További Forma-1 cikkek
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
- Max Verstappené a Red Bull 100. pole-pozíciója
- Norris már a rajtot követően nem volt versenyben, Verstappen újabb győzelmet zsebelt be
Egy magyar repülőgép-pilóta segítségével szerezhette meg a Toro Rosso istálló és saját eddigi legjobb Forma-1-es helyezését Sebastian Vettel a Kínai GP-n. A húszéves német újonc a többiektől eltérően nem kétszer, csak egyszer állt ki tankolni, így a 17. helyről indulva futott be negyedikként.
A taktikai húzáshoz elengedhetetlen volt Vajta Balázs KLM-pilóta segítsége, aki munkája és a Forma-1 miatt tartózkodott Sanghajban.
"Vasárnap reggel Laurent Mekies, a Toro Rosso mérnöke hívott telefonon. Ő korábban a Minardinál Baumgartner Zsolttal is dolgozott, így ismerjük egymást. Nagyon meglepett, azt kérdezte, a munkámból adódóan nem tudnék-e valamit mondani a várható időjárásról, mert nincs megbízható információjuk - mesélte a holland-magyar kettős állampolgár Vajta. - Felhívtam a KLM időjárási felelősét, aki azt mondta, a tájfun még inkább elfordul a pályától, emiatt kevesebb eső várható, mint korábban gondolták, vagyis a futam második felében valószínűleg nem fog esni."
Vajta 2005-ben még maga is versenyzett, a Benelux Forma-Ford bajnokságban, magyar színekben, az év újonca lett.
"Elújságoltam a hírt Laurent-nek, aki megdöbbent, mert nekik addig mindenki állította, végig esni fog. Levitt a csapathoz a boxba, ahol több mérnök előtt kellett elmondanom, amit a KLM meteorológusától hallottam. Ott volt Gerhard Berger, a team tulajdonosa is, bár ő a taktikával nem foglalkozott."
Vettel a 12. helyre kvalifikálta magát, de öt pozícióval visszasorolták, mert az időmérőn feltartotta egyik riválisát. A rossz rajthely miatt hatványozottan fontossá vált neki a jó stratégia.
"Nem sokkal a rajt előtt Laurent felhívott újra, és elmondta, az információim alapján Sebastian Vettelt egytankolásos taktikával indítják el. Amíg kell, kinn marad az átmeneti gumikkal, majd amikor a nagydíj felénél eláll, bejön, megtankolják a hátralévő távra, és száraz abroncsokkal folytatja a befutóig. A többit már tudják" - nyilatkozta Vajta, aki alkalmi tudósítóként az Indexnek is dolgozott az elmúlt napokban.
A Toro Rosso szűk kétéves létezése legjobb eredménye a negyedik hely, Vettel pedig indianapolisi, BMW-s pontszerző bemutatkozása után végzett újra az első nyolcban.