Megbüntethetik a Michelin-csapatokat

2005.06.22. 12:23
A Michelin tapasztalatlansága indította az indianapolisi botrányt, de a helyzetet jócskán súlyosbította, hogy a hét istálló nem indult el az amerikai Forma-1-es futamon. Döntésük miatt felelősségre akarja őket vonni az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség), amelynek igaza is lehet, hiszen a csapatoknak kötelessége lett volna részt venni a futamon, ehelyett csak a felvezető kört teljesítette tizennégy autó.
Nem szállított biztonságos versenyzésre alkalmas gumit a múlt hétvégi Amerikai Nagydíjra a Michelin, ezért bojkottálta a futamot hét istállója. A pénteki szabadedzéseken Ricardo Zonta és Ralf Schumacher is defekt miatt szenvedett balesetet, majd másnapra nyilvánvalóvá vált, a francia cég abroncsai alkalmatlanok az indianapolisi aszfaltra.

Nem tudták biztosan, mi okozta a hibát

A michelines csapatok egy lassító beépítését kérték az FIA-tól (Nemzetközi Autós Szövetség), azt mondták, így tudnák teljesíteni a versenytávot, ám a szervezet elutasította kérésüket, így ők nem rajtoltak el. A nagydíjat csak a hat bridgestone-os autó teljesítette, a helyi közönség felháborodott, sörösdobozokat dobált, mutogatott és fütyült, botránnyal ért véget a futam.

A Michelin szakemberei azt nyilatkozták, nem tudták kideríteni, miért volt alkalmatlan a gumijuk.

A Minardi osztrák versenyzője, Patrick Friesacher magyar menedzsere, Frank Tamás a helyszínen követte az eseményeket, szerinte a francia mérnökök sejtették, hogy mi okozta a problémát.

Túl puha volt a Michelin

"Idén újraaszfaltozták a pályát, és az 500 mérföldes Indycar-verseny edzésein kiderült, alig tapad. Emiatt a közúton is használt kemény anyaggal folyatták át, amely kiegyenlíti az apró réseket. Valójában ez tehette tönkre a Michelin-gumikat, mert azoknak túl puha volt az oldalfala, és nem bírta a nagy terhelést a döntött kanyarban" - nyilatkozta kedden az Indexnek Frank.

Mivel a Minardi Bridgestone-nal fut, mindkét sofőrje teljesítette a nagydíjat, így a Forma-1 belügyeiben is jártas szakember további részletekről tájékozódhatott.

A Bridgestone tudta, mire készüljön

"A Bridgestone az Indycar-szériába is szállít abroncsokat, ezért tudta, mire kell készülnie, és keményebb keverékeket vitt. A Michelin nem versenyez ezen a pályán, ezért mérnökei tapasztalatlanok voltak, és elrontották a gumiválasztást".

Az Egyesült Államokban forgalmazott, versenyzésre tervezett Bridgestone-t Firestone-nak hívják, de ugyanaz a japán cég készíti.

A botrány miatt az FIA június 29-re a Motorsport Világtanács elé idézte a hét michelines istálló vezetőjét, mert a gárdákat a Forma-1 jóhírének rontásával vádolja.

Nem voltak képesek megegyezni

Frank szerint az érintettek végig arra törekedtek, hogy legyen teljes futam Indianapolisban, de nem tudtak megállapodni: "Még fél órával a rajt előtt is tárgyaltak, hogy kompromisszumot találjanak a helyzetre. Az FIA viszont ragaszkodott a szabályban leírtakhoz".

A Michelin már vasárnap elismerte, hibázott, hiszen nem hozott megfelelő gumit, de Frank úgy gondolja, a csapatvezetők nagyobb hibát követtek el, amikor a felvezető kör végén a depóba parancsolták pilótáikat.

El kellett volna kezdeniük a versenyt

"Szerintem abban hibáztak a michelines istállók, hogy nem kezdték el a versenyt. Ha elrajtolnak, majd néhány kör után kijönnek a boxba és feladják, mintha egyszerű műszaki hiba történt volna, az FIA-nak nem lenne alapja felelősségre vonni őket. Persze ez a Michelinnek és a csapatoknak óriási presztízsveszteség lett volna".

A részvételi kötelezettségekről a Forma-1-re vonatkozó sportkódex két helyen rendelkezik. A nevezés szabályainál kimondja, aki benevezett a nagydíjra, annak el is kell indulnia azon, hacsak valamilyen előre nem látott külső körülmény ezt meg nem akadályozza. Mivel a Bridgestone csapatai el tudtak indulni, erről nem lehet szó.

'Bűnös' lehet a hét csapat

Másrészt a rajtot taglaló fejezetek szerint az számít a versenyben való részvételnek, ha az elindulásra jogosító jelzést követően az autó valóban elindul. Ezt az "éles" indulásnál, a felvezető kör után kapják meg a pilóták, amikor kialszanak a piros lámpák. Ekkor viszont a hét michelines gárda már a depóban volt, azt pedig, hogy nem akarna versenyezni, senkinek nem jelezte. Pontosan ez az FIA egyik vádpontja.

Frank szerint reális a büntetés lehetősége: "Nem tudni, mi fog történni június 29-én, de az FIA megbüntetné a michelines teameket. Azt, hogyan, egyelőre csak találgatni lehet". Különösen kritikussá válhat a BAR-Honda helyzete, amelyet májusban két futamra, illetve - hat hónapra felfüggesztve - egy évre tiltottak ki a Forma-1-ből. "Kérdés, hogy mi lesz velük".