Veszélyben az Amerikai GP

2005.06.18. 19:54
Ralf Schumacher és Ricardo Zonta pénteki baleste után a Michelin gumikkal induló csapatok kérték az FIA-t (Nemzetközi Autós Szövetség), hogy új típusú, biztonságosabb gumit hozhassanak Franciaországból. A testület eddig nem nyilatkozott az engedélyről, de az abroncsokat már repülőre tették Európában. Ha nem engedik, hogy az újakat használják, bojkottálják a futamot.
A két toyotás, Ralf Schumacher és Ricardo Zonta pénteki balesete után a Michelin gumikkal induló csapatok kérték az FIA-t (Nemzetközi Autós Szövetség), hogy új típusú, biztonságosabb gumit hozhassanak Franciaországból, és azokkal indíthassák autóikat. Mindkét ütközést defekt okozta.

Tízből hét csapat visszaléphet

Erre a szabályok szerint nincs lehetőség, és ha nem kapnak engedélyt a cserére, valószínű, hogy nem állítják rajthoz az autóikat. A testület eddig nem nyilatkozott az ügyben, de az abroncsokat már repülőre tették Európában.

A mezőny tíz csapatából hét használja a francia gyártó termékeit, és a szombati harmadik szabadedzést valójában ki is hagyták, ugyanis csak két kocsijuk teljesített mért kört, a döntött utolsó fordulóba csak Juan Montoya és David Coulthard merészkedtek. A negyediken és az időmérőn ugyan elindult mindenki, miután változtattak az autóik beállításain, de a futamon így is gondjaik lehetnek: az új szabályok szerint idén nem lehet kereket cserélni a versenyeken.

Nincs magyarázat a defektekre

Mivel a Michelin mérnökei nem tudtak magyarázatot adni a Toyota-defektekre, azt tanácsolták csapataiknak, ne induljanak a futamon, csak akkor, ha megkaphatják az új gumikat. Valószínűleg még szombaton vagy vasárnap délelőtt lesz döntés az ügyben.

Az F1 szabályai tiltják az effajta gumicserét, csak a hétvége előtt megjelölt kétféle összetételű abroncsok közül választhatnának a pilóták.

Engedély vagy hat autó

Egyelőre nem tudni, az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) megadja-e a különengedélyt. Ha nem, a hét Michelint használó gárda biztosan nem indul. A futam ebben az esetben vagy elmarad, vagy csupán hat autóval, a Ferrarikkal, a Minardikkal és a Jordanekkel rajtol.

Szakértők és érintettek a helyzetről
Michel Dupasquier, a Michelin sportigazgatója: "nem tudjuk, miért kapott defektet Ralf Schumacher és Ricardo Zonta. Az új abroncskat már repülőre tették Franciaországban, de lehet, hogy hiába szállítjuk őket ide. A nemzetközi szövetség kezében vagyunk, de az biztos, ha nem használhatjuk az új abroncsokat, az autóinkat nem állítjuk rajthoz.
Ross Brawn, a Ferrari technikai igazgatója: "Az előírások szerint nem hozhatna új gumit a Michelin. A biztonság persze mindennél fontosabb. Nem tudom, hogyan dönt az FIA, de nincs könnyű dolguk, a végső szót nekik kell kimondaniuk."
Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke: "Ha a Michelin mérnökei azt mondják, hogy a részvétel veszélyes, akkor nem fogunk elindulni".
Jarno Trulli, az időmérő nyertese: "Nehezen tudom felejteni Ralf Schumacher balesetét, ezekkel az abroncsokkal elindulni nagy rizikó lenne".
Fernando Alonso , a vb-éllovasa: "Szerintem kibírná a gumi a versenyt, de én nem vagyok abroncs-szakértő. Kockázat persze van."