'A Ferrari nagy szarban van'

2005.07.20. 12:57
Az F1 vezető üzleti magazinja, a BusinessF1 legutóbbi számában hosszan foglalkozik a Ferrari autógyár rossz anyagi helyzetével, ami magyarázatot jelenthet a Forma-1-es istálló idei gyenge szereplésére is.
"Ha nem lenne ez a szerződés, lehet, hogy hamarosan elhagytuk volna a Forma-1-et"-nyilatkozta Luca Di Montezemolo, a Ferrari elnöke, miután január 19-én az Formula One Managementtel (FOM) 2012-ig hosszabbította meg a legnépszerűbb autós sorozatot meghatározó Concorde-szerződést.

Aláírásával mindenkit meglepett, mert addig ő volt a megállapodás legnagyobb ellenzője, a rivális szériát, a GPWC-t (Grand Prix World Championship) létrehozni kívánó F1-es motorgyártók szószólója. Néhány tollvonással átállt a másik oldalra, és kivonta magát a politikai belharcból is, amely a napokban érte el csúcspontját.

Elkerülhetetlen volt az aláírás

Néhány héttel a Ferrari-FOM megegyezés után kiderült, az aláírás 100 millió dollárt, azaz 83 millió eurót hoz a Ferrarinak, ám ekkor sem hitte senki, hogy a presidente komolyan beszélt - a piros autók nélkül nehéz elképzelni az F1-et.

Budapesten sikeres a Ferrari
Magyarországon tavaly novemberben nyílt meg az első Ferrari-szalon, és hazánkban igen sikeres a márka. Alig nyolc hónap alatt 21 kocsit adtak el, köztük az összes tesztautót, és aki mostanában vásárol, jövő szeptemberben kapja meg a gépet.

Fél évvel később egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Montezemolo nem csak az átvert gyártók meggyőzésére találta ki a 'kiszállós-sztorit'.

Az F1Racing magazin már tavasszal felvetette, hogy az F1-es csapatot eltartó autógyár nem áll túl jól anyagilag, júliusi számában pedig a sorozat első számú gazdasági magazinja, a BusinessF1 foglalkozik komolyabban a helyzettel: a cég válságban van.

Az újság úgy tudja, a 100 millió dollár nélkül a Ferrari minden bizonnyal hamarosan valóban elhagyta volna az F1-et. A hiány legfőbb oka a dollár romlása, ami az utóbbi években folyamatos, és az óriási veszteséggel zárult a Maserati-ügylet.

Az amerikai piac veszteséges

A Ferrari, és főleg az istálló minden szerződését dollárban köti - ez az F1 hivatalos valutája - , így milliókat veszít az európai befektetésekkor.

Fokozza a problémát, hogy az olasz márka legfőbb piaca mindig is az Egyesült Államok volt, ahová viszont az utóbbi években egyre kevesebbet szállít, hiszen - állítólag - minden eladott darabon veszteségük lehet az árfolyamok és az amerikai autópiac híresen alacsony árai miatt.

A tengerentúlon egyre növekszik a várakozási idő, az eladások pedig csökkennek. A kocsik árának emelése valamelyest megoldást jelenthetne, ám ezt Montezemolo nem akarja, mert fél a konkurenciától: a Lamborghini, de főleg a Porsche már eddig is jóval olcsóbban kínálta hasonló minőségű termékeit.

A Maserati rossz húzás volt


Luca Di Montezemolo
A kilencvenes évek elején, amikor a jelenleginél rosszabbul állt a Ferrari, az 57 éves üzletember mentette meg a céget, ám az ezredforduló idején ő is hibázott: megpróbálta feléleszteni a Maseratit is. A vállakozás kezdetben sikernek látszott, a Ferrarin belül működő gyár ontotta a különböző modelleket, vitték is a gépeket, ám a lelkesedés hamar visszaesett.

A Ferrarinak nagy veszteséget okozott a húzás. Montezemolónak gyorsan sikerült átpasszolnia a márkát az Alfa Romeónak, ám nem teljesen: még mindig 5000 Maserati-motort készítenek évente, és fényezik a karosszériáikat.

Túl sok prémiumot fizetnek

További probléma a dolgozók, illetve a dílerek túl magas prémiumrendszere. A BusinessF1 szerint csak tavaly 50 millió dollár (41,5 millió euró) bónuszt folyósítottak. A nyereséges években ezt is megengedhette magának a cég, ám a Maserati-üzleten és a dollár gyengülésén több száz milliót veszített.

A Forma-1es csapat éves költségvetése a kilencvenes évek óta emelkedik, 300 millió dollár (250 millió euró) körül mozog szezononként. Az anyacég mindent megtesz, hogy a sikerek érdekében ezt továbbra is fenntartsa, de idén az eddiginél sokkal nehezebben boldogul.

Az istállót már a szponzorok tartják fenn

A szponzorok ugyan lojálisak, az évtizedek óta partner Phillip Morris (Marlboro) például 100 millió dollárral támogatja évente a gárdát, annak ellenére, hogy a legtöbb európai országban az EU-törvények miatt már nem reklámozhat. A Vodafone szintén legalább tízmilliókat költ a ferraris hirdetésekre, bár pontosan nem tudni, mennyit.

Ebben a szezonban viszont pocsékul szerepel a csapat. A kudarcokat a vezetők igyekeznek a Bridgestone-gumigyártóra kenni, de ez persze csak része - bár kétségkívül a legnagyobb része - a problémának. A gumik valóban rosszak, mert a Ferrari nem tud egyedül annyit tesztelni, mint a rivális Michelin a hét csapatával, de három hónap alatt valamelyest előrébb kellett volna lépniük.

Nem lehet mindent a gumira kenni

Nem történt meg, sőt, Jean Todt csapatfőnök a silverstone-i hatodik-hetedik helyezések után elismerte, "visszafelé fejlődnek". Ross Brawn, a gárda technikai igazgatója alig két hete ugyanazt mondta, a szezonzáró Kinai Nagydíjat már biztosan Michael Schumacher nyeri meg, erre viszont reálisan nincs sok esély. Nem nehéz meglátni a párhuzamot a pénzügyi gondok és a team szereplése között.

A válság nehezen kezelhető. Megoldás lenne az utcai autók darabszámának növelése, de az évi 5000 modellnél Montezemolo nem hajlandó többet gyártatni, nehogy elveszítse exkluzivitását a márka.

Amit lehet, pénzzé tesznek

Az elnök a merchandising, a ferraris ajándéktárgyak, zászlók, pólók, rajongói-cuccok piacán akar erősíteni, és kiárusít mindent, ami mozdítható a Maranellói központban.

"A bolognai reptér teli van szállításra váró Ferrari-relikviákkal. Mindent pénzzé akarnak tenni" - idézi egy forrását a BusinessF1.

Mivel a Ferrari anyacége, a FIAT évek óta folyamatosan pénzügyi gondokkal bajlódik, a szupermárka helyzete nem bíztató. A lehetőségeket a lap egyik megfigyelője fogalmazta meg a legtalálóbban: "A Ferrari nem fog csődbe menni, de nagy szarban van".