Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Újra szabályos a betiltott Renault-lengéscsillapító

2006.07.28. 15:14
Átengedték a gépátvételen a Német GP ellenőrei azt a lengéscsillapító-rendszert, amit az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) egy hete betiltott. A Renault-nak sikerült a rendszeren átcsúsztatnia a megoldást, három kocsijukból kettőbe beszerelték, egybe nem, de az az egy, a tartalék is átment a vizsgálaton.
Szabályosnak minősítette a Német Nagydíj technikai bizottsága azt a lengéscsillapító rendszert, amit a Forma-1-et felügyelő FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) egy hete betiltott.

Próbálkoztak, bejött

A szervezet az előírásokkal ellentétesnek minősítette az alkatrészt, amit a Renault fejlesztett ki és alkalmazott először. A megoldást később átvette a Ferrari, a McLaren és a Red Bull Racing is, mint kiderült, valószínűleg még három másik csapat is, szakértők szerint használata mintegy három tizedmásodperc előnyt jelent körönként.

A Renault Hockenheimbe is magával vitte az eszközt, két versenyautójába nem, a harmadik tartalékba viszont beszerelte, és az is átcsúszott a gépátvételen. Péntek reggel az istálló azonnal beszerelte a két másik gépébe, Alonso és Fisichella már használták a szabadedzéseken.

Lassabb nélküle a Renault

Az FIA viszont még pénteken megfellebbezte a technikai bizottság döntését, ragaszkodik hozzá, a mozgó elemet tartalmazó eszköz szabálytalan.

A legutóbbi, Francia Nagydíj utáni teszteléseken a Renault autói kevésbé voltak kezelhetőek, mint előtte, Giancarlo Fisichella kijelentette, csökkenti esélyeiket a lengéscsillapító betiltása.

Nehezen megjósolható, hogyan oldódik meg az ügy, de az FIA fellebbezésének elbírálási ideje legalább egy hét, így Németországban elméletileg legálisan futnak az autók a tiltott, majd engedélyezett alkatrésszel.

Mernek-e kockáztatni?

Szinte biztos viszont, hogy ha később az FIA véleménye érvényesül, újra szabálytalannak ítélik, és Hockenheimben a Renault - vagy bármelyik másik csapat, amely megkockáztatja a visszaszerelését - pontot szerez vele, azokat az egységeket később elveszik, a teamet kizárják.

Kiszámíthatatlan, hogy a Renault reszkírozni fog-e - Flavio Briatore csapatfőnöktől nem áll messze az ilyesmi -, lehet, a többi istálló szintén újra előveszi az eszközt, előfordulhat viszont az is, hogy még a franciák is kiszerelik az időmérőre és a futamra.

Az FIA ellenőrei szívatják az FIA-t?
A nagydíjak technikai ellenőreit az FIA nevezi ki, a testület három tagból áll. Hivatalosan nem tartozik viszont az FIA alá, saját döntést hozhat, ezért fordulhatott elő, hogy szembeszegült az FIA döntésével.

Idén az angol Tony Scott Andrews a vezetője, egy spanyol és egy német tagja van továbbá a kis delegációnak, amely az autókat, illetve a hétvégén előforduló kényes eseteket ellenőrzi.

Ők nyilvánították például szándékosnak Michael Schumacher manőverét Monacóban, és sorolták a mezőny végére a német pilótát az időmérő után.