Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

Minardiból Rosso, Baumgartnerből Vettel

2008.09.17. 18:28
A Red Bull pénzével és autójával, a Ferrari motorjával, valamint Vettel tehetségével 23 év után nyert az olasz csapat, ami Alonso szerint a 3. legjobb a Forma-1-ben, mégis végleg eltűnhet egy év múlva.

Húsz évig szerepelt a Forma-1-ben a Minardi istálló, ami úgy vált kultcsapattá, hogy soha nem szerzett dobogós helyet vagy első rajtkockát, pontot is alig. Giancarlo Minardi 1979-ben alapította a gárdát, 1985-ben nevezte először a Forma-1-be. Pilótáinak 345 futamon 38 pontot sikerült összekaparniuk, legjobb eredményük a 4. hely lett.

Az utolsó tulajdonos, Paul Stoddart 2005 szeptemberében adta el részét a Red Bull-gyártó milliárdos Dietrich Mateschitznek és az exversenyző Gerhard Bergernek, akik a nevét Scuderia Toro Rossóra változtatták, ami olaszul Vörös Bikát jelent. Nem egész három szezon alatt már 36 pontnál járnak, igaz, a pontszámítás más, mint a 80-as 90-es években volt. A múlt hétvége óta Sebastian Vettellel pole pozíciójuk és futamgyőzelmük is van.

Meglepő, de első soros indulása akadt már a Minardinak is, Pierluigi Martini az 1990-es Amerikai Nagydíjon másodikként rajtolt, és előtte 1989-ben vezetett is a Portugál GP-n.

A három évvel ezelőtti váltás után a gárda legfelsőbb vezetése változott, az alkalmazottak ugyanazok maradtak. Úgy tűnik, a hagyományok is, a Minardi olyan tehetségeket indított el a Forma-1-be, mint Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Alessandro Nannini és későbbi legnagyobb klasszisuk, Fernando Alonso. Mindannyian nyertek futamot az F-1-ben, Alex Zanardi és Cristian Fittipaldi pedig az amerikai Cart-sorozatban futott be. Alonso kétszeres F1-, Zanardi kétszeres Cart-bajnok lett, most pedig van Vettel.

Az egyik utolsó Minardi-versenyző volt Baumgartner Zsolt, aki 2004-ben végigvezette a világbajnokságot az olaszokkal, és egy pontot szerzett, Indianapolisban 8. lett.

Ami leginkább változott 2006-tól: a költségvetés és az arculat. Mateschitz és Berger sokat nem fektetnek be, de meg tudnak venni egy Ferrari-motort, ami nélkül Vettel sosem nyerhetett volna Monzában. A paddockban a Toro Rosso épülete a legnagyobb, bár közösen használják az anyaistálló Red Bull Racinggel.

Az autójukat is az RBR-től kapják, a sokszoros bajnok Adrian Newey tervezte. Az STR3 valójában ugyanaz, mint az RB4, mégis gyorsabb: Ferrari-motorja sokkal jobb, mint a Renault és olyan tehetség fejleszti, mint Vettel. Fernando Alonso szerint jelenleg csak a McLaren és a Ferrari veri őket, a harmadik legerősebb gép az övék.

Minden idők legfiatalabb futamgyőztese és pole-indulója valószínűleg nem is örül annyira, hogy jövőre a Red Bull-nál kell versenyeznie. Egy szezont még szívesen eltöltene a kistestvérnél, de többet nem: 2010-ben végleg eltűnhet a Toro Rosso is, mert a szabályok szerint akkortól nem vehetnek autót másik teamtől, maguknak kell fejleszteniük a kasztnit, ami rengeteg pénzbe kerül.

Mateschitz emiatt jelenleg árulja a TR-t, a sikerek miatt valószínű, még egy évig megtartaná, ám abból üzletileg nem jönne ki jól. A vevő 2009-re érkezhet, ami újabb névváltozást jelentene, de az is elképzelhető, még egy bő évig marad minden, aztán végleg eltűnik a Toro Rosso, ezzel a Minardi is a Forma-1-ből.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?