Titkos rajtelektronikával csalna a McLaren?

2008.02.15. 17:21
Az olasz sajtó állítja, a McLaren gyártotta egységes elektronikus rendszer (SECU), amit minden istállónak használnia kell, szabálytalan, mert egy kis trükkel elérhető benne a tiltott rajtsegítő program. Az Autosprint című lap szerint a Honda jött rá a dologra, és az ügyet már vizsgálja az FIA. Kamu, igazság vagy összeesküvés, egyelőre nem tudni, de az FIA és a Honda eddig nem cáfolt.

Az olasz Autosprint magazin szerint csalni lehet a Forma-1-es autók új elektronikus rendszerével, amit a McLaren fejlesztett ki. Az újság legutóbbi számában "Káosz az elektronika körül: megmutatjuk, hogyan nyernek a rajton" címmel közöl cikket a témáról.

A szintén olasz racingworld.it összefoglalta a lényeget. Idén minden csapatnak egységes ECU-t (Electronic Control Unit, azaz elektronikus irányító rendszer) kell használnia, amit a McLaren gyárt, mert az ő cégük, a MES (McLaren Electronic Systems) nyerte tavaly az FIA pályázatát. A Honda a legutóbbi teszten állítólag rájött, ha a rendszerhez kapcsolódó gombok közül hármat egyszerre nyom meg a pilóta a kormányon, az eszköz kvázi startelektronikaként működik, azaz tökéletesíti az indulást.

A rendszert tavaly betiltották, idén már illegális. Mivel a SECU-t (Standard Electronic Control Unit, egységes ECU) a McLaren fejlesztette ki, egyértelműen felmerül, tudta, hogy ügyeskedni lehet vele.

A két forrás szerint már az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) előtt van az ügy, a szervezet hamarosan vizsgálatot indít.

A sztori vad, főleg, hogy a McLarent hajszál híján kizárták tavaly a Forma-1-ből a kémügy miatt, és később be is ismerte, átvett információkat a Ferraritól. Vagyis az újabb balhé a kitiltásához vezetne.

Az FIA és a Honda eddig nem cáfolt, ami erősíti az Autosprint állításait, csakhogy a háromgombos trükk meglehetősen amatőr próbálkozásnak tűnik. Minden mérnök azzal kezdi egy új program használatát, hogy az effajta dolgokat kipróbálja, mi történik, ha alapon.

Innét tovább lehet fűzni a történetet: a folyamatosan pamaszkodó Toyotán kívül - Jarno Trulli nemrég felvetette, néhányan csalnak - ki is próbálta mindenki, rájöttek a turpisságra, de nem szóltak. Miért is tették volna, a teszteken nincs rajt, amikor számítana a segítség, a SECU végső változatát pedig állítólag csak március elején kapják meg a csapatok - tökéletes magyarázat bármilyen esetleges vádra.

De akkor miért jelzett mégis a Honda? Abszolút összeesküvés-elmélet, hogy a Ferrari, sejtve, autója gyorsabb a riválisok gépeinél, a japánok csapatfőnökén, az exferraris Ross Brawnon keresztül kiszivárogtatta a startelektronika létezését. Őket vágja meg legkevésbé, ha a rendszert végleg kiszűrik. Ráadásul még a McLarennek is visszavágnak a kémkedésért.

Hogy mi az igazság, illetve, hogy létezik-e egyáltalán a titkolt rajtrendszer, hamarosan kiderülhet.