Massa nyert, Michael Schumacher a nap lúzere

2006.08.27. 15:31
A brazil Felipa Massa végzett az élen Törökörszágban, először győzött az F-1-ben. A második Fernando Alonso nagy csatában, szenzációsan vezetve maga mögött tartotta a hétszeres világbajnokot, és tizenkét egységre növelte pontelőnyét. A Ferrari amatőr hibája a nap lúzerévé tette Schumachert, akár világbajnoki kudarcát jelentheti.
Szombati első pole pozíciója után vasárnap első Forma-1-es győzelmét is megszerezte Felipe Massa a Török Nagydíjon: magabiztosan, szinte a rajttól a célig vezetve nyert. A második helyre nagy csatában Fernando Alonso futott be Michael Schumacher előtt.

Schumacher a rajtnál hibázott először

A rajt nagyon izgalmasan alakult, Massa remekül elhúzott, Schumacher mellette viszont beragadt, hogy pozícióját fogja, előbb a szintén villámgyorsan induló Alonsóval, majd saját csapattársávál ütközött majdnem össze. Mögöttük volt koccanás, Giancarlo Fisichella megpördült, Kimi Raikkönen szintén, ő azért, mert egyik gumija defektes lett, amikor Scott Speed gépe nekikoccant. A finn a boxig még eljutott, de miután új abroncsot kapott, sérült autója az egyik balkanyarban irányíthatatlanná vált, és a gumifalban végezte. Nem sérült meg, bár a gépet csak lassan tudta elhagyni.

Az élen massa elhúzott Schumachertől, mintegy három másodperccel, Alonsót pedig mindketten jócskán, mintegy tíz másodperccel hagyták maguk mögött. Úgy tűnt, csak idő kérdése a Ferrari-győzelem, de a 12. körben Vitantonio Liuzzi megpördült, autója az első kanyar után, veszélyes helyen a pályán ragadt.

Ügyesebb lehetett volna a Ferrari

Az élcsapatok azonnal kihozták a boxba autóikat, hogy a biztonsági autós periódus alatt időveszteség nélkül letudjanak egy tankolást és kerékcserét. Felipe Massa centikkel Schumacher előtt érkezett a garázsa elé, a hétszeres bajnoknak várnia kellett a sorára. Eközben mögöttük Alonsót elsőként fogadta a Renault, és míg ellenfele vesztegelt, a vb-címvédő elment mellette a depóban.


Klikk a képre!

A pályára Massa, Alonso, Schumacher sorrendben tértek vissza, azaz a Ferrari taktikai hibát követett el: nem az volt a gond, hogy egyszerre hívták ki a két kocsijukat, hanem az, hogy mire a boxba értek, Schumacher ráfutott csapattársára. A bejövő körben a biztonsági autó már a pályán volt, nem lehetett előzni, ha Massa picit jobban igyekszik, Schumacher pedig lelassít, Massa előnyt szerez, és ugyan Alonso utoléri a németet, de meg nem előzheti. Egyszerre jöttek volna a boxba, viszont Massával ekkorra végeznek, Schumachernek nem kell várnia, és ha csak le nem rövidíti a Renault sebtiben Alonso tankolását, Schumacher másodiknak megy vissza a pályára. (Valószínűleg bele lehetett volna kötni ebbe a húzásba, de ügyesen szinte észrevétlenül kivitelezhették volna, mert Alonso mintegy tíz másodperccel volt Schumacher mögött, amikor az előzni tilos érvénybe lépett.)

Lecsúszott a pályáról a hétszeres bajnok

Schumacher a kerékcsere előtt nagyon gyors volt, a Ferrarinál arra számíthattak, simán megelőzi Alonsót, de az újabb garnitúra gumin verte őt a spanyol. Massát egyikük sem tudta elérni, de Alonso a biztonsági kocsi távozása után azonnal elhúzott vb-ellenfelétől, mintegy négy másodpercre növelte előnyét. Schumacher aztán a kritikus bal kanyarban le is futott a pályáról, további öt másodpercet veszített.

A második kerékcserék idejére hétre dolgozta le hátrányát, folyamatosan gyorsult, Massa és Alonso után tankolt, de csak a renault-s mögé tudott visszajönni. Hamar befogta, de a 8-as balkanyarban Alonso szenzációsan gyors volt, így a ferraris csak két sikertelen előzési próbálkozást tudott bemutatni.

Alonso óriásit lépett második vb-je felé

Massa győzött jelentős előnnyel, Schumacher az utolsó előtti kanyarban tett egy újabb próbát, közelebb került a Renault-hoz, a célegyenesben remekül gyorsított, de Alonso, ha kisebb mint egy tizednyi előnnyel is, de megszerezte a második helyet.

A vb-versenyben Alonso két ponttal, 12-re növelte előnyét, annak ellenére, hogy a rajt előtt még ő is elismerte, maximum a harmadik helyre számít: a várt hatpontos fór helyett a duplájával utazhat haza. Négy futammal a vége előtt ez azt jelenti, ha Schumacher négyszer nyer, de ő mindig másodiknak fut be, világbajnok.

A konstruktőrök között ellenben nyíltabbá vált a küzdelem, a Ferrari két pontnyira megközelítette a 160 egységgel vezető Renault-t.

A következő nagydíjat szeptember 10-én, az olaszországi Monzában rendezik.

Alonso: 'Szerencsém volt, de javulnunk kell'
Felipe Massa: "Nagyon boldog vagyok, minden tökéletesen alakult ezen a hétvégén. Ha belegondolok, egész életemben ezért a napért küzdöttem, hogy a Ferrarival nyerjek. Fantasztikus!"

Fernando Alonso: "Szerencsém volt, hogy a biztonsági autós periódus alatt Schumacher elé tudtam kerülni. Utána gyors voltam, igaz, az autóban nem volt túl sok benzin. Michael hibázhatott valahol, mert az egyik körben négy másodpercet veszített, ez kulcsfontosságú volt a második helyemhez. A végén ugyan majdnem befogott a célegyenesben, de tudtam, hogy nem kerülhet elém. A hétvégével elégedett vagyok, bár nem tudtunk a győzelemért küzdeni, ami azt jelenti, van min javítanunk".

Michael Schumacher: "Remek csatát vívtunk a végén, de mindenek előtt Felipének szeretnék gratulálni, hibátlan munkát végzett. Az elején elhúzott, és bár mentem rá, a biztonsági kocsi közbeszólt. A csapatunkban az a jó, ha az egyikünknek rossz napja van, a másik hozza helyette az eredményt".

A futam felvezetése

Az isztambuli futam hétvégéjén próbálta ki a Ferrari különleges hátsó kerekeit, amelyek javíthatják az autó légellenállását. A tömör felni nem új találmány, az amerikai versenysorozatokban már évtizedekkel ezelőtt alkalmazták, de a Forma-1-ben eddig soha. A nemzetközi Autós Szövetség (FIA) szerint legálisak, az istálló a szombati időmérőn megszerezte velük az első két rajthelyet. Előnyük nem ennek, valószínűleg sokkal inkább remek Bridgestone gumijaiknak köszönhető, de Ron Dennis, a Mclaren csapatfőnöke kijelentette, szabálytalannak tartja a Ferrari-felniket.

Nem óvott emiatt, mint ahogy korábban a Renault lengéscsillapítója ellen sem, de Flavio Briatore éllítja, azt is ő kifogásolta, majd váratlanul betiltották. A Ferrari győzelme nagyon valószínű - még Fernando Alonso is elismerte, nincs sok sanszuk a Török Nagydíjon -, így a felni-ügy folytatódására lehet számítani.

A Török GP körről körre

14.00: Elindultak az autók a felvezető körre.

Rajt: Massa tökéletesen jött el, M. Schumacher viszont elaludt, Alonso beérte, és majdnem kibújt a két ferrari között az első kanyarban. Schumacher előbb Alonsóval, majd Massával ütközött majdnem, de centikkel elkerülték egymást.

A Török GP végeredménye
1 F. Massa Ferrari 1:28:51.082
2 F. Alonso Renault + 5.575
3 M. Schumacher Ferrari + 5.656
4 J. Button Honda + 12.334
5 P. de la Rosa McLaren + 45.908
6 G. Fisichella Renault + 46.584
7 R. Schumacher Toyota + 59.337
8 R. Barrichello Honda + 1:00.034
9 J. Trulli Toyota + 1 kör
10 M. Webber Williams + 1 kör
11 C. Klien Red Bull + 1 kör
12 R. Kubica BMW + 1 kör
13 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 1 kör
14 N. Heidfeld BMW + 2 kör
Nem értek célba:
15 D. Coulthard Red Bull
16 C. Albers Midland F1
17 T. Sato Super Aguri
18 N. Rosberg Williams
19 S. Yamamoto Super Aguri
20 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso
21 K. Räikkönen McLaren
22 T. Monteiro Midland F1

1. kör: A vezető hármas mögött Fisichella megpördült, első szárnya leszakadt, több autó is lefutott a pályáról, Raikkönen bal hátsó kereke defektes lett.

2.: Fisichella, Heidfeld is kijött új első szárnyért, Raikkönen fél percet állt a boxban, amíg kicserélték a sérült gumiját. Amikor visszajött a pályára, kicsúszott, a szalagkorlátnak futott az autó hibája miatt, és feladta a futamot.

4: Massa elhúzott Schumachertől, Schumacher Alonsótól.

10: Massa és Schumacher között alig három másodperc a különbség, Alonso tízzel van a vezető Ferrari mögött. Utánuk Button, Webber, Kubica, Rosberg, Klien a sorrend.

11: Michael Schumacher a leggyorsabb a pályán, jön föl Massára, már csak két másodperc a különbség.

12: Liuzzi az első kanyarban megpördült, kocsija lefulladt, autója keresztbe áll a pályán. Jön a biztonsági kocsi, Liuzzi elhagyta a gépet.

14: Massa és Schumacher egyszerre jöttek a depóba, a hétszeres bajnoknak várakoznia kellett, míg feltöltötték csapattársa kocsiját, és kicserélték gépének gumijait. Alonso is tankolt, és meg is előzte a boxban a sorára váró Schumachert.

15: Alonso mögött ott van Schumacher, Massa vezet, mögötte egy BMW, Heidfeld, majd a két világbajnok következik.

16: Alonso rögtön megelőzte Heidfeldet, Schumacher lemaradt, de a következő egyenesben lehúzódott előle a BMW.

19: Massa, Alonso, Schumacher, Button a sorrend, az első három pilóta négy másodpercen belül van. Rosberg, Klien, de la Rosa, Trulli az 5-8. helyen.

20: Trulli és Barrichello remek csatát vívnak, Fisichella pedig Kubicával harcolt, és nagy csatában megelőzte. Fisichella 11.-nek jött föl.

23: Ralf Schumacher is megelőzte Kubicát. Az élen Massa négy másodpercre elhúzott Alonsótól, Schumacher pedig három másodperccel van a spanyol mögött. Alonso remekül megy, gyorsabb, jobban, mint a kerékcseréje előtt.

25: Rosberg a boxba ment, és feladta, Trulli és Coulthard tankoltak.

26: Massa már majdnem hat másodperccel vezet, Alonso kicsit gyorsabb, mint Michael Schumacher, köztük majd' négy másodpercre nőtt a különbség.

28: Schumacher nagyon lefutott a pályáról, Alonso kilenc másodpercre lépett meg előle.

35: Massa zavartalanul vezet, Schumacher gyorsul, közelít Alonsóhoz, de csak tizedeket tud hozni a spanyolon.

37: Alonso hét és fél másodperccel van Schumacher előtt.

39: Massa és Alonso is kiállt tankolni, M. Schumacher az élre került, csapattársa másodiknak, a Renault-pilóta harmadiknak jött vissza. Schumachernek még ki kell állnia tankolni egyet.


Nézze meg a futam képeit!

41: Schumacher sorra futja a gyors köröket, több mint egy másodperccel gyorsabb, mint Alonso.

42: Schumacher kijött benzinért és gumiért, harmadiknak állt vissza, de más csak bő két másodperccel van Alonso mögött.

44: Egy kör alatt egy másodpercen belülre került Michael Schumacher.

45: Schumacher befogta Alonsót, de még előtte van a spanyol.

46: Igazán támadó pozícióba eddog nem tudott kerülni Schumacher. Tizenkét kör a végéig.

47: Alonso a pálya legnehezebb pontján, a hosszú balkanyarban csorcsabb, mint Schumacher, a ferraris itt sok időt veszít. Nincs sok esélye az előzésre, Alonso magabiztosan tartja a helyét.

49: Schumacher kétszer is előzéssel próbálkozott, de Alonso fogta az ívet, a balosban pedig elhúzott.

53: Massa 12 másodperccel vezet, és hamarosan megnyeri élete első F-1-versenyét. Schumacher tapad Alonsóra, de a vb-címvédő szenzációsan veszi a 8-as balkanyart, és az itt szerzett előnye kitart egy körön át.

58., utolsó kör: Felipe Massa nyert, Schumacher az utolsó előtti kanyarban tett egy kísérlet félét, de esélye sem volt Alonso elé kerülnie, bár a célegyenesben majdnem legyorsulta. A vb-pontversenyben Alonso két egységgel növelte előnyét, 12-vel vezet négy futammal a vége előtt.