Géza
-11 °C
-4 °C
Curling
Percről Percre

Hivatalos Raikkönen vb-je, a McLaren óv

2007.10.22. 02:38
A Brazil Nagydíj leintése után hat órával sem volt még hivatalos Kimi Raikkönen vb-győzelme, mert a 4-6. helyen végzett Williams és BMW autói nem mentek át a futam utáni műszaki ellenőrzésen. Benzinjük szabálytalan volt, de hosszabb tanácskozás után az FIA megerősítette a végeredményt, azaz a finn 2007 bajnoka. Ha a pilótákat kizárták volna, Lewis Hamiltoné lett volna a vb. A McLaren viszont óv.

Mintegy hat órán át veszélyben volt Kimi Raikkönen Brazil Nagydíjon megnyert világbajnoki címe, mert a 4-6. helyen végzett pilóták autóiból vett benzin szabálytalannak bizonyult. A futamellenőrök csak később erősítették még a pályán kialakult végeredményt, ezzel a finn vb-győzelmét. A McLaren viszont óvást nyújtott be, aminek elbírálása napokba telhet, ha a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság (NFB) azt elfogadja.

A leintés után órákig késett a hiavatlos irat a befutóról, mert a Williams és a BMW autóinál felmerült, szabálytalan üzemanyaggal indultak.

A skysports.com, az autosport.com és a gazzetta.it is úgy értesült, az autók üzemanyagának hőmérséklete nem felelt meg az előírásoknak a szokásos rutinellenőrzésen. Az FIA ezt megerősítette. A benzin hőfoka befolyásolja az autó teljesítményét, így annak változásából előny adódik.

A williamses Nico Rosberg 4., a BMW-s Robert Kubica 5., csapattársa, Nick Heidfeld 6. lett, ha kizárták volna őket, Lewis Hamilton negyediknek, vb-címet jelentő pozícióba jött volna előre.

A pályán Kimi Raikkönen ért be elsőként, és mivel Fernando Alonso harmadik, Hamilton hetedik lett, egy ponttal, 110-109-109 arányban megnyerte a bajnokságot két riválisa előtt.

A gazzetta.it megszólaltatta a Ferrari technikai igazgatóját, Stefano Domenicalit: "Az egész szezonra ez volt a jellemző, várnunk kell az ünnepléssel. Még akkor se tudjuk befejezni a futamokat, amikor véget értek".

Az FIA magyar idő szerint éjjel fél kettő körül adta ki a Brazil Nagydíj hivatalos végeredményét, ami az aszfalton látottakat tükrözte, azaz nem büntette a szabálytalan autók versenyzőit. Az eredmény ellen óvni még lehetett, és a McLaren mintegy másfél órával később jelezte az FIA-nek, él ezzel a lehetőséggel. Ha az NFB ezt elfogadja, az külön meghallgatást jelent, ami még napokig, de akár hetekig is bizonytalanná teheti a vb kimenetelét.

Benzinügyben hosszan konzultáltak a Williams, a BMW és az FIA emberei, akik végül odaadták a pilótáknak a kérdéses pontokat.

Nem sokkal később az FIA megindokolta döntését: azért hagyták meg az eredményt, mert a saját, illetve az F-1 hivatalos meteorológiai partnere, a Meteo France levegőhőmérsékleti adatai néhány fokban eltértek, továbbá nem lehetett pontosan bizonyítani, hogy a benzin az autóban ugyanolyan hőmérsékletű volt, mint az autón kívül.

Ez alapján szinte százszázalék, hogy a McLaren óvása bukni fog, a hőmérséklet méterről méterre változhat, lehetetlen egységes adtot megítélni.

Az FIA megerősítő határozata előtt, a kritikus percekben Raikkönen esélyét vb-címe megtartására növelte, hogy 1995-ben a futamgyőztes Michael Schumacher Benettonjának és a második, williamses David Coulthard kocsijának üzemanyaga volt szabálytalan, ugyancsak a Brazil GP-n: a pilótáktól és a konstruktőrtől is elvették a vb-pontokat, de fellebbezés után a versenyzőkét visszaadták.

Ellenben akkor nem merült fel, az illegális benzinnel teljesítménybeli előnyhöz jutottak a pilóták. Ezúttal ez volt a helyzet. Az előírások szerint a külső hőmérsékletnél nem lehet tizenegy fokkal hidegebb az üzemanyag hőmérséklete. A határérték 10 fok, ám Rosberg, Kubica és Heidfeld esetében mindegyik tankolásuknál 12-14 fok között volt a különbség - közölte az FIA technikai delegáltja, Jo Bauer.

"Ez könnyedén jelenthet öt-tíz lőerő előnyt - nyilatkozta az autosport.com-nak Mike Gascoyne, a Spyker technikai igazgatója. - Illegális teljesítményelőny-szerzés, ki kell zárni őket, nem is lehet kétséges."