További Forma-1 cikkek
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
- Max Verstappené a Red Bull 100. pole-pozíciója
- Norris már a rajtot követően nem volt versenyben, Verstappen újabb győzelmet zsebelt be
Elképzelhető, hogy változni fog az októberben módosított Forma-1-es időmérő rendszer, olasz lapértesülések szerint ugyanis egypár istálló már kidolgozta, hogyan játszható ki a jelenlegi metódus.
Az új edzésrend
Az Auto Sprint című újság úgy tudja, a múlt hétvégén néhány csapatfőnök találkozott Charlie Whitinggal, az Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) technikai ellenőrével, és felhívták a figyelmét egy kiskapura, amellyel úgy lehet megszerezni a legjobb helyet a rajtrácson, hogy a versenyen sem kerül hátrányba a korai tankolás miatt a pilóta.
A szövetség szabályai szerint a kieséses időmérő utolsó húsz percét az autóknak annyi üzemanyaggal kell kezdeniük, amennyivel a futamon rajtolni akarnak. A mennyiséget lemérik, majd a húsz perces körözés végén erre a szintre újratöltik a tankot. Így aki sok üzemanyaggal indul, gyengébb köröket fut, de a versenyen később kell kiállnia tankolni, míg aki kevésre voksol, elöl lesz a startnál, ám hamar megy üzemanyagért a vasárnapi futamon.
A csel
Az elgondolás viszont bukik, ha valaki sok üzemanyagot tölt a kocsijába, de a húsz perc alatt olyan nagy fogyasztással köröz, hogy az utolsó percekre elfogy a benzin nagy része, és amikor már nagyon könnyű az autója, remek időket fut. A végén a boxban újratölteti a kocsit a korábban megadott magas szintre, majd a futamon jóval takarékosabb fogyasztással haladva nem kell hamar kiállnia tankolni.
A csapatvezetők szerint így, de akár más, eddig ismeretlen megoldással is meg lehet szabadulni az üzemanyag nagy részétől.
A megoldás
Mindez megakadályozható, ha a kvalifikáció végi újratöltést kiiktatják, és mindenki annyival rajtol a futamon, amennyi a tankjában maradt. Csakhogy ezzel részben visszatérnénk az eddigi időmérő-metódushoz, melyen változtatni akartak.
Az olasz lap szerint az FIA azt tervezi, hogy átlagfogyasztást állapít meg a V8-as motorokra, és csak ennek arányában engedi újratölteni a gépeket az edzés végén. Vagyis, ha valaki 10 kör alatt 20 litert fogyasztott fordulónként, de az átlag csak 8 liter, nem tölthet vissza 200 litert, csak 80-at. Így megvalósulna az FIA célja, azaz a kvalifikáción gyorsaknak hamar, a lassabbaknak később kellene újratankolniuk a kocsit.
Még nem léptek
A nemzetközi szövetség hivatalosan még semmilyen lépést nem tett az ügyben, de várhatóan hamarosan felvetődik a kérdés: minősítsék-e szabálytalannak a magas fogyasztásos újratöltést vagy hagyják a motorgyártókat, hogy különböző módszereket kieszelve éljenek a lehetőségeikkel.