Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Emberi hiba miatt szakított csövet Massa

2008.09.30. 07:58 Módosítva: 2008-09-30 09:11:10
A kerékcserét és tankolást irányító mérnök figyelmetlensége miatt szakította el a benzincsövet a Szingapúri GP-n Felipe Massa. A Ferrari különleges elektronikus megoldásából adódó hibát a sima sorompós rendszer talán megakadályozhatta volna, bár a csapatfőnök ezt tagadja.

Leszakította a töltőcsövet csapata hibájából a Szingapúri Nagydíjon Felipe Massa, így hatpontos hátrányba került a világbajnokságban.

A brazil versenyző az első helyről rajtolt, biztosan vezetett a 15. körig, amikor a depóban a tankolás végét jelző led túl hamar váltott zöldre, ő elindult, felborította a szerelőket, tönkretette a berendezést, aminek négyméteres alkatrészét csak a depó végén tudták leválasztani az autójáról.

Legalább egy percet állt a probléma miatt, ráadásul áthaladó büntetést kapott, mert kihajtásakor majdnem nekiment a szabályosan haladó Adrian Sutilnak.

”A lámpa zöld lett, elindultam. Valaki hibázott, korán villant a fény” – idézte az autosport.com a végül 13. helyen befutó Massát, aki később még defektet is kapott.

A Ferrari különleges rendszert fejlesztett ki, ami érzékeli a feltöltések, illetve a kerékcserék végét, és azonnal jelez, ha kész az autó. A nyalókás rendszerrel szemben, amikor a versenyző feje elé sorompószerű rudat hajtanak, ez megspórolja az emberi reakcióidőt.

Mivel Massa boxkiállása biztonsági autós szakaszban történt, amikor sok kocsi jön egyszerre a depóba, a rendszert manuálisan irányította egy csapattag, aki túl hamar adta meg a jelet az indulásra. A brazil belső kameráján látszik is, a zöld után azonnal visszavált a led pirosra, de ő ekkor már hajt.

”Emberi hiba történt, ugyanez lehetett volna a nyalókával is, túl hamar engedtük ki a versenyzőt” – ismerte el Stefano Domenical Ferrari-főnök.

Később a futamon a Red Bull-os David Coulthardnak korán emelték föl a sorompót, de ugyanúgy, mint a Ferrarinál, azonnal észrevették a tévedést, és visszahajtották eléje. A kocsi megugrott, de a skót pilóta lefékezett, így nem lett baj.

Domenicali azt mondta, megfontolják, hogy a jövőben használják-e az elektronikus rendszert, vasárnap Szingapúrban a Massa-eset után ők is visszaálltak az egyszerűbb irányításra. A Ferrari visszaeső, egy hónapja Valenciában Kimi Raikkönennel történt hasonló, a világbajnok akkor a piros led ellenére indult el, és ütött el egy szerelőt, akinek eltört a lába.

A vasárnapi cserét elszúró csapattag a helyén marad a továbbiakban is, árulta el Domenicali. Massa sem haragudott rá, a főnök azt mondta, pilótája beszélt vele, vigasztalni próbálta, mert ”nagyon el volt keseredve”.

A hiba miatt Lewis Hamilton hét ponttal vezeti a világbajnokságot Felipe Massa előtt. Három futam van még hátra, összesen 30 pontot lehet szerezni.