További Forma-1 cikkek
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
- Max Verstappené a Red Bull 100. pole-pozíciója
- Norris már a rajtot követően nem volt versenyben, Verstappen újabb győzelmet zsebelt be
Az 55 éves olasz menedzser többet is nyitott, a leghíresebb, százszázalékig saját tulajdonú, Szardínián áll, és a neve sem mindennapi: Billionaire, azaz Milliárdos.
Nem szeretett tanulni, csak élni
Családi állapota: nőtlen
Gyerek: egy lánya van, Heidi Klumtól
Pályafutása: 1974-1988, a Benetton textilipari cég marketingmenedzsere
1989-1997, a Benetton istálló főnöke
1998-1999, a Supertec motorgyár tulajdonosa
2000-2005, a Bennetton, majd a 2002-ben abból alakult Renault istálló vezetője (Szerződése 2006 végéig szól a franciákkal)
Sikerei az F1-ben: 1994, pilóta-vb-győztes Michael Schumacherrel
1995, pilóta- és konstruktőr-vb-győztes Schumacherrel és a Benettonnal
2005, pilóta-vb-nyertes Fernando Alonsóval
Filozófiája az F1-ben: "Egy csapatot katonásan kell irányítani".
Jelmondta az üzleti életben: "Minőségi árut kell előállítani, mert csak akkor lehetsz sikeres, ha a vevőnek tetszik a terméked."
Már ennyiből látszik, az idei világbajnok, Fernando Alonso főnöke nem mindennapi szereplője az F1-nek.
Nem is volt életcélja sosem, hogy a világ első számú autós sorozatában dolgozzon. "Nem voltam jó tanuló, és nem tudtam sokáig egy helyben maradni. Különféle tapasztalatokat akartam, jelenleg F1-es menedzser vagyok" - vallja Briatore, aki nem követte szüleit a tanári pályán.
Síoktatóként kezdte - az Alpok lábánal nőtt föl - , majd a hetvenes évek elején tőzsdeügynökként próbálkozott. A milanói börzén találkozott először Luciano Benettonnal, a világhírű ruhamárka alapítójával, és neki kezdett dolgozni.
Sikercéggé tette a Benettont
A Benetton feljövőben volt, Briatore előbb Ázsiában futtatta fel a céget, majd Amerikába küldték, hogy az ottani piacot is meghódítsa. Néhány év alatt, a nyolcvanas évek elejére, nyolcszáz üzletet épített ki a tengerentúlon, a céget az egyik legsikeresebbé tette.
Benetton úr a csúcson beszállt a Forma-1-be, sőt, 1986-ban saját istállót hozott létre, és - amint Briatore visszaemlékezik - "abszurd ötlettel" állt elő: vezesse ő az F1-es csapatot.
Az ekkor 38 éves, milliárdos üzletember elutazott Ausztráliába, élete első F1-futamára. A dologban látott fantáziát, így előbb egy kisebb vezetői posztot vállalt a gárdánál, majd 1989 végén átvette a teamet.
Nem akart a Forma-1-ben dolgozni
"A többi csapatvezető nehezen fogadott be. Ők tinédzser koruktól küszködtek, hogy ide juthassanak, én meg idecsöppentem. Sosem zavart viszont, hogy kívülállónak tartanak, és tudtam, hogy sikeresek lehetünk" - mesélte Briatore, aki megígérte Luciano Benettonnak, öt éven belül világbajnokok lesznek.
Azonnal tőkeerős szponzort (a Camelt) csábította a Benettonhoz, növelte az istálló költségvetését, és igyekezett maga mellé venni a legjobb szakembereket. Mindez persze semmit nem ért volna, ha 1991-ben nem talál rá Michael Schumacherre.
Lecsapott Schumacherre
A fiatal szupertehetséget egyik segítője, Tom Walkinshaw szúrta ki, ám Briatore érdeme, hogy azonnal - mindössze egy verseny után - kivásárolta a Jordantől. Karrierje legnagyobb húzása volt.
"Mindig a munkájára koncentrál, igazi profi, kítűnően motiválja a csapatát" - vallja Briatore Schumacherről, akivel teljesítette az ötéves tervet. A Benetton-pilóta 1994-ben, egy viharos szezon végén világbajnok lett.
További beszédtéma a leplezetlen parti-életstílusa, amivel igencsak kilóg az F1 hasonló beosztású szereplői közül. Briatore ellenben tagadja, hogy kicsapongó életet él: "A Forma-1 nem szórakozás, hanem folyamatos kemény munka. Csak a média ragasztotta rám a partiimázst. Valójában sokkal kevesebbet pihenek, mint a legtöbb csapatfőnök".
Azt azért elismeri, néha kirúg a hámból. "Keményen dolgozom minden nap, de néha lazítanom kell. Ekkor kiengedek, hogy aztán újra a munkába vethessem magam".
Váltott, amikor kellett
Az olasz menedzser tudta, változtatnia kell, hogy a sikerek folytatódjanak, ezért a V8-as Ford helyett V10-es Renault-motort szerzett Schumachernek, aki 1995-ben könnyedén ismételt is, sőt a Benetton megszerezte első - és egyetlen - konstruktőr-bajnoki címét.
A sikerek csúcsán viszont felbomlott a szupercsapat: a német csillagot rekordgázsiért elcsábította a Ferrari. Schumachert nem lehetett pótolni, a Gerhard Berger-Jean Alesi kettős meg sem közelítette a korábbi eredményeket.
Fernando Alonsót tizenhat évesen fedezte föl, és a spanyol még nem volt húsz, amikor első F1-es futamán elindult a Minardival. A Renault-ba 21 eszetendősen ült át, idén 24, és a Forma-1 történetének legfiatalabb világbajnoka. Briatore hozta a sorozatba Jarno Trullit és Mark Webbert, utóbbit jelenleg is menedzseli.
Megvan már a következő tehetsége: a finn Heikki Kovalainen, aki a tavalyi Race of Champions nevű autóversenyen többször legyőzte Michael Schumachert.
"Nem volt nagy élvezet Briatore csapatában versenyezni" - írta később Célegyenes című életrajzi könyvében Berger. Menedzsere nehezen viselte a sikertelenséget, hol a versenyzőit, hol a mérnökeit okolta az elmaradó eredmények miatt.
A versenyzőre építi az istállót
Leginkább persze a versenyzőknek kellett elvinniük a balhét, hiszen a kocsit ugyanazok építették, mint Schumacherét, sőt, a motor sem változott.
"A pilóta a sikerek alapja. Nemcsak az autót vezeti, de a csapat többi tagját is motiválja. Nézzék meg a Benetton és a Ferrari győzelmeit Schumacherrel! A recept működik - vallotta mindig is Briatore, sőt, azt sem titkolta, az autót valójában másodlagosnak tartja. - Ne értsenek félre, az autó természetesen fontos része a Forma-1-nek. De én a pilótát használaom igáslónak, hogy idehozhassam a legjobb embereket, és ő kihozza belőlük a maximumot. A szakembereknek a legjobb versenyzővel kell együtt dolgozniuk."
Briatore elismeri, szerencsés, ám úgy gondolja megérdemli azt: "Megdolgoztam érte."
Hét éve kiszállt az F1-ből
A recept Bergerrel és Alesivel nem működhetett, a Benetton egyre lejjebb süllyedt, Briatore 1997-ben elhagyta az istállót. Ekkor eladta F1-es üzletei nagyrészét, és bejelentette visszavonulását. A Renault-val viszont nem szakadt meg a kapcsolata, mert a gyár ugyan hivatalosan kivonult az F1-ből, ám motorjait eladta Briatorénak, aki némi változtatás után Supertecnek keresztelte át őket, és ismét értékesítette több istállónak.
Az erőforrás gyenge volt, de jó pénzt fizettek érte, és amikor a Renault 2000-ben fontolgatni kezdte, hogy visszatér az F1-be, Briatorét tette a projekt élére. Az üzletember pedig újra megígérte, öt év múlva világbajnokok lesznek.
"Alonso, az új Schumacher"
Önbizalma nem volt megalapozatlan, időközben ugyanis rábukkant az "új Schumacherre", Fernando Alonsóra.
"Az életem a médiában folyik, csakúgy, mint a hivatásom. Az F1 sokat ad, de sokat el is vesz - mondja Briatore, aki valójában szeret csillogni. - Csak egyszer élünk, és én nem akarok hetvenévesen is kisautókkal játszani. Szeretem a munkám, az üzleteim, és nagyon boldog magánéletem van."
"1997-ben jelentették a megfigyelőim, hogy találtak egy gyereket Spanyolországban. Odautaztam, és a szemébe néztem: rögtön tudtam, hogy valami különlegesre bukkantunk" - elevenítette föl a találkozást.
Alonso ekkor még csak tizenhat éves volt, de Briatore máris menedzselni kezdte, és 2001-ben beprotezsálta a Minardihoz. Két év múlva a gyári Renault-ba ültette át.
"Minden olyan volt, mint Schumacherrel, mintha ugyanazt a filmet láttam volna újra" - és valóban, Alonso megszerezte az első kockát Malajziában, majd első futamgyőzelmét néhány hónappal később a Hungaroringen.
Kisebb pénzből is nyert
A világbajnokságra viszont még várni kellett. Briatorénak nem volt könnyű dolga, mert a Renault francia vezetése nem akart háromszázmillió dollárt költeni az F1-re, mint tette azt a Ferrari vagy a Toyota. Sőt, még annyit, 260-270 milliót sem adtak, mint amennyiből a McLaren-Mercedes vagy a Williams-BMW gazdálkodott.
Az idei, 2005-ös szezonra ellenben - a Ferrari visszesésének is köszönhetően - sikerült olyan autót építeniük, amely majdnem olyan jó, mint a Mclaren, és ez Alonsóval, illetve kellő szerencsével párosulva vb-címet jelentett. "Nevetségesen kevés pénzből győztünk" - árulta el Briatore. Az összeg 220-230 millió euró körül lehetett.
"A karrierem elején rengeteget segített, de mire a Forma-1-be értem, egyre elviselhetetlenebbé vált, hogy nemcsak a csapatfőnököm volt, hanem a menedzserem is. Nagyon kemény, de egyenes" - Jarno Trulli, akit tavaly Briatore annak ellenére kirúgott a Renault-tól, hogy a csapat egyetlen győzelmét szerezte, Monacóban.
"Borzalmas főnök tud lenni, ha nem jön az eredmény. Egyszerűen nem tud veszíteni. A két benettonos évemben sok problémánk volt" - Gerhard Berger.
Alonso és mendzsere, de még a franciák sem tagadják, nem az övék a leggyorsabb kocsi az F1-ben, mégis nyertek. Alonso gyorsasága, majd józansága, Briatore irányítása alatt meghozta a sikert.
Fegyelem mindenek előtt
"A fegyelem elengedhetetlen" - vallja Briatore, és ennek, illetve a töretlen munkának betudhatóan, Fernando Alonso minden idők legfiatalabb világbajnoka lett.
Ron Dennis, a McLaren főnöke nehezen viselte a vereséget, hangoztatta, az ő pilótái jobbak, ám ezzel csak saját kudarcát támasztotta alá: több pénzből, ügyesebb versenyzőkkel sem tudta elérni, ami Briatorénak sikerült.
Az 55 éves olasz tíz év után másodszor is nyerő alakulatot hozott össze, ráadásul egy másik istállóval: ő az egyetlen menedzser a Forma-1 történetében, aki két különböző teammel lett világelső.
A szezon elején a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) tiltott fájlokat talált az istálló számítógépein, ám azt, hogy használták-e őket, nem sikerült bebizonyítania. A gyanú Schumacher villámrajtjai miatt merült föl, olyan startelektronikát alkalmazhattak, amely nem volt megengedett.
Az idény közepén aztán Schumachert kizárták a Brit GP-ről, mert a felvezető körben többször megelőzte az előle induló Damon Hillt, és amikor büntetésre hívták a boxba - Briatore utasítására - a pályán maradt. A fekete zászló figyelmen kívül hagyása miatt két futamról eltiltották, Monzában és Estorilban nem indulhatott.
Ezen kívül hiába nyert Belgiumban, eredményét érvénytelenítették, mert a leintés utáni technikai ellenőrzésen az autója alján lévő falemez vékonyabb volt a megengedettnél. Valószínűleg akkor kophatott le, amikor Schumacher kipördült, ám ez nem érdekelte a bírákat.