Baumgartner a BAR-nál, de Amerikában is kiköthet

2005.03.25. 11:11
Az idén a Forma-1-ből kimaradt Baumgartner Zsolt még mindig bízik benne, hogy hamarosan újra F1-es autóba ülhet. Saját hivatalos honlapján elárulja, angol menedzsere még mindig tárgyal a BAR-Honda istállóval, bár idén valószínűleg már nem lehet az amerikai-japán gárda tesztpilótája. A tengerentúli Champ Car-sorozatból viszont vannak ajánlatai, ám azokat csak akkor fogadná el, ha fizetést kapna tőlük.
Az állítólagos, hónapokig tartó komoly tárgyalássorozat után Baumgartner Zsolt idén nem kapott szerződést egyetlen Forma-1-es csapattól sem. Frank Tamás korábbi menedzser eltanácsolása után a versenyző új menedzsmentje nem tudott megállapodni a Minardival, amelynél ősszel még első számú esélyes volt, majd a Jordannél, ahol szintén fölmerült a neve, két sokkal jobban fizető pilótát alkalmaztak helyette.

Új ügynöke, Rick Gorne többször hangoztatta, hogy védence iránt az amerikai Champ Car-sorozatból is érdeklődnek istállók, ám azok közül sem sikerült megállapodnia eggyel sem, igaz, ott a szezon még nem kezdődött el.

"Jó ideje tárgyalunk a BAR-ral"

A hivatalos Baumgartner Zsolt-honlap szerint viszont még mindig van esély, hogy az F1-ben folytassa: talán a BAR-Honda csapatnál lehetne tesztpilótai.

"Ahogyan az elmúlt időszakban, úgy most is folynak a tárgyalások. Most már elmondhatom: jóideje tárgyalunk a BAR-Honda csapatával arról, hogy náluk folytassam a karrieremet, első lépésben tesztpilótaként. Sajnos most úgy tűnik, hogy az idei évben még nem, viszont jövőre már szerepet vállalhatok a csapatnál. Nagyon megtisztelőnek érzem azt, hogy egy ilyen istálló érdeklődik irántam" - mondta erről Baumgartner.

A BAR-nak egyelőre négy pilótája is van

Menedzsere a BAR-istálló egyik alapító tagja volt a kilencvenes évek végén, Jacques Villeneuve ügynökével, Craig Pollockal együtt indították el a gárdát. Gorne viszont néhány sikertelen szezon után elhagyta őket, de úgy látszik, még mindig nagyon jóban van a vezetőséggel, annak ellenére, hogy az azóta szinte teljesen kicserélődött. (Ma már félig a motorszállító Honda kezében van a csapat.)

Az első magyar F1-es versenyző helyzetét viszont nehezíti, hogy a BAR-nak pillanatnyilag négy sofőrje van. Jenson Button és Takuma Sato indulnak a futamokon, a fontos tesztelést a szupertehetségnek tartott Anthony Davidson végzi, míg Enrique Bernoldi ritkábban gyakorolhat, ám gyenge teljesítménye alapján valószínű, hogy neki fizetnie kell a lehetőségért. (Persze lehet, hogy Button jövőre a Williamshez igazol, de ez még nagyon távoli.)

"Versenyképes lenne a Minardi jövőre"

A honlapon a Baumgartner elárulta azt is, a menedzsment már előre látta, hogy a Minardi idén nagyon gyenge lesz, ezért helyettük a Jordannel próbált megállapodni.

"Zsolt már korábban is tudta, hogy Paul Stoddart csapata az év első harmadában fényévekkel le lesz maradva a többiektől, ezért menedzsmentjével inkább az egyik Jordan volánját vették célba" - írja a kömmüniké. Ám ennek ellent mond Baumgartner Zsolt múlt őszi, egy október 29-i sajtótájékoztatón elhangzott nyilatkozata: "Igen versenyképes lenne a Minardi jövőre, hiszen új kasztnit is építenek, sőt, a jövő évi kocsi kicsinyített modellje már készen is van".

A szabályváltozás fel sem merült

"Zsolt elárulta azt is, hogy Gorne más istállókkal is tárgyalt, sőt, az egyik nagycsapattal a szezonkezdet előtt közel kerültek a megegyezéshez, de mivel a pénteki tesztpilótákra vonatkozó szabályok nem változtak, ez a lehetőség lezárult" - szól a honlap szövege. - "A szabályok szerint a versenyhétvégék pénteki napján csak olyan pilóták vezethetik a harmadik autókat, akik az utóbbi két esztendőben hat vagy annál kevesebb futamon álltak rajthoz. Zsolt nem felel meg a kritériumnak, mert 2003-ban és 2004-ben a Jordan és a Minardi versenyzőjeként összesen 20 versenyen vett részt."

Azt viszont nehéz kitalálni, hogy miért kellett volna megváltoznia ennek az előírásnak, valójában a módosulás lehetősége fel sem merült, hiszen az FIA célja az, hogy minél több fiatal, még tapasztalatlan versenyző kapjon lehetőséget, és mutatkozhasson be az F1-ben.

Baumgartner szerint is csak e szabály - illetve annak változatlansága - miatt nem lett az egyik élcsapat tesztpilótája: "Az egyik élcsapatnál komoly esély volt arra, hogy pénteki pilóta legyek, de mivel az erre vonatkozó szabályok végül nem változtak meg, ezért a pénteki szerepvállalásom tovaszállt". Azt, hogy melyik volt ez az élcsapat, nem mondta meg.

Fizetést szeretne Baumgartner

Csüggednie viszont nem kell a huszonnégy éves sofőrnek, hiszen a team szerint Gorne több amerikai Champ Car alakulattal is egyezkedik. (Igaz, ez már három hónapja is így volt.)

"Amerikában is folynak a tárgyalásaink, többen is megkerestek bennünket a Champ Car sorozatból. A HVM, a Walker Racing és a Conquest Racing is érdeklődött, tőlük is kaphatnék lehetőséget, de ha egy versenyző már szerepelt a Forma 1-ben, nagyon nehéz elcsábítani egy másik sorozatba. Viszont ha visszautasíthatatlan ajánlatot kapok, elképzelhető, hogy ott versenyezek egy évet" - szólt Baumgartner, aki a Nemzeti Sportnak felfedte azt is, mi lenne a visszautasíthatalan ajánlat. "Ha nem kellene szponzorpénzt vinnem, és még pénzt is kapnék a versenyzésért."

Nem tudni, erre mennyi az esély, ám további szavait olvasva nem sok: "A Champ Car istállók a héten tesztelnek, ezért elképzelhető, hogy a napokban el kell utaznom, de pillanatnyilag ennek kicsi a valószínűsége. Az egyeztetések folynak, bármi megtörténhet."

A fentiek alapján Baumgartner esélyei felemásnak tűnnek, sőt, közelebb áll hozzá, hogy pihenéssel tölti az idei esztendőt. A dolgok persze bármikor változhatnak, és az autósport történetében valószínűleg még senkivel nem fordult elő, hogy az F1-ben induljon, majd néhány hónappal később semilyen másik sorozatba ne tudjon elhelyezkedni, így ő is reménykedhet.