A bajnok Raikkönen a kihívó Hamilton ellen

2008.03.13. 16:56
Kevesebb elektronikai kütyü, több hiba, előzés, kicsúszás, kevesebb esélyes, szorosabb középmezőny lesz az idei Forma-1-es szezonban. Van favorit és egy nagy ellenfél, de Fernando Alonso biztosan nem nyer. F1-előrejelzés 2008-ra.

Két istálló összecsapása lesz a 2008-as Forma-1-es világbajnokság, csakúgy, mint tavaly, a Ferrari a McLarennel küzd a vb-címekért. A tesztek alapján egyértelmű, a két élcsapat a mezőny előtt jár.

Egy éve a két team négy versenyzője esélyes volt majdnem az utolsó futamig, idén valószínűleg másként lesz: Kimi Raikkönen a Ferrarinál egyértelműen erősebbnek tűnik társánál, Felipe Massánál, míg a McLarennél Lewis Hamilton lehet a vezető pilóta.

A brit a Renault-hoz visszatért Fernando Alonso helyett új kollégát kapott, Heikki Kovalainent, aki a gyakorlásokon legtöbbször partiban volt Hamiltonnal, ám hosszú távon váratlan lenne, ha tudná vele tartani a lépést. A finn persze erősnek, de még inkább kiszámíthatatlannak tűnik, meglepetést okozhat.

A favorit istállók közül nehéz eldönteni, melyik a jobb. A Ferrari az F2008-as modellel Bahreinben Raikkönennel a volánnál szupergyorsnak bizonyult, de Barcelonába visszatérve Hamilton a McLarennel megelőzte őt.

A szakértők azt sejtik, egy-egy körben a britek autója talán még jobban is teljesít, de versenytávon a piros autó kiegyensúlyozottabb. Kettejük erősorrendje csak vasárnap, az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon derül ki.

A szabályváltozások is jócskán befolyásolhatják a futamok eredményét, hiszen több vezetést segítő elektronikai eszközt kiiktattak 2008-ra.

A legfontosabb, hogy minden istállónak egységesen a McLaren gyártotta irányító rendszert (ECU) kell használnia, amiben a kipörgésgátló, a rajtot könnyítő és a motorfék-szoftver már nem található meg.

A lényeg: a pilótának ügyesebbnek kell lennie, hogy ezek hiányát kompenzálja. Több lesz a csúszkálás, az elfékezés, a hiba, ebből adódóan elméletileg az előzés is. Alonso szerint már a rajtnál feltűnik a butított elektronika, ha valaki rosszul indul, több helyet veszít, mint eddig. Mark Webber állítja, több lesz a koccanás is.

A 2008-as autók - nézelődjön galériánkban!

További módosítás az előírásokban, hogy a sebességváltóknak már négy versenyt kell kibírniuk, mielőtt kicserélnék őket. Ha ez nem megy, mondjuk már három után vagy még előbb meg adja magát az alkatrész, a futamot öt rajthelyes visszasorolással kezdi a pilóta.

Ha futam közben robban le, büntetlenül szerelhetnek újat a gépbe a következő nagydíjra.

A motoroknak továbbra is két versenyt kell kibírniuk. Ha egy nagydíjhétvégén a hivatalos időmérő előtt cserélik ki, tíz helyes visszasorolás jár a rajtnál, ha utána, az utolsó helyről indulhat csak az illető.

A kvalifikáció lebonyolítása szintén más lesz kissé: az első harmad időtartama 20 percre nő, a második marad 15, a harmadik 10 percre csökken. Utóbbit követően megszűnik az elégetett benzin visszatankolása, azaz a kocsiknak annyi üzemanyaggal kell elrajtolniuk, amennyi maradt bennük az időmérő végére. A benzinégetéses lassabb körök így eltűnnek.

A gumikat továbbra is a Bridgestone szállítja az összes csapatnak, idén is két keveréket lehet használni száraz időben, a változás annyi, hogy már az extrém vizes abroncsokat is fehér csíkkal jelölik meg, nem csak a lágyabb szárazat.

A három legszebb F1-es autó (olvasóink szerint) - galéria

A versenynaptár szintén változik. A Magyar GP tartja immár szokásosnak tűnő augusztus eleji időpontját, idén 3-án lesz, sor kerül viszont két új városi futamra, augusztus közepén Valenciában, egy hónappal később Szingapúrban. A távol-keleti nagy premiernek ígérkezik, este, villanyfényben köröznek az autók. Ennek oka nem igazán a látványosság növelése, hanem hogy az időeltolódás miatt Európában ne hajnalban vagy nagyon korán reggel kezdődjön a közvetítés.

A nagyjából kiszámítható élről már szóltunk, hogy mi lesz mögöttük, jóval nehezebb megmondani. A Williams-Toyota a tesztek alapján egyértelműen a harmadik legerősebb csapatnak látszik, a BMW-t ide várják, bár gyengébben teljesített. A Renault állítja, ott a helye a nagyok sarkában, de Alonso valójában csak szenvedett jócskán átalakított R28-as modellel.

A Toyota pocsékul kezdett, de a tesztidény végére sokat javult, a Red Bull hol előrébb volt, hol hátrébb, mindkettő kiszámíthatatlan. A Toro Rosso csak az idény kétharmadánál mutatja be új autóját, addig a tavalyival indul, a Spykerből lett Force India és az épp csak életben maradt Super Aguri a mezőny végére várhatóak.

A 2007-ben utóbbiakkal egy szinten lévő Honda sem sokat fejlődött eddig, de tőlük gyenge kezdés után felemelkedésre lehet számítani. Legalábbis az új csapatfőnökükkel, az exferraris Ross Brawnnal ezt várják maguktól.

A mezőnyben három újonc tűnik fel az első futamon: a Toyotánál a tavalyi GP2-bajnok Timo Glock, a Toro Rossónál a 2007-ben sorozatban negyedszer Champ Car-bajnok Sebastian Bourdais, a Renault-nál a korábbi háromszoros világbajnok fia, Nelson Piquet Jr. (vagy Nelsinho Piquet, ahogy tetszik).

A pilótákat is nézze meg - galéria

Természetes, hogy pesszimista nyilatkozat nem hangzott el a felkészülés utolsó két hetében. Hamilton tapasztaltabb, a McLaren-kocsi erősebb lett, Raikkönen jobban összeszokott szerelőivel, Alonso, bár tudja, esélytelenek, győzelmekre pályázik.

Tavaly a szezont a kémper határozta meg, idén az utóhatások a tesztidényt. Ami a lényeg: a Ferrari már a rajt előtt megpróbálta kibillenteni a McLarent magabiztos állapotából. Olaszországban nyomozás folyik az ügyben, és az olasz ügyészség házkutatást tartott Angliában, a McLaren-vezetők lakásaiban, illetve a csapat központjában.

Bizonyítékot nem találtak, egyelőre úgy tűnik, nem is foglaltak le semmi lényegeset, másnap a Gazzetta dello Sport és a többi olasz lap mégis azt írta, súlyos bizonyítékok kerültek elő: a McLarennél nem csak egy mérnök, de szinte mindenki tudott a Ferraritól elcsent információkról, Ron Dennis csapatfőnök órái meg vannak számlálva, a Mercedes el akarja távolítani a csapat éléről, percek kérdése, lemond, és elhagyja az istállót.

A világsajtó mindent átvett, a McLaren hiába közölte, semmi nem igaz, hiába mondta az ügyészség később, pontatlanul idézték a közleményüket, mindenki erről beszélt. A hét elején aztán Dennis és a Mercedes-igazgató Norbert Haug végleg megerősítette, nem lesz változás a csapatvezetésben, mindenki marad a helyén.

Fejben tehát már vagy egy hónapja versenyez egymással a McLaren és a vb-címvédő Ferrari, az állás viszont egyelőre döntetlen. Kimi Raikkönen mégis favoritnak tűnik, valójában meglepetés lenne, ha nem ismételne.

Állítja, F1-es pályafutása alatt először tökéletes körülötte minden, ismer mindenkit, a gondolatait is tudják szerelői, az autó szinte hibátlan, a hangulat az istállónál remek.

Hamilton és Dennis viszont mindent meg fognak próbálni, hogy tönkretegyék az idillt, és izgalmas vb-harcot provokáljanak. Várhatóan kevesebb főszereplővel, de több előzéssel, nagyjából a szokásos mennyiségű versenybírói döntéssel, talán kémper-mértékű botrány nélkül.