Kizárhatják a BAR-Hondát a Forma-1-ből

2005.04.27. 11:36
A San Marinó-i futam után fülest kaptak a technikai ellenőrök, majd a kötelező mérlegelésen kiderült, Jenson Button autója a minimum súlyhatár alatt volt: állítólag egy rejtett benzintankot találtak. A pilóta megtarthatta harmadik helyét, de az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) vizsgálja az ügyet, és ha a jövő szerdai tárgyaláson bebizonyosodik, hogy a BAR ki akarta játszani a szabályokat, akár a vb-ből is kizárhatják.
A BAR-Honda pilótája, Jenson Button harmadikként futott be a hétvégi, San Marinó-i Nagydíjon, ám a leintés utáni kötelező mérlegelésen a megengedettnél könnyebbnek találták az autóját, ezért kétségessé vált a helyezése. Néhány órával később, miután az ellenőrök meghallgatták az istálló képviselőinek indoklását, megerősítették a futam végeredményét, és az angol versenyző megtarthatta a pozícióját.

A szokásostól eltérően vizsgálták


Jenson Button
Az első mérlegeléskor a szabályoknak megfelelően, Buttonnal együtt 606,1 kilogrammot nyomott a BAR 007-es, ám miután - a szokásoktól eltérően - leeresztették az autóból az üzemanyagot, és úgy is lemérték, már csak 594,6 kilogrammot, ami 5,4 kilóval a megengedett alatt van. A BAR mérnökei viszont számítógépes adatokkal bebizonyították, hogy a verseny közben egy pillanatra sem csökkent hatszáz kg alá az össztömeg.

Az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) ennek ellenére megtámadta az ellenőrök döntését, akiket május 4-re, meghallgatásra idézett be.

Fülest kaphattak az ellenőrök

Az Independent című lap úgy értesült, a technikai bizottság valakitől fülest kapott, ezért mérte le üzemanyag nélkül is Button autóját: állítólag egyes csapatok a megengedettnél könnyebb autót használnak a futamok középső harmadában, majd a befutóra feltöltik üzemanyaggal, hogy a szabályos érték fölé kerüljön.

Az angol újság, és a német Motor Sport Aktuell is megírta, hogy vasárnap endoszkóppal vizsgálták meg a BAR-kocsit, és egy második, kisebb tankra is bukkantak benne. A csapat vezetősége cáfolta, hogy kétrészes tankjuk lenne, annak ellenére, hogy a Forma-1 szabályai ezt nem tiltják: a mérnökökre van bízva, hogyan oldják meg az üzemanyag elhelyezését.

A német magazin szerint ezt a titkos részt töltik fel az utolsó tankoláskor, amely biztosítja, hogy az autó ne legyen könnyebb hatszáz kilónál a futam után.

A BAR-elleni akció?

Nick Fry, a BAR csapatfőnöke tagadta, hogy szabálytalan autóval indulnak - "nem rejtegetünk semmit" -, ám elismerte, hogy valaki áll a háttérben: "Lehetséges, hogy zavart akar okozni, de ez nem fog sikerülni".

Amennyiben a jövő szerdai, párizsi ülésen mégis kiderül, hogy a BAR csalni akart a súlyhatár kijátszásával, a gárda kemény büntetésre számíthat. Januárban az FIA elnöke, Max Mosley kijelentette, ha bebizonyosodik, hogy valamely istálló szándékosan akarta kikerülni az előírásokat, azt kizárják a bajnokságból.

A rali vb-n súlyos büntetést kapott a Toyota

Legutóbb a kilencvenes évek közepén, a rali vb-n fordult elő hasonló eset: a Toyota szabálytalan turbófeltöltővel indította autóit, és miután kiderült, a nemzetközi szövetség kizárta a sorozatból.

A BAR a tavalyi vb-második helye után nagyon gyengén kezdte az idei évet, az első három futamon egy pontot sem szereztek autói, de San Marinóban Button harmadik, márkatársa, Takuma Szato ötödik lett.