Élesedik a politikai harc az F1-ben

2005.07.05. 13:21
A Motorsport Világtanács elfogadta az FIA-elnök Max Mosley 2008-as szabálymódosítási javaslatait, melyeket elküldtek a Forma-1 összes résztvevőjének. A Ferrari támogatja azokat, a többi csapat nem, de szeptember végére egyzségre kell jutniuk.
Hétfőn a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) a Forma-1 minden szereplőjéhez eljutatta a 2008-as szabálymódosítási javaslatok vázlatát, miután múlt héten a Motorsport Világtanács elfogadta azokat.

A világ legsikeresebb autóverseny-sorozatát totálisan megváltoztató új előírásokat nagy részben az FIA-elnök Max Mosley találta ki, és terjesztette a világszövetség elé néhány hete.

A Ferrari átállt

Ötleteinek egy részéről már tavaly tudni lehetett, és a legtöbb istálló elutasította azokat. Egyedül a Ferrari állt ki mellette, amely januárban nagy meglepetésre aláírta a Formula One Management (FOM), az üzleti jogokat kezelő cég, az FIA és a csapat között létrejött, 2008-ban életbe lépő Concorde-szerződést.

A világbajnok gárda annak ellenére tette ezt, hogy előtte évekig fenyegetőzött a Forma-1-ből való kiválással - a rivális versenysorozat támogatóinak szószólója volt - amennyiben nem kap jobb feltételeket.

Épül az ellen Forma-1

Az F1-et meghatározó megállapodást a többiek azóta sem írták alá, az egyeztető ülésekre sem mentek el, sőt, folytatták a Grand Prix World Championship (GPWC) építgetését. Bár nyíltan csak a Minardi-tulajdonos Paul Stoddart mondta ki, valóban igaz lehet, hogy a szabályokat önkényesen kitaláló Max Mosleyval van gondjuk, és leginkább ezért nem írnak alá.

A Ferrari csapatfőnöke, Jean Todt hétfőn először nyilvánította ki, hogy az olasz team Mosley mellett áll: "Támogatom a politikáját, szerintem nagyszerű elnök. Persze nem mindig értek egyet vele, de mindenképp tiszteletet érdemel".

Az f1racing.net írása szerint Todt elismerte, a "többiek viszont nem szeretik őt, és mindent megpróbálnak, hogy ne ő legyen az elnök".

"Politikai szar"

A Minardi vezetője, Paul Stoddart persze újra kijelentette, Max Mosleynak le kell mondania: "Ha nem mond le Max, nem maradok a Forma-1-ben. Túl rövid az élet, hogy belekeveredjek ebbe a politikai szarba. Az évet még befejezem, de ha marad, elkezdem árulni a Minardit".

Nem tudni, utóbbi fenyegetésétől hányan ijedtek meg, de abban igaza van, hogy ha a Mosley-szabályok életbe lépnek, teljesen kicserélődik a sorozat.

Egyertértés kellene

"Vagy lemond vagy a napjainkban ismert Forma-1 tűnik el. Mindegy, ki jön helyette, csak jobb lehet. Szerintem biztosan létre jön az ellenbajnokság" - nyilatkozta az angol News of the World című lapnak Stoddart.

A 2008-as előírásokra vonatkozó hivatalos döntésnek, ezzel együtt a Concorde-szerződésnek még idén meg kell születnie, ám ehhez az összes istálló beleegyezésére szükség van.

Indianapolis rontott a helyzeten

Természetesen rengeteget ártott a vitának az indianapolisi Michelin-bojkott, amikor a francia gumiszállító csapatai abroncsaik veszélyessége miatt nem vettek részt a versenyen, és csak hat autó indult. Az FIA szerint két szabályt megsértett hét gárda, büntetést mégsem kaptak: amennyiben szeptember közepéig kárpótolják a dühös amerikai szurkolókat, állítólag nem is fognak.

A szabályokról épp szeptember végéig kell megegyezésre jutni, mert októberben a Motorsport Világtanács elé kötelesek terjeszteni a végső változatot, amellyel mindenki egyetért.