A magyar futam a legnépszerűtlenebb

2005.07.08. 10:39
Az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) közvélemény kutatását 93 ezren töltötték ki, 180 ország F1-rajongói. Kiderült - többek között -, hogy a hungaroringi a legkevésbé kedvelt futam.
Nyilvánosságra hozta az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) a májusban indított, Forma-1-gyel kapcsolatos közvélemény kutatásának eredményét. A kéttucatnyi kérdésből álló kérdőívet mintegy 93 ezer rajongó töltötte ki, szinte megdöbbentően sok, 180 országból. Az adatlapokat a TNS Sport független statisztikai cég ellenőrizte, és értékelte ki.

Több előzés, több csapat, több futam


Klikk a képre!
Kiderült, a szurkolók 94 százaléka szeretne több előzést látni a futamokon, háromnegyed részük olyan szabályokat hozna, amelyek jobban kiemelik a vezetői tudást. A sorozat népszerűségét jelzi, hogy 69 százalék akar több csapatot, és 84 százalék szeretne 18 futamot vagy többet egy idényben.

A kérdéseket különböző kategóriákra osztotta az FIA, külön szekcióban érdeklődött a pilótákkal és az F1-es technológiával kapcsolatos véleményekről is.

Számítson többet a pilóta képessége

Az érdeklődők 88 százaléka írta, hogy a Forma-1 legfontosabb célja kiemelni a pilóták tudását. Ez párhuzamban áll a sokat támadott FIA-elnök, Max Mosley 2008-ra tervezett szabálymódosítási javaslataival is, ám az már nem, hogy 80 százalék szerint az F1-et a technológiai fölény emeli a többi autós kategória elé. Hatvannégy százalék várja minden évben a technikai módosításokat, ám 74 százalék csökkentené az elektronikai eszközöket. (Például a kipörgésgátló.) Mindössze a válaszadók egyhetede gondolja, hogy napjaink F1-ében elfogadható arányban van a technológia találmányok és a pilóták szerepe.

Monaco és Spa a kedvenc

Fontos válaszokat hallgatnak el
Nagyobb közvélemény kutatást korábban a Forma-1-gyel kapcsolatban még nem végeztek, ám néhány fontos adatot nem hoztak nyilvánosságra. Érdekes lenne például, hogy melyik országból hány rajongó töltötte ki a kérdőívet, pontosan mennyien követik a kevésbé népszerű időmérőket, illetve, hogy melyik volt az a 180 állam, ahonnét a válaszok érkeztek.
A helyszínekkel kapcsolatban sajnos kiderült, a Hungaroring az egyik legnépszerűtlenebb pálya. A legkedveltebb Monaco és Spa, a drukkerek 55, illetve 53 százaléka mondja azt, hogy kevésbé érdekelné az F1, ha azok eltűnnének a sorozatból. A magyar futamról viszont csak 17 százalék gondolkodik hasonlóan. Ennél kevesebben csak a bahreini, sanghai, illetve az isztambuli verseny eltűnését sajnálnák, ám az olajállamban eddig csak kettő, Kínában egy, Törökországban pedig egyetlen nagydíj sem volt, augusztusban lesz az első. (Érthetelen is, hogy ez utóbbi hogyan kerülhetett a közvélemény kutatásba.)

Új időmérőre van szükség

A televíziós nézettségre vonatkozó adatokból kiderül, a szurkolók 99 százaléka tévén követi a versenyeket, és háromnegyed részük egyet sem hagy ki. A legfanatikusabb tábora Japánnak van, ahol a válaszolók 87 százaléka nézte, illetve tervezi, hogy megnézi az összes idei futamot. Ez a szám 79 Nagy-Britanniában, 68 az Egyesült Államokban és 60 Németországban.

Az egykörös időmérő viszont már közel sem vonz ennyi nézőt, és 70 százalék szeretné, ha a rajtsorrend nem csak egy, hanem több kör alapján dőlne el, vagyis megváltoztatná a már eddig is sokat szidott kvalifikációs rendszert.

A rajongók legnagyobb része az interneten tájékozódik a Forma-1 eseményeiről, mintegy 95 százalék, míg 89 százalék a hírlapok F1-es cikkeit is olvassa.

Az utóbbi években unalmas a magyar verseny
A hungaroringi futam népszerűtlensége a külföldi szurkolók körében valójában érthető, hiszen az utóbbi hat évben unalmasan alakultak a Magyar Nagydíjak. A lebonyolítással semmi baj nem volt, sőt, 2002-ben a világbajnokság legjobban rendezett versenye lett a magyarországi. Ezt persze inkább a helyszíni szurkolók, az újságírók, a pilóták és a csapattagok érzékelik, nem a tévénézők. Amit ők látnak, csupán az, hogy a nyolcvanas évek izgalmai - Senna, Prost, Mansell, Piquet csatái -, illetve a kilencvenes évek felvillanásai - Thierry Boutsen győzelme, Damon Hill remek második helye - után elszürkült a GP.
"Mivel a közvélemény kutatás az interneten jelent meg, nem reprezentatív, így nem is lehet teljesen elfogadhatónak tekinteni az eredményét. Bevallom, emiatt nem értem, és nem is látom a logikáját - nyilatkozta az Indexnek Palik László, a Hungaroring Rt. elnöke. - Ha a versenyekre kérdeztek rá az FIA képviselői, akkor azt mondanám, hogy minden évben más lenne a sorrend, attól függően, hol volt izgalmasabb és hol a legkevésbé látványos a nagydíj".
A Hungaroringen sosem volt könnyű előzni, az utóbbi évek szabálymódosításai miatt pedig több másik pályán is szinte lehetetlen, e nélkül pedig látványos futam nincs.