Négyesélyes szuperszezon következik a Forma–1-ben

2006.03.09. 18:16
A tavalyi szezonnál is változatosabb, és jóval kiélezettebb lehet a pénteken kezdődő 2006-os Forma-1-es idény. A motorszabály megváltoztatásához nagyjából minden csapat jól alkalmazkodott, viszont az új kvalifikációs rendszer és a gépek közötti kis különbség összekavarhatja a mezőnyt. Jósolni nehéz, a Renault, a Ferrari, a McLaren-Mercedes, de még a Honda jobbik versenyzője is világbajnok lehet.
Elkezdődik péntek reggel a 2006-os Forma-1-es világbajnokság, a csapatok már a helyszínen, Bahreinben készülnek a vasárnapi idénynyitóra.


Kattintson!
A kéthónapos tesztszezon után nehéz megjósolni, melyik autó, illetve pilóta az év favoritja, de ahogy Michael Schumacher mondta, a világbajnokság valószínűleg négy istálló között dől el. A hétszeres világbajnok saját Ferrariján kívül a Renault-t, a McLaren-Mercedest és a Hondát tartja esélyesnek.

A Honda sikere nem lenne meglepetés

Furcsának tűnhet, de a négyből a Honda bizonyult a legkiegyensúlyozottabbnak, Jenson Button Barcelonában, a tesztpilóta Anthony Davidson - körrekorddal - Valenciában futotta a legjobb időt. Az RA106-os gépnek ráadásul komoly műszaki problémája sem volt, a Honda tette meg a legtöbb kilométert januárban és februárban.

Gumik
Idén véget ér a tavalyi gumiháború, az új szabályok szerint újra lehet verseny közben kereket cserélni, vagyis elméletileg eltűnik a Michelin előnye, és felzárkózhat a Bridgestone. A japán abroncsgyártót tovább erősíti, hogy a Ferrari mellé sikerült megszerezniük a Williamset és a Toyotát is, és még azt is elérte, hogy a csapatok megosszák egymással tapasztalataikat.

A bahreini teszten, melynek időjárási körülményei megegyeztek az első futaméval, ellenben a Ferrarival Schumacher jobb eredményeket ért el a hondásoknál. Persze ez csak körökre vonatkozik, ugyanis a 248F1-gyel folyamatosan problémák voltak. Nem nagyok, és nem is a motorral, de több verseny szimulációt is meg kellett szakítani "gyerekbetegségek" miatt.

Ijesztőbb lehet a Ferrarinak, hogy a kocsi egyik pályán sem ostromolta a körrekordokat, Valenciában és Barcelonában is előttük volt a Renault, a Honda, és végül a McLaren is.

A McLaren csak javulgat

Jóval nagyobb megbízhatósági problémákkal küszködött a McLaren, melynek Mercedes-motorja ugyanolyan törékenynek tűnik, mint tavaly. Február elején még szinte nem volt nap, hogy ne ment volna tönkre motorjuk, annyira súlyos gondok voltak vele, hogy át is tervezték, és újakat gyártottak.

Valamivel jobb - de tökéletes nem - lett az új V8-as, március elején már sikerült versenytávnyit futni vele. Az MP4/21-es autóval gyorsasági szempontból nincs baj, Kimi Raikkönen Valenciában remekelt, csak Davidson ment nála sebesebben körbe.

Egészen a tesztszezon végéig hibátlanul szerepelt a világbajnoki címvédő Renault és Fernando Alonso. A fiatal spanyol sorra nyerte a tesztnapokat, Jerezben ő volt a leggyorsabb az R26-tal, de az utolsó héten váratlanul akadozni kezdett a gép. Az istálló nem árulta el, miért kellett Heikki Kovalainen harmadik pilótának félbeszakítania a gyakorlást, és a hibát valószínűleg sikerült is kijavítaniuk.

Alonso óvatos, de nagyon esélyes

A williamses Mark Webber a francia autókat látva biztos benne, hogy Alonso duplázni fog, ám maga a világbajnok komoly ellenfelet lát a Hondában, a Ferrariban és a McLarenben.

Kiütéses kvalifikációs rendszer
Az időmérőt 2006-ban három részben bonyolítják le: az első negyedórában az összes kocsi a pályán lesz, az öt leglassabb kiesik, és a következő tizenöt percben a maradék tizenöt folytathatja. Az újabb öt leggyengébbnek a végén be kell fejeznie a körözést, és további húsz percben a legjobb tíz folyamatosan mehet. Aki a legjobb időt futja, azé lesz az első kocka. A hivatalos edzés után már nem lehet tankolni, sem kereket cserélni, a versenyt pontosan azzal a géppel kell kezdeni, mint amilyennel befejezték a kvalifikációt.

Kimi Raikkönen óvatos, autója teljesítménye miatt visszafogottan nyilatkozott az esélyeikről, csapattársa, Juan-Pablo Montoya pedig szinte meg sem szólalt. A hondások, Rubens Barrichello és Button sem nagyon nyilatkozgattak nyerési esélyeikről, szemben a ferrarisokkal. Luca Di Montezemolo elnök kijelentette, vb-címet vár Michael Schumachertől, és a nyomás hatására a bajnok - a német Bildnek állítólag - azt mondta, fogadna, hogy visszaszerzi a tavaly elveszített vb-címét.

A Williams és a BMW jobb lehet, mint hiszik

Az első vonal mögötti legjobb alakulat lehet 2006-ban a Williams-Cosworth, sőt, ha motorjuk valóban annyira jó, amennyire a Honda-mérnökök és Webber dicsérték, néha még talán a leggazdagabbak közé is becsúszhat. Idén a Williams már nem tartozik az igazán tehetősek közé, mivel elveszítette a BMW támogatását, és újra privát alakulat lett.

Az új motor mellett egy új pilóta, Nico Rosberg is érkezett hozzájuk, és a világbajnok Keke húszéves ifjú biztos benne, hogy a Ferrarival egy szinten vannak. Esélyeiket csökkenti, hogy technikai gondok akadtak a géppel.

Raikkönennek hátrány lehet a váltás
Nem elhanyagolható, hogy a világbajnok Fernando Alonsóról már biztosan, Kimi Raikkönenről valószínűleg tudni, hogy 2007-ben már nem jelenlegi istállójánál versenyez. A Renault-nál Alonsónak szinte biztosan nem jelent problémát, hogy a McLarenhez szerződik, ellenben a finn pilótával előfordulhat, hogy háttérbe szorul a McLarennél, ha bebizonyosodik, jövőre a Ferrarinál folytatja. Főleg, ha jelenlegi csapattársa, Juan-Pablo Montoya szezon közben szerződést hosszabbít Ron Dennisékkel, és a pontversenyben sem lesz távol Raikkönentől.

Kiesésekkel és középmezőnybeli szerepléssel számol a 2006-ban először saját gyári csapattal induló BMW főnöke, Dr. Mario Theissen. A Nick Heidfelddel és Jacques Villeneuve-vel felálló istálló viszont sokat és eredményesen gyakorolt, ráadásul valójában a csapat csak papíron új. Az F-1-ben több mint egy évtizede jelenlévő Saubert vásárolták föl, 2000 óta pedig motorjaikat a legjobbak között tartják számon, vagyis hajlamosak lehetünk azt gondolni, hogy a BMW szándékosan alábecsüli magát.

A Toyota költ, de már nyernie is kellene

Hiába döntött újfent költségvetési rekordot a Toyota, és hiába épített két új F-1-es autót is a tesztidényben, időeredményei eddig nem igazolták a befektetések hasznát. Jarno Trulli és Ralf Schumacher a legjobbakkal sehol nem volt partiban, bár lehet, hogy a közepes tesztek után majd a versenyeken bizonyítanak. Mindenesetre meglepő lenne, ha sorozatban nyernék a futamokat, ami pedig négyszázmillió euróból lassan kötelező lesz. Valószínűbb, hogy fokozatosan lendülnek majd bele, de hogy nyernek, egyáltalán nem biztos.

Nagyon jó motorral indul idén a Red Bull Racing, amely a Ferraritól veszi a V8-as erőműveket. A kocsi viszont egyelőre se nem gyors, se nem megbízható, a télen egyetlen versenyszimulációt sem sikerült befejezniük. David Coulthard és Christian Klien nagyjából oda várhatóak, mint tavaly, de úgy látszik, a nagyok közé még ritkábban kerülhetnek be, mint a múlt évben. Erősíti viszont őket a Williams és a Mclaren volt tervezőzsenije, Adrian Newey.

A Toro Rosso dzsókere lehet a V10-es

Tipp
Nagyon nehéz megtippelni, hogyan alakul az idény, a tesztek nem mindig adnak reális képet arról, ki mennyire erős. A vb valószínűleg Fernando Alonso, Kimi Raikkönen, Michael Schumacher és Jenson Button között dől el, bár utóbbi esélyeit nehéz megítélni, hiszen még futamot sem nyert. Talán az kockáztat a legkevesebbet, aki a címvédőre fogad, Raikkönent a Mercedes-motor, Buttont a nem elegendő győzelmi rutin, Schumachert a Ferrari-kasztni ütheti el a vb-címtől. Az idény persze nagyon hosszú - tizennyolc futam - így közben is változhatnak a viszonyok, valószínűleg csak az biztos, hogy kifejezetten izgalmas és változatos év lesz 2006, ahogy Nigel Mansell mondta, "az utóbbi évek legjobbja".

A Red Bull-tulaj Dietrich Mateschitz 2006-ra megvette magának a Minardi istállót is, átnevezte Toro Rossónak (Vörös Bika, azaz Red Bull, csak olaszul), majd a felét elcserélte Gerhard Berger hajózási vállalkozásának felére. A manőverrel megszerezte kvázi csapatfőnöknek Bergert, és a kocsira sem költ vagyonokat: szinte ugyanaz, mint a tavalyi Red Bull Racing RB1-es.

Valószínűleg a mezőny hátsó felében lesznek, de a lefojtott V10-es Cosworth-motor a dzsókerük lehet: elméletileg erősebb, mint a V8-asok, csak nem tudni, futamokon mennyire lesz versenyképes. (Amennyiben nagyon, úgy nem kizárt, hogy a McLaren és a Ferrari is kihasználja a Minardinak fenntartott kiskaput - vagyis hogy mehet legyengített tavalyi motorral -, és visszateszi a V10-est, bár ebből botrány lenne.)

Midland és Super Aguri a mezőny végén

Az idén szintén először induló, Jordanból lett Midland csak a részvétel kedvéért van a Forma-1-ben. A motorjuk Toyota ugyan, de egyik pilótájuk még mindig fizet azért, hogy versenyezhet: Tiago Monteiro az utolsó sofőrturista az F-1-ben.

A tizenegyedik istálló, a Super Aguri viszont az előbbi kettőtől is lemarad, a 2002-es Arrows-kasztnival nem sok jóra számíthatnak. Saját kocsijuk csak az európai szezonra készül el, ha sikerül legalább átlagosat alkotniuk, a gyári Honda motorral és Takuma Szatóval talán felzárkózhatnak a Toro Rossóhoz és a Midlandhez.

A 2006-os csapatok és pilótáik

Renault: Fernando Alonso (spanyol), Giancarlo Fisichella (olasz)
McLaren-Mercedes: Kimi Räikkönen (finn), Juan Pablo Montoya (kolumbiai)
Ferrari: Michael Schumacher (német), Felipe Massa (brazil)
Toyota: Jarno Trulli (olasz), Ralf Schumacher (német)
Williams-Cosworth: Mark Webber (ausztrál), Nico Rosberg (német)
Honda Racing F1 (volt BAR-Honda): Jenson Button (brit), Rubens Barrichello (brazil)
Red Bull Racing: David Coulthard (brit), Christian Klien (osztrák)
BMW-Sauber: Nick Heidfeld (német), Jacques Villeneuve (kanadai)
Midland F1 (volt Jordan): Tiago Monteiro (portugál), Christijan Albers (holland)
Toro Rosso (volt Minardi): Vitantonio Liuzzi (olasz), Scott Speed (amerikai)
Super Aguri: Takuma Szato (japán), Yuji Ide (Japán)