Judit
2 °C
7 °C

McLaren-karambollal a vb-címért

2007.10.17. 22:12
Négyszer dőlt el úgy F1-es világbajnokság, hogy az esélyesek összeütköztek, és egyikük megnyerte a címet. Alain Prost és Ayrton Senna kétszer is koccantak, egyszer mclarenes csapattársakként. Fernando Alonso és Lewis Hamilton a vasárnapi idényzárón szintén az angol team színeiben versenyeznek a vb-ért.

Nem lehet kizárni Fernando Alonso és Lewis Hamilton, illetve a spanyol és csapatuk, a McLaren közötti rossz viszony miatt, hogy a vasárnapi idényzáró Brazil Nagydíjon ütközésen múlik, ki nyeri a vb-t. Rajtuk kívül a címre esélyes még a ferraris Kimi Raikkönen is, így a márkatársak balhéjából ő jöhetne ki győztesen.

Négyszer dőlt el a Forma-1 56 szezonja alatt karambollal vagy koccanással a világbajnokság, mindegyik az utóbbi húsz évben történt.

Egészen 1989-ig nem fejeződött be így szezon, akkor Alain Prost és Ayrton Senna koccant a Japán Nagydíjon. Mindketten a McLaren versenyzői voltak, úgy mint most Alonso és Hamilton, de csatájuk már az utolsó előtti nagydíjon véget ért.

A futam előtt Prost jelentősen vezette a vb-t, amibe akkor nem mind a 16, csak a legjobb 11 GP eredménye számított bele. Sennának nyernie kellett, hogy megtartsa sanszát a szezonzáróra, de Szuzukában ellenfele vezetett, a 46. körig.

A brazil akkor előzéssel próbálkozott a célegyenes előtti sikánban, de a francia lezárta előtte az ívet, a kocsik összeértek, nem fordultak be, hanem a menekülőúton álltak meg. Prost azonnal kiszállt, Senna továbbhajtott, miután megtolták a pályamunkások.

A boxba rohant, lecseréltette törött első szárnyát, majd fantasztikus hajrá után megelőzte Alessandro Nanninit, és nyert. A dobogóra viszont már nem juthatott föl, mert az FIA azonnal kizárta, mondván, levágta a sikánt, amikor visszajött a pályára.

Senna kiborult, a McLaren-főnök Ron Dennis megfellebbezte a döntést, hiszen pilótája semmi előnyt nem szerzett a hajlat kiegyenesítésével: másodpercekig állt a kocsi, sok időt veszített. Prost ekkor szinte bajnoknak érezhette magát, de a fellebbezési döntés elhúzódott, így annak pozitív végkimenetelében reménykedve Sennának még a következő, Ausztrál GP-n is volt hajszálnyi sansza.

Prost Adalaide-ben, az esőben egy kör után kiállt, mert veszélyesnek tartotta a körülményeket. Riválisa százméterekkel vezetett, de nem lassított, a 30. fordulóban ütközött, majd feladta. Prost hivatalosan ekkor lett bajnok, bár Senna szuzukai büntetését később helyben hagyták, sőt, még plusz százezer dollárra büntették és felfüggesztve félévre eltiltották a versenyzéstől.

Ki volt a hibás a balesetben? Kívülről Senna manővere tűnt veszélyesnek, egy helikopteres kamerából viszont egyértelműen kiderült, Prost húzott rá Sennára.

Senna, Prost, Dennis, Schumacher, ütközések - katt!

A brazil nem felejtett, majdnem pontosan egy évvel később, 1990 október 21-én - az idei Brazil GP-n lesz pontosan 17 éve - újra találkozott a már ferraris Prosttal.

Az időmérőn Senna megszerezte az első rajthelyet, de az nem a tiszta versenyvonalon, hanem a belső, ám piszkos íven volt. A bajnok kérte az FIA-t, cseréljék meg, de annak francia elnöke, Jean-Marie Balestre ezt elutasította.

Senna kijelentette: "Ha autó lesz az enyém előtt az első kanyarban, úgy fogok vezetni, mintha nem lenne ott semmi". Mellőle Prost rajtolt, a következményeket nem nehéz kitalálni.

A francia lerajtolta a mclarenest, egyértelműen vezetett az első jobbosban, de riválisa nekiment, mindkettejüket kiütve a futamból. Mivel Senna 11 ponttal vezetett a start előtt, és utána már csak Ausztrália maradt, a karambollal világbajnok lett.

Az FIA ezúttal nem mert közbeavatkozni, pedig egyértelmű volt, Senna szándékosan szállt bele a Ferrariba. Évek múlva ez be is bizonyosodott: a McLaren az indulás után az ütközésig padlógázon haladt, ez a telemetria adataiból derült ki.

Négy év múlva, 1994-ben az Ausztrál GP-n dőlt el a vb Michael Schumacher és Damon Hill között. A német egy ponttal állt az élen a rajt pillanatában, majd a futamon is vezetett néhány másodperccel Hill előtt.

A 36. körben viszont hibázott, lefutott az aszfaltról, kocsijának jobb oldali kerekeivel lesúrolta a pályát övező betonfalat, majd visszatért a nyomvonalra. A következő jobbosban a nagy lendülettel érkező Hill bement melléje, amikor a benettonos ráhúzta a kormányt.

Schumacher autója két kerékre állt, vezetőjének fel kellett adnia, az angol viszont továbbment. Másodpercekig úgy tűnt, eljuthat a célig, de bal első kerékfelfüggesztése elhajlott, a boxban sem lehetett megjavítani.

Az FIA versenybalesetnek minősítette a történteket, Schumacher életében először világbajnok lett. A Williams nem óvott, de vezetőjük, Patrick Head évekkel később elárulta, biztosra vették, a német szándékosan húzott Hillre, ám az Ayrton Senna halála miatti vizsgálat közben jobbnak látták csendben maradni.

Jó tíz év múlva Hill is azt nyilatkozta, úgy gondolja, Schumacher direkt csinálta, de a későbbi hétszeres bajnok ezt mindig is tagadta.

Három év múlva Schumachernek Jacques Villeneuve-vel gyűlt meg a baja a szezonzáró Európa GP-n, Jerezben. Már Ferrariban, egy pont előnnyel indult, és a 48. körig az élen állt, sarkában a kanadaival. A williamses ekkor meglepte, a lassú hajtűkanyarban melléje ment, a belső íven eléje került, ám Schumacher ráhúzta a kormányt, egyszerűen nekiütközött.

Manővere balul sült el, a Ferrari a kavicságyban végezte, Villeneuve viszont tovább tudott menni. Kocsijának hűtője megsérült, de harmadik helyen beért, megszerezte a vb-címet.

Bár Schumacher célját nem érte el, az FIA kizárta a futamról, azévi összes eredményét törölte, így hivatalosan nincs helyezése abból az idényből. Először tagadta, de karrierjének vége felé, már sokszoros bajnokként célzott rá, nem volt véletlen a jerezi baleset.

Vasárnap Sao Paulóban újra a két McLarent féltik az ütközéstől. Sokan Alonso akciója miatt aggódnak, pedig reálisan Hamilton kerülhet olyan helyzetbe, hogy kieséssel világbajnok lehet, hiszen vezeti a pontversenyt.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?