Briatore, a világbajnokgyártó playboy

2005.09.30. 08:00
Tíz évvel Michael Schumacher után Fernando Alonsót fedezte föl, majd jutatta vb-címhez a Forma-1 diszkótulajdonos csapatfőnöke: síoktatóból tőzsdeügynök, ruhagyárosból Forma-1-bajnok, Naomi Campbell expasija, aki 38 évesen járt először F1-futamon, és egyedüliként két istállóval is vb-győztes lett. Amit Flavio Briatoréról tudni kell.
"A Forma-1 nem csak a sportról és a technológiáról szól. Az embereket jobban érdekli a varázs, az életstílus és a dráma, ami mögötte van" - áll Flavio Briatore honlapjának nyitóoldalán. Ő az egyetlen Forma-1-es csapatfőnök, aki saját weboldalt indított, mint ahogy egyik kollégájának sincs luxusdiszkója sem.

Az 55 éves olasz menedzser többet is nyitott, a leghíresebb, százszázalékig saját tulajdonú, Szardínián áll, és a neve sem mindennapi: Billionaire, azaz Milliárdos.

Nem szeretett tanulni, csak élni

Flavio Briatore
Született: 1950. április 12., Verzuolo, Olaszország
Családi állapota: nőtlen
Gyerek: egy lánya van, Heidi Klumtól
Pályafutása: 1974-1988, a Benetton textilipari cég marketingmenedzsere
1989-1997, a Benetton istálló főnöke
1998-1999, a Supertec motorgyár tulajdonosa
2000-2005, a Bennetton, majd a 2002-ben abból alakult Renault istálló vezetője (Szerződése 2006 végéig szól a franciákkal)
Sikerei az F1-ben: 1994, pilóta-vb-győztes Michael Schumacherrel
1995, pilóta- és konstruktőr-vb-győztes Schumacherrel és a Benettonnal
2005, pilóta-vb-nyertes Fernando Alonsóval
Filozófiája az F1-ben: "Egy csapatot katonásan kell irányítani".
Jelmondta az üzleti életben: "Minőségi árut kell előállítani, mert csak akkor lehetsz sikeres, ha a vevőnek tetszik a terméked."

Már ennyiből látszik, az idei világbajnok, Fernando Alonso főnöke nem mindennapi szereplője az F1-nek.

Nem is volt életcélja sosem, hogy a világ első számú autós sorozatában dolgozzon. "Nem voltam jó tanuló, és nem tudtam sokáig egy helyben maradni. Különféle tapasztalatokat akartam, jelenleg F1-es menedzser vagyok" - vallja Briatore, aki nem követte szüleit a tanári pályán.

Síoktatóként kezdte - az Alpok lábánal nőtt föl - , majd a hetvenes évek elején tőzsdeügynökként próbálkozott. A milanói börzén találkozott először Luciano Benettonnal, a világhírű ruhamárka alapítójával, és neki kezdett dolgozni.

Sikercéggé tette a Benettont

A Benetton feljövőben volt, Briatore előbb Ázsiában futtatta fel a céget, majd Amerikába küldték, hogy az ottani piacot is meghódítsa. Néhány év alatt, a nyolcvanas évek elejére, nyolcszáz üzletet épített ki a tengerentúlon, a céget az egyik legsikeresebbé tette.

Benetton úr a csúcson beszállt a Forma-1-be, sőt, 1986-ban saját istállót hozott létre, és - amint Briatore visszaemlékezik - "abszurd ötlettel" állt elő: vezesse ő az F1-es csapatot.

Az ekkor 38 éves, milliárdos üzletember elutazott Ausztráliába, élete első F1-futamára. A dologban látott fantáziát, így előbb egy kisebb vezetői posztot vállalt a gárdánál, majd 1989 végén átvette a teamet.

Nem akart a Forma-1-ben dolgozni


Tekintse meg képeinket!

"A többi csapatvezető nehezen fogadott be. Ők tinédzser koruktól küszködtek, hogy ide juthassanak, én meg idecsöppentem. Sosem zavart viszont, hogy kívülállónak tartanak, és tudtam, hogy sikeresek lehetünk" - mesélte Briatore, aki megígérte Luciano Benettonnak, öt éven belül világbajnokok lesznek.

Azonnal tőkeerős szponzort (a Camelt) csábította a Benettonhoz, növelte az istálló költségvetését, és igyekezett maga mellé venni a legjobb szakembereket. Mindez persze semmit nem ért volna, ha 1991-ben nem talál rá Michael Schumacherre.

Lecsapott Schumacherre

A fiatal szupertehetséget egyik segítője, Tom Walkinshaw szúrta ki, ám Briatore érdeme, hogy azonnal - mindössze egy verseny után - kivásárolta a Jordantől. Karrierje legnagyobb húzása volt.

"Mindig a munkájára koncentrál, igazi profi, kítűnően motiválja a csapatát" - vallja Briatore Schumacherről, akivel teljesítette az ötéves tervet. A Benetton-pilóta 1994-ben, egy viharos szezon végén világbajnok lett.

Munkamániás partiarc
Flavio Briatore nem csak szakmai sikerei, de hódításai miatt is a bulvárlapok kedvence. Évekig élt együtt Naomi Campbell szupermodellel, járt Eva Herzigovával és Elle Macphersonnal, míg egy negyedik világhírú manökentől, Heidi Klumtól gyereke született. A lányára viszont nem tartott igényt, ezért még a világra jötte előtt szakítottak. Randizgatott továbbá Nicole Kidmannel is, idén nyáron pedig többször látták Mariah Careyvel, amikor az énekesnő Európában tartózkodott.

További beszédtéma a leplezetlen parti-életstílusa, amivel igencsak kilóg az F1 hasonló beosztású szereplői közül. Briatore ellenben tagadja, hogy kicsapongó életet él: "A Forma-1 nem szórakozás, hanem folyamatos kemény munka. Csak a média ragasztotta rám a partiimázst. Valójában sokkal kevesebbet pihenek, mint a legtöbb csapatfőnök".

Azt azért elismeri, néha kirúg a hámból. "Keményen dolgozom minden nap, de néha lazítanom kell. Ekkor kiengedek, hogy aztán újra a munkába vethessem magam".

Váltott, amikor kellett

Az olasz menedzser tudta, változtatnia kell, hogy a sikerek folytatódjanak, ezért a V8-as Ford helyett V10-es Renault-motort szerzett Schumachernek, aki 1995-ben könnyedén ismételt is, sőt a Benetton megszerezte első - és egyetlen - konstruktőr-bajnoki címét.

A sikerek csúcsán viszont felbomlott a szupercsapat: a német csillagot rekordgázsiért elcsábította a Ferrari. Schumachert nem lehetett pótolni, a Gerhard Berger-Jean Alesi kettős meg sem közelítette a korábbi eredményeket.

Bízik a fiatalokban
Briatore a kevés F1-főnök egyike, aki nem fél fiatal pilótát ültetni az autójába, sőt, keresi is őket. Michael Schumacherre 21 évesen talált rá, azonnal bedobta a mélyvízbe, és 25 évesen világbajnok lett vele.
Fernando Alonsót tizenhat évesen fedezte föl, és a spanyol még nem volt húsz, amikor első F1-es futamán elindult a Minardival. A Renault-ba 21 eszetendősen ült át, idén 24, és a Forma-1 történetének legfiatalabb világbajnoka. Briatore hozta a sorozatba Jarno Trullit és Mark Webbert, utóbbit jelenleg is menedzseli.

Megvan már a következő tehetsége: a finn Heikki Kovalainen, aki a tavalyi Race of Champions nevű autóversenyen többször legyőzte Michael Schumachert.

"Nem volt nagy élvezet Briatore csapatában versenyezni" - írta később Célegyenes című életrajzi könyvében Berger. Menedzsere nehezen viselte a sikertelenséget, hol a versenyzőit, hol a mérnökeit okolta az elmaradó eredmények miatt.

A versenyzőre építi az istállót

Leginkább persze a versenyzőknek kellett elvinniük a balhét, hiszen a kocsit ugyanazok építették, mint Schumacherét, sőt, a motor sem változott.

"A pilóta a sikerek alapja. Nemcsak az autót vezeti, de a csapat többi tagját is motiválja. Nézzék meg a Benetton és a Ferrari győzelmeit Schumacherrel! A recept működik - vallotta mindig is Briatore, sőt, azt sem titkolta, az autót valójában másodlagosnak tartja. - Ne értsenek félre, az autó természetesen fontos része a Forma-1-nek. De én a pilótát használaom igáslónak, hogy idehozhassam a legjobb embereket, és ő kihozza belőlük a maximumot. A szakembereknek a legjobb versenyzővel kell együtt dolgozniuk."

Szerencsés, mert megérdemli
Idén Alonsót és a Renault-t is sokan bírálták, mert az idény egyharmada óta kivárásra autóztak, és az előnyüket tartogatták. Így is nyertek viszont néhány futamot: többször nagy szerencséjük volt, mert Raikkönent szinte folyamatosan motorgondok hátráltatták.

Briatore elismeri, szerencsés, ám úgy gondolja megérdemli azt: "Megdolgoztam érte."

Hét éve kiszállt az F1-ből

A recept Bergerrel és Alesivel nem működhetett, a Benetton egyre lejjebb süllyedt, Briatore 1997-ben elhagyta az istállót. Ekkor eladta F1-es üzletei nagyrészét, és bejelentette visszavonulását. A Renault-val viszont nem szakadt meg a kapcsolata, mert a gyár ugyan hivatalosan kivonult az F1-ből, ám motorjait eladta Briatorénak, aki némi változtatás után Supertecnek keresztelte át őket, és ismét értékesítette több istállónak.

Az erőforrás gyenge volt, de jó pénzt fizettek érte, és amikor a Renault 2000-ben fontolgatni kezdte, hogy visszatér az F1-be, Briatorét tette a projekt élére. Az üzletember pedig újra megígérte, öt év múlva világbajnokok lesznek.

"Alonso, az új Schumacher"

Önbizalma nem volt megalapozatlan, időközben ugyanis rábukkant az "új Schumacherre", Fernando Alonsóra.

Nem idegesítik a kamerák
A Forma-1 a világ egyik legjobban követett sportága, a versenyeket a helyszínen szinte mindig százezernél, televízión keresztül pedig százmilliónál is többen nézik. A világbajnok csapat a kamerák középpontjában van, amit nem könnyű elviselni.

"Az életem a médiában folyik, csakúgy, mint a hivatásom. Az F1 sokat ad, de sokat el is vesz - mondja Briatore, aki valójában szeret csillogni. - Csak egyszer élünk, és én nem akarok hetvenévesen is kisautókkal játszani. Szeretem a munkám, az üzleteim, és nagyon boldog magánéletem van."

"1997-ben jelentették a megfigyelőim, hogy találtak egy gyereket Spanyolországban. Odautaztam, és a szemébe néztem: rögtön tudtam, hogy valami különlegesre bukkantunk" - elevenítette föl a találkozást.

Alonso ekkor még csak tizenhat éves volt, de Briatore máris menedzselni kezdte, és 2001-ben beprotezsálta a Minardihoz. Két év múlva a gyári Renault-ba ültette át.

"Minden olyan volt, mint Schumacherrel, mintha ugyanazt a filmet láttam volna újra" - és valóban, Alonso megszerezte az első kockát Malajziában, majd első futamgyőzelmét néhány hónappal később a Hungaroringen.

Kisebb pénzből is nyert

A világbajnokságra viszont még várni kellett. Briatorénak nem volt könnyű dolga, mert a Renault francia vezetése nem akart háromszázmillió dollárt költeni az F1-re, mint tette azt a Ferrari vagy a Toyota. Sőt, még annyit, 260-270 milliót sem adtak, mint amennyiből a McLaren-Mercedes vagy a Williams-BMW gazdálkodott.

Az idei, 2005-ös szezonra ellenben - a Ferrari visszesésének is köszönhetően - sikerült olyan autót építeniük, amely majdnem olyan jó, mint a Mclaren, és ez Alonsóval, illetve kellő szerencsével párosulva vb-címet jelentett. "Nevetségesen kevés pénzből győztünk" - árulta el Briatore. Az összeg 220-230 millió euró körül lehetett.

Ha veszít, elviselhetetlen
"Nagyszerű Flavióval dolgozni, ha jól mennek a dolgok. Nagyon céltudatos ember, aki mindent megtesz a sikeréért, és hisz a döntéseiben. De ha veszít, megfordul vele a világ" - Michael Schumacher.

"A karrierem elején rengeteget segített, de mire a Forma-1-be értem, egyre elviselhetetlenebbé vált, hogy nemcsak a csapatfőnököm volt, hanem a menedzserem is. Nagyon kemény, de egyenes" - Jarno Trulli, akit tavaly Briatore annak ellenére kirúgott a Renault-tól, hogy a csapat egyetlen győzelmét szerezte, Monacóban.

"Borzalmas főnök tud lenni, ha nem jön az eredmény. Egyszerűen nem tud veszíteni. A két benettonos évemben sok problémánk volt" - Gerhard Berger.

Alonso és mendzsere, de még a franciák sem tagadják, nem az övék a leggyorsabb kocsi az F1-ben, mégis nyertek. Alonso gyorsasága, majd józansága, Briatore irányítása alatt meghozta a sikert.

Fegyelem mindenek előtt

"A fegyelem elengedhetetlen" - vallja Briatore, és ennek, illetve a töretlen munkának betudhatóan, Fernando Alonso minden idők legfiatalabb világbajnoka lett.

Ron Dennis, a McLaren főnöke nehezen viselte a vereséget, hangoztatta, az ő pilótái jobbak, ám ezzel csak saját kudarcát támasztotta alá: több pénzből, ügyesebb versenyzőkkel sem tudta elérni, ami Briatorénak sikerült.

Az 55 éves olasz tíz év után másodszor is nyerő alakulatot hozott össze, ráadásul egy másik istállóval: ő az egyetlen menedzser a Forma-1 történetében, aki két különböző teammel lett világelső.

1994, az első világbajnokság
Flavio Briatore és Michael Schumacher együtt nyerték első vb-címüket, 1994-ben. A siker viszont botrányosnak is nevezhető, hiszen a német pilótát két versenyről kizárták, kettőről pedig eltiltották, ráadásul csalás gyanújába keveredett a gárda.

A szezon elején a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) tiltott fájlokat talált az istálló számítógépein, ám azt, hogy használták-e őket, nem sikerült bebizonyítania. A gyanú Schumacher villámrajtjai miatt merült föl, olyan startelektronikát alkalmazhattak, amely nem volt megengedett.

Az idény közepén aztán Schumachert kizárták a Brit GP-ről, mert a felvezető körben többször megelőzte az előle induló Damon Hillt, és amikor büntetésre hívták a boxba - Briatore utasítására - a pályán maradt. A fekete zászló figyelmen kívül hagyása miatt két futamról eltiltották, Monzában és Estorilban nem indulhatott.

Ezen kívül hiába nyert Belgiumban, eredményét érvénytelenítették, mert a leintés utáni technikai ellenőrzésen az autója alján lévő falemez vékonyabb volt a megengedettnél. Valószínűleg akkor kophatott le, amikor Schumacher kipördült, ám ez nem érdekelte a bírákat.