredményei
1 G. Fisichella Renault 3:01.460
2 J. Trulli Toyota 3:04.429
3 M. Webber Williams 3:04.996
4 J. Villeneuve Sauber 3:06.846
5 D. Coulthard Red Bull 3:07.212
6 C. Klien Red Bull 3:07.477
7 N. Heidfeld Williams 3:09.130
8 J. Button BAR 3:12.128
9 JP. Montoya McLaren 3:14.645
10 K. Räikkönen McLaren 3:15.585
11 R. Barrichello Ferrari 3:16.822
12 N. Karthikeyan Jordan 3:17.092
13 F. Alonso Renault 3:17.466
14 T. Monteiro Jordan 3:20.329
15 R. Schumacher Toyota 3:22.717
16 P. Friesacher Minardi 3:28.363
17 C. Albers Minardi 1:49.230
18 M. Schumacher Ferrari 1:57.931
19 T. Sato BAR idő nélkül
20 F. Massa Sauber idő nélkül

Eddig csalódás a BAR-Honda

A williamsek közül Webber szerzett pontot, a téli teszteken nagyon gyors McLaren elmaradt a várttól, Montoya a hatodik, Raikkönen a nyolcadik lett. Náluk is nagyobb csalódást okozott a BAR-Honda, Button tizedikként, Sato tizenkettedikként ért volna célba, ha nem kapják azt az utasítást, hogy az utolsó körben hajtsanak a boxba. Mivel nem fejezték be a futamot, a szabályok szerint büntetlenül motort cserélhetnek a következő nagydíj előtt, ám a hivatalos végeredményben szerepelnek, és ez vitára adhat okot. Mivel több autót is leköröztek, előrébb végeztek azoknál, még úgy is, hogy a célvonalat nem érték el.

A téli szabályváltoztatások közül leginkább a motorok használatára vonatkozó előírás hatása volt érezhető: minden gyártó jócskán visszavett a teljesítményből a megbízhatóság javára, így közelebb kerültek egymáshoz a gépek, és senki nem esett ki motorhiba miatt. Ezzel persze fontosabbá vált az aerodinamikai lehetőségek kihasználása, illetve a futamtaktika.

Szorosabb lett az F1, de látványosabb nem


Klikk a képre!
A pilóták egymás mögött autóztak ugyan a verseny nagyrészében, de előzéssel a legjobbak közül csak Alonso próbálkozott. Egy verseny után természetesen nem lehet következtetéseket levonni, ám valószínűnek tűnik, hogy szorosabb lett a Forma-1, ám látványosabb nem.

Két hét múlva, Malajziában persze bármi előfordulhat, de az szinte biztos, hogy a Ferrari Michael Schumacher új motorjával előnyre tehet szert.

Az Ausztrál GP körről körre

Az autók felsorakoztak a rajtrácson, majd elindultak a felvezető körre.

Rajt: Nem sikerült a rajt, mert Raikkönen autója nem tudott elindulni. A kocsik új felvezető körre indultak, a finn McLarenjét kitolták a boxba.

Második próbálkozásra már sikerült a rajt: Fisichella tökéletesen jött el, Trulli követi, harmadiknak a remekül induló Coulthard bújt be, a negyedik Webber. Michael Schumacher máris megkezdte a felzárkózást, a nyomában a mezőny végéről indult Raikkönennel.

1. kör: Raikkönen támadja Schumachert, az élen maradt a sorrend. Heidfeld, Klien, Montoya, Barrichello vannak az 5-8. helyen.

4.: Fisichella és Trulli elhúztak a többiektől, nagyjából öt másodperc az előnyük. Webber támadja Coulthardot a harmadik helyért.

6: Michael Schumacher a 15., Raikkönen a 16. helyen van.

7: A kilencedik helyért Alonso megelőzte Villeneuve-öt, de a kanadai azonnal vissza is vette a helyet.

Az Ausztrál GP végeredménye
1 G. Fisichella Renault 1:24:17.336 10 pont
2 R. Barrichello Ferrari + 5.553 8
3 F. Alonso Renault + 6.712 6
4 D. Coulthard Red Bull + 16.131 5
5 M. Webber Williams + 16.908 4
6 JP. Montoya McLaren + 35.033 3
7 C. Klien Red Bull + 38.997 2
8 K. Räikkönen McLaren + 39.633 1
9 J. Trulli Toyota + 1:03.108
10 F. Massa Sauber + 1:04.393
11 J. Button BAR + 1:10.699
12 R. Schumacher Toyota + 1 kör
13 J. Villeneuve Sauber + 1 kör
14 T. Sato BAR + 1 kör
15 N. Karthikeyan Jordan + 2 kör
16 T. Monteiro Jordan + 2 kör
17 P. Friesacher Minardi + 4 kör
Nem értek célba:
18 M. Schumacher Ferrari
19 N. Heidfeld Williams
20 C. Albers Minardi
14: Az élen minden változatlan, Fisichella két másodperccel Trulli előtt, majd héttel mögötte Coulthard, Webber, Heidfeld, Klien, Montoya, Barrichello, Villeneuve, Alonso.

15: Coulthard nekikoccant az egyik Minardinak, valami le is repült az egyik kocsiról. Lelassult, de egy aggresszív manőverrel maga mögött tartotta Webbert, akinek a fűre kellett hajtania.

16: Coulthard futotta a verseny leggyorsabb körét, így valószínű, hogy nincs nagyobb baja az autójának.

17: Trulli és Heidfeld tankolt.

19: Albers kiesett, a tankolása után a kocsija lefulladt, majd betolták a garázsba. Webber is tankolt, Coulthardot első vezetőszárnnyal várják a boxban.

20: Coulthard is tankolt, de visszajött Webber elé, pillanatnyilag ötödik. Michael Schumacher a tizedik helyen, sarkában Raikkönennel.

22: Fisichella is üzemanyagot vett föl, minden gond nélkül. Montoya vezet.

25: Barrichello, Alonso és Raikkönen is tankolt. Már Montoya is végzett ezzel a művelettel, így Fisichella visszavette a vezetést.

26: Michael Schumacher a boxban járt, de Raikkönen mögé jött vissza.

30: Alonso megelőzte Trullit, a spanyol hatodiknak jött föl. Fisichella 13 másodperccel van Coulthard előtt az élen.

36: Trulli másodszor is tankolt.

A vb állása
Pilóták
1 G. Fisichella Renault 10 pont
2 R. Barrichello Ferrari 8
3 F. Alonso Renault 6
4 D. Coulthard Red Bull 5
5 M. Webber Williams 4
6 JP. Montoya McLaren 3
7 C. Klien Red Bull 2
8 K. Räikkönen McLaren 1
Konstruktőrök
1 Renault 16 pont
2 Ferrari 8
3 Red Bull 7
4 Williams 4
= McLaren 4

37: Fisichella, Coulthard, Webber, Barrichello, Montoya, Alonso, Klien, Heidfeld, Raikkönen, M. Schumacher a sorrend.

39: Webber és Raikkönen is tankolt, mindketten másodszor.

41: Fisichella is tankolt másodszor is.

42: Michael Schumacher is üzemanyagot vett föl.

43: Heidfeld akarta megelőzni Michael Schumachert, de nekiment, és kilökte. A williamses nagyon elfékezte magát. A világbajnokot visszatolták, de nagyon lassú. Be is jött a boxba, és feladta.

44: Barrichello, Coulthard és Alonso is tankolt, a skótot mindkét ellenfele megelőzte a boxkiállások alatt.

52: Fisichella visszavett, körönként majdnem egy másodperccel lassabb, mint Barrichello, de még mindig van hét másodperc előnye. És már csak hat kör van hátra.

55: Coulthard lekörözte Friesachert, bár levágott egy kisebb kanyart.

58., utolsó kör: Fisichella megnyerte a versenyt, rajt-cél győzelemmel. A második Barrichello, a harmadik Alonso lett. Coulthard, Webber, Montoya, Klien, Raikkönen a további pontszerzők sorrendje.

Nyilatkozatok a futamról
Giancarlo Fisichella :"Tökéletes verseny volt, a csapat remek munkát végzett, nagyon nagy nap ez nekem. Természetesen boldog vagyok, annak pedig különösen örülök, hogy egyáltalán nem volt nehéz futam. Az autót könnyű volt vezetni, és egy pillanatra sem fordult meg a fejemben, hogy elveszíthetem az első helyet, mivel csak az utolsó körben kellett kihoznom a maximumot a kocsiból. Akkor futottam a leggyorsabb köröm is. Malajziában újra nyerni szeretnék".
Rubens Barrichello: "Minden percét élveztem a futamnak, örülök a dobogónak. bebizonyítottuk, hogy a Ferrari nincs válságban, sőt. Ez még a régi kocsink, jön nemsokára az új, amely még jobb lesz. A csapatmunkára vagyok a legbüszkébb."
Fernando Alonso: "Tudtam, hogy a kocsi jó, és a tizenharmadik rajthelyemről folyamatosan jöttem is előre, de Villeneuve mögött legalább húsz másodpercet veszítettem. Ha ez nem lett volna, még előrébb végezek. Az autó gyors volt és élveztem a versenyzést, a csapatnak és a Michelinnek köszönöm a jó kocsit, illetve a gumikat".
Michael Schumacher: "Az ütközésről, ha megkérdeznénk tíz embert, tízféle véleményt hallanánk. Belenéztem a tükörbe, és biztos voltam benne, hogy nem tud megelőzni Heidfeld. Ő megpróbálta, de nem sikerült, és kicsúsztunk. Azt hiszem, ez is egy olyan eset, mint annyi más a motorsportban, amelynek nincs egyértelmű felelőse. De több pozitívuma is volt a versenynek. Elégedettek lehetünk a hétvégénkkel, jó teljesítménnyel kezdtük a szezont. Ne írjanak le minket!".
Nick Heidfeld:"Gyorsabb voltam annál a kanyarnál, mert Schumacher épp akkor jött ki a boxból. Előzni akartam, de ő leszorított a fűre, így hiába fékeztem, nem lassult a kocsi".