Raikkönen és Alonso is előzött már levágással

2008.09.11. 15:12
Volt már olyan előzés a Forma-1-ben, mint Lewis Hamiltoné vasárnap. Az angoléhoz hasonló fellebbezésre tiszta precedens van, az eset kulcsfigurája a versenyigazgató Charlie Whiting lehet. Az ügy egyre bonyolultabb.

Fogadtak már el a Lewis Hamiltonéhoz hasonló fellebbezést, és két eset is van a közelmúltból, ami az angol vitatott belgiumi előzésére emlékeztet; az egyik majdnem ugyanolyan.

A McLaren-pilóta ügye minden szempontból kétséges, de Vitantonio Liuzzi tavalyi, Japánban történt kizárása miatt szinte biztos, hogy foglalkozik vele az FIA fellebbviteli bírósága, és formai okból nem dobja vissza az ügyet.

Hamilton vasárnap, a Belga Nagydíjon előzött a felügyelők szerint szabálytalanul, amiért a pályán a futamot megnyerő pilótát a leintés után 25 másodperces időhozzáadással büntették. Az elsőről a harmadik helyre tették, Felipe Massa és Nick Heidfeld mögé.

A McLaren nem nyugodott bele a visszasorolásba, írásban tiltakozott, de hogy ezt elfogadják-e, kétségesnek tűnik, mivel hivatalosan boxutcai áthaladó büntetést kapott, ami ellen nem lehet fellebbezni.

Liuzzival szűk egy éve ugyanez volt a helyzet, nyolcadikként futott be, de a leintés után kiderült, sárga zászlónál előzött. A Toro Rosso tiltakozását elfogadták, megtárgyalták, 12 nappal később elutasították.

Vagyis szinte biztos, hogy a Hamilton-fellebbezés is érvényes lesz, azaz nő a mclarenes esélye győzelme visszaszerzésére. Még akkor is, ha a precedensek nem állnak tisztán mellette, és főleg a legutóbbi miatt lehet a Ferrari jó helyzetben a tárgyaláson.

A közelmúlt első ilyen emlékezetes előzése a 2005-ös Olasz Nagydíjon volt: Kimi Raikkönen nem tudta bevenni az első lassítót, levágta, Fernando Alonso elé került, de helyét visszaadta, és a következő lassítónál előzte meg a spanyolt. (A videóban 2:40-nél.)

A finnt nem büntették meg, Alonso panaszkodott, a szabály betartatásán, miszerint pályaelhagyással nem lehet előnyt szerezni, állítólag szigorítottak.

Raikkönen nemcsak azért úszhatta meg, mert az övé volt az első alkalom, hanem mert füvön, és nem menekülőúton tért vissza az aszfaltra. Monzában akkor nem volt lebetonozva a sikán belső területe, a még mclarenes klasszis négy kerékkel a gyepen ment egy darabon.

Hamilton vasárnap azt mondta, ő sem tudta volna biztonságosan a pályán bevenni a kanyart, ezért a kisutat használta, mint a 2005-ös Japán Nagydíjon Alonso. A már világbajnokként induló spanyol a hetedik helyre jött föl, amikor nem tudott bekanyarodni a lassítóba, és a menekülőúton egyenesen áthajtva előzte meg Christian Klient.

Visszaengedte maga elé, de a célegyenes végén megelőzte, ugyanúgy, amint Raikkönen őt néhány héttel korábban, és ahogy Hamilton vasárnap a finnt.

Négy kör múlva viszont lelassított, bevárta és újra elengedte maga mellett Klient. A beszámolók legtöbbjében az áll, Alonsót ”utasították” vagy a ”versenyirányítás utasította”, hogy adja vissza az átvett pozíciót.

Mivel az eset tét nélküli versenyen, a hetedik helyért történt, sokat nem foglalkoztak vele, pedig Hamilton helyzetében kulcskérdés lehet, hogy miért lassított Alonso. Csapatfőnöke, Flavio Briatore, vagy a versenyigazgató, Charlie Whiting kérésére, aki Spában is kezelte a futamot? Esetleg Briatore beszélt az akkori felügyelőkkel, és utána rögtön lépett, megelőzve a nagyobb büntetést, kvázi megegyezve velük?

A McLaren a fellebbezésében ugyanis azt állítja, kétszer is megkérdezte Whitinget rádión, hogy Hamilton akciója ”rendben volt-e”, amire a válasz mindkétszer ”oké” volt. Állítják, ha azt hallották volna vissza, nem oké, szólnak Hamiltonnak, eressze előre újra Raikkönent.

Alonso 2005-ben, Szuzukában nem kapott semmilyen utólagos büntetést, sem futam közbeni áthaladó büntetést. Nem tudni biztosan, kinek az utasítására várta be Klient, hivatalos közlemény nem készült.

Ha kiderülne, Briatore a felügyelőkkel diskurált, majd lépett, Whitinget akkor sem kerülhette meg sem ő, sem a felügyelők, valakinek közölnie kellett vele, miért adja vissza Alonso a pozíciót.

Whitingnek legkésőbb a futam után tudnia kellett, mi történt, és ha három évvel később a precedensről megefeledkezve félretájékoztatta a McLarent, az Hamiltonnak jól jöhet a tárgyaláson.

A fellebbviteli bíróság várhatóan az olasz és a szingapúri, de lehet, hogy csak a távol-keleti futam után ül össze, hogy kihallgassa a főszereplőket, megvitassa az esetet és meghozza az ítéletet, ami eldöntheti a 2008-as világbajnokságot.

Hat pont a tét, a McLaren fellebbezésével négyet követel vissza magának, kettőt akar elvétetni Massától.