Ödön
2 °C
11 °C

Hivatalos Raikkönen vb-je, a McLaren óv

2007.10.22. 02:38
A Brazil Nagydíj leintése után hat órával sem volt még hivatalos Kimi Raikkönen vb-győzelme, mert a 4-6. helyen végzett Williams és BMW autói nem mentek át a futam utáni műszaki ellenőrzésen. Benzinjük szabálytalan volt, de hosszabb tanácskozás után az FIA megerősítette a végeredményt, azaz a finn 2007 bajnoka. Ha a pilótákat kizárták volna, Lewis Hamiltoné lett volna a vb. A McLaren viszont óv.

Mintegy hat órán át veszélyben volt Kimi Raikkönen Brazil Nagydíjon megnyert világbajnoki címe, mert a 4-6. helyen végzett pilóták autóiból vett benzin szabálytalannak bizonyult. A futamellenőrök csak később erősítették még a pályán kialakult végeredményt, ezzel a finn vb-győzelmét. A McLaren viszont óvást nyújtott be, aminek elbírálása napokba telhet, ha a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság (NFB) azt elfogadja.

A leintés után órákig késett a hiavatlos irat a befutóról, mert a Williams és a BMW autóinál felmerült, szabálytalan üzemanyaggal indultak.

A skysports.com, az autosport.com és a gazzetta.it is úgy értesült, az autók üzemanyagának hőmérséklete nem felelt meg az előírásoknak a szokásos rutinellenőrzésen. Az FIA ezt megerősítette. A benzin hőfoka befolyásolja az autó teljesítményét, így annak változásából előny adódik.

A williamses Nico Rosberg 4., a BMW-s Robert Kubica 5., csapattársa, Nick Heidfeld 6. lett, ha kizárták volna őket, Lewis Hamilton negyediknek, vb-címet jelentő pozícióba jött volna előre.

A pályán Kimi Raikkönen ért be elsőként, és mivel Fernando Alonso harmadik, Hamilton hetedik lett, egy ponttal, 110-109-109 arányban megnyerte a bajnokságot két riválisa előtt.

A gazzetta.it megszólaltatta a Ferrari technikai igazgatóját, Stefano Domenicalit: "Az egész szezonra ez volt a jellemző, várnunk kell az ünnepléssel. Még akkor se tudjuk befejezni a futamokat, amikor véget értek".

Az FIA magyar idő szerint éjjel fél kettő körül adta ki a Brazil Nagydíj hivatalos végeredményét, ami az aszfalton látottakat tükrözte, azaz nem büntette a szabálytalan autók versenyzőit. Az eredmény ellen óvni még lehetett, és a McLaren mintegy másfél órával később jelezte az FIA-nek, él ezzel a lehetőséggel. Ha az NFB ezt elfogadja, az külön meghallgatást jelent, ami még napokig, de akár hetekig is bizonytalanná teheti a vb kimenetelét.

Benzinügyben hosszan konzultáltak a Williams, a BMW és az FIA emberei, akik végül odaadták a pilótáknak a kérdéses pontokat.

Nem sokkal később az FIA megindokolta döntését: azért hagyták meg az eredményt, mert a saját, illetve az F-1 hivatalos meteorológiai partnere, a Meteo France levegőhőmérsékleti adatai néhány fokban eltértek, továbbá nem lehetett pontosan bizonyítani, hogy a benzin az autóban ugyanolyan hőmérsékletű volt, mint az autón kívül.

Ez alapján szinte százszázalék, hogy a McLaren óvása bukni fog, a hőmérséklet méterről méterre változhat, lehetetlen egységes adtot megítélni.

Az FIA megerősítő határozata előtt, a kritikus percekben Raikkönen esélyét vb-címe megtartására növelte, hogy 1995-ben a futamgyőztes Michael Schumacher Benettonjának és a második, williamses David Coulthard kocsijának üzemanyaga volt szabálytalan, ugyancsak a Brazil GP-n: a pilótáktól és a konstruktőrtől is elvették a vb-pontokat, de fellebbezés után a versenyzőkét visszaadták.

Ellenben akkor nem merült fel, az illegális benzinnel teljesítménybeli előnyhöz jutottak a pilóták. Ezúttal ez volt a helyzet. Az előírások szerint a külső hőmérsékletnél nem lehet tizenegy fokkal hidegebb az üzemanyag hőmérséklete. A határérték 10 fok, ám Rosberg, Kubica és Heidfeld esetében mindegyik tankolásuknál 12-14 fok között volt a különbség - közölte az FIA technikai delegáltja, Jo Bauer.

"Ez könnyedén jelenthet öt-tíz lőerő előnyt - nyilatkozta az autosport.com-nak Mike Gascoyne, a Spyker technikai igazgatója. - Illegális teljesítményelőny-szerzés, ki kell zárni őket, nem is lehet kétséges."

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?