A Michelin-gumi életveszélyes volt Indianapolisban

2005.07.01. 09:54
Megdöbbentő felvételeket közölt legutóbbi számában az olasz Auto Sprint című lap, amelyek bizonyítják, a Michelin-abroncsok valóban veszélyesek voltak az indianapolisi Forma-es futamon.
Felvételek is bizonyítják, nem pusztán politikai okokból bojkottálta az Amerikai Nagydíjat a hét, Michelin-gumikat használó istálló, miután a francia cég kinyilvánította, abroncsaival nem lehet biztonságosan végigmenni a pályán.

A pénteki szabadedzésen a toyotás Ricardo Zonta, majd Ralf Schumacher szenvedett súlyos balesetet defekt miatt. Utóbbi nem is indulhatott a további tréningeken.

Csak tíz kört bírt volna a gumi


Jobbra fönt a Ferrari Bridgestone-ja
Forrás: Auto Sprint
A Michelin a futam napján jelezte, nem tudja garantálni az abroncsaik megbízhatóságát, és azt tanácsolta a csapatainak, ne induljanak vele a versenyen. Szakértőik szerint a gumi tíz körnél többet nem bírt volna ki az utolsó, döntött kanyar miatt.

A hét team természetesen elfogadta a figyelmeztetést, és arra kérte a szervezőket, iktassanak lassítót a kritikus pontra. Ezt viszont az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) megakadályozta, így a futamon csak a három bridgestone-os gárda rajtolt, összesen csak hat autó. A Ferrari könnyedén nyert.

Nem csak politikai küzdelem volt a bojkott

Mivel az FIA, illetve annak elnöke, Max Mosley és a hét gárda vezetői között komoly nézeteltérés van a 2008-as szabálymódosítások és az F1-et meghatározó Concorde-szerződés aláírása miatt, több szakember úgy gondolta, a bojkott pusztán politikai akció volt, a "hetek" képesek lettek volna versenyezni.

Cáfolja viszont ezt a feltevést az olasz Auto Sprint magazin, amelynek képein tökéletesen látszik, a Michelin valóban veszélyes volt Indianapolisban.

Hullámzott a Michelin

Az újság szuperközeli felbontásban tette közzé az összes élcsapat egy-egy autójának bal hátsó abroncsát, miközben a 13-as kanyarban halad, és jól látszik, mekkora a különbség a Michelin és a Bridgestone között. A Ferrarik japán gumija is erősen deformálódik a szokatlanul nagy erőhatás miatt, a francia márka termékének oldalfala ellenben hullámos, teljesen elveszíti az alakját, és szinte lefordul a felniről.

Érthető, miért kapott defektet Ralf Schumacher, és az a meglepő, hogy másnak nem ment tönkre ezen a ponton a gumija.

A Michelint támadja az FIA-elnök

A botrányos futam után a Sport Világtanács szerint két pontban megszegte az F1 szabályait a hét team, de büntetést nem kaptak. A Michelint - amely elismerte hibáját és kártalanítaná a feldühödött nézőket - nem vonhatták felelősségre, viszont az FIA bekérte az utóbbi két év Michelin-gumihibáinak dokumentációit, hogy független szakértők vizsgálják meg, nem volt-e veszélyes már korábban is a márka.

A franciák egyelőre nem küldték el a titkos információkat is tartalmazó dossziékat a szövetségnek, de ha ezt megteszik, és a testület nem találja megfelelőnek a gumikat, a Michelint kizárhatja a Forma-1-ből. Nem tudni, mi az FIA szándéka, de Max Mosley már korábban jelezte, azt szeretné, ha 2008-tól csak egy gumigyár látná el az összes istállót.