Két és háromnegyed kiló benzin miatt veszített Schumacher?

2006.03.14. 13:16
Michael Schumacher állítja, megnyerte volna a Bahreini Nagydíjat, ha az új időmérő rendszer nem hozza őt hátrányos helyzetbe még a rajt előtt. A Ferrari-pilóta ugyan az első helyről indult, de a tervezettnél kevesebb üzemanyaggal, és ez a győzelmébe kerülhetett.
Az új kvalifikációs szabályrendszer is komolyan közrejátszott abban, hogy Michael Schumacher nem első, hanem második lett a vasárnapi, bahreini Forma-1-es idénynyitó versenyen.

Nem annyira bonyolult, mint első hallásra

#alt#
Schumacher és Alonso együtt a bahreini dobogón (fotó: epa)
Szombatonként 2006-tól harmadolva zajlik az időmérő, melynek utolsó húsz percében a tíz leggyorsabb pilóta köröz. Mielőtt pályára mennének, az istállóknak közölniük kell a versenybírákkal, mennyi benzint töltöttek az autókba, ezt ugyanis az edzés végén visszatöltik, és ennyi üzemanyaggal kell kezdeniük a futamot.

Hogy ne lehessen trükközni a benzinmennyiséggel, a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) körönkénti átlagos fogyasztást talált ki, és a tréning végeztével annyiszor 2,75 kiló üzemanyagot tölt vissza, ahány fordulót megtett az adott versenyző.

Hamarabb kellett tankolnia Schumachernek

Michael Schumacher a döntő harmadban tizenkétszer ment körbe a pályán, viszont csak tizenegyszer 2,75 kg-ot kapott vissza, mert az egyik köre a saját legjobbjánál, vagyis a pole pozíciós időnél tíz százalékkal lassabb volt. Ez a 110 százalékos szabály Juan Pablo Montoyától két fordulót, azaz kétszer 2,75 kilót vett el.

A ferrarisnak így a futamon - elméletileg - kétszer is az eredetileg tervezettnél egy körrel előbb kellett kiállnia tankolni, vagyis Alonso egy-egy körrel tovább maradhatott a pályán a könnyebb autóval, ami láthatóan előnyt jelentett. A spanyol akkor tudta csökkenteni hátrányát, amikor autójában kevés benzin volt, de még régi gumikkal futott, míg Schumacher új abroncsokkal futott, de nehezebb autóval.

Ha a boxutca a külső ívre visz, a Ferrari nyer

A második pit stop után Michael Schumacher a pályán, Alonso a depóból érkezett az első kanyarhoz, és mivel a spanyol volt a belső íven, neki sikerült elsőként fordulnia, amivel valójában megnyerte a versenyt.

Ha Schumacher ekkor csak egy körrel tovább van kint, elméletileg lett volna legalább egy autónyi előnye, amivel előbb ér a kanyarhoz, és mivel a két gép és pilóta között nem volt akkora különbség, hogy a pályán megelőzzék egymást, valószínűleg övé lett volna a győzelem.

Sőt, Michael Schumacher akkor is nyert volna, ha a boxkijárat a külső ívre visz vissza - mint például Franciaországban -, és nem a belsőre, mint Bahreinben.

"Ez volt a döntő tényező"

#alt#
A kritikus pillanat (fotó: epa)
A Ferrari-főnök Jean Todt a leintés után nem állította, hogy az új kvalifikációs szabályok miatt vesztették el a futamot, Schumacher viszont a hiavatalos versenyértékelésében nem tagadta, szerinte "ez volt a döntő tényező".

A 110 százalékból adódó hátrányt Schumacher a kvalifikáción elkerülhette volna, ha nem tartják föl, és valamivel gyorsabban fut az egyetlen levont körében is, illetve, ha a versenyen az első tankolásnál egy körrel többre elegendő üzemanyagot kap.

Sok a bizonytalanság

Nem tudni, ez utóbbi megtörtént-e, illetve az sem, hogy a Ferrari mit tett, hogy eltűntesse az egykörös hátrányt. Ami biztosnak tűnik, hogy az első tankolások után az aszfaltra visszatérve Schumachernek még négy másodperc előnye volt Alonso előtt, vagyis ha ebből mondjuk kettőt üzemanyagtöltésre fordítanak, a német tovább tudott volna kinn maradni a második megállása előtt. Persze honnét tudhatták volna, hogy marad még négy másodpercük? És ha tudták is, elbírt-e volna a kopottas gumi még egy-két pluszkört úgy, hogy nem lassítja le az autót?

Alonsónak előny lehetett a későbbi tankolás

Ráadásul az sem biztos, hogy az üres autó-használt gumi kombináción a leggyorsabbak a pilóták, sőt. A mezőnyből Fernando Alonso és Schumacher is aközött a hét versenyző között volt, akik leggyorsabb köreiket nehéz autóval, de új gumival futották.

Megjósolhatatlan tehát, mi lett volna ha, de a hétszeres bajnok állítja, hátrányba került, és az is kétségtelennek tűnik, hogy Alonsónak a későbbi tankolás előnyt jelentett.