Emberi hiba miatt szakított csövet Massa

2008.09.30. 07:58 Módosítva: 2008.09.30. 09:11
A kerékcserét és tankolást irányító mérnök figyelmetlensége miatt szakította el a benzincsövet a Szingapúri GP-n Felipe Massa. A Ferrari különleges elektronikus megoldásából adódó hibát a sima sorompós rendszer talán megakadályozhatta volna, bár a csapatfőnök ezt tagadja.

Leszakította a töltőcsövet csapata hibájából a Szingapúri Nagydíjon Felipe Massa, így hatpontos hátrányba került a világbajnokságban.

A brazil versenyző az első helyről rajtolt, biztosan vezetett a 15. körig, amikor a depóban a tankolás végét jelző led túl hamar váltott zöldre, ő elindult, felborította a szerelőket, tönkretette a berendezést, aminek négyméteres alkatrészét csak a depó végén tudták leválasztani az autójáról.

Legalább egy percet állt a probléma miatt, ráadásul áthaladó büntetést kapott, mert kihajtásakor majdnem nekiment a szabályosan haladó Adrian Sutilnak.

”A lámpa zöld lett, elindultam. Valaki hibázott, korán villant a fény” – idézte az autosport.com a végül 13. helyen befutó Massát, aki később még defektet is kapott.

A Ferrari különleges rendszert fejlesztett ki, ami érzékeli a feltöltések, illetve a kerékcserék végét, és azonnal jelez, ha kész az autó. A nyalókás rendszerrel szemben, amikor a versenyző feje elé sorompószerű rudat hajtanak, ez megspórolja az emberi reakcióidőt.

Mivel Massa boxkiállása biztonsági autós szakaszban történt, amikor sok kocsi jön egyszerre a depóba, a rendszert manuálisan irányította egy csapattag, aki túl hamar adta meg a jelet az indulásra. A brazil belső kameráján látszik is, a zöld után azonnal visszavált a led pirosra, de ő ekkor már hajt.

”Emberi hiba történt, ugyanez lehetett volna a nyalókával is, túl hamar engedtük ki a versenyzőt” – ismerte el Stefano Domenical Ferrari-főnök.

Később a futamon a Red Bull-os David Coulthardnak korán emelték föl a sorompót, de ugyanúgy, mint a Ferrarinál, azonnal észrevették a tévedést, és visszahajtották eléje. A kocsi megugrott, de a skót pilóta lefékezett, így nem lett baj.

Domenicali azt mondta, megfontolják, hogy a jövőben használják-e az elektronikus rendszert, vasárnap Szingapúrban a Massa-eset után ők is visszaálltak az egyszerűbb irányításra. A Ferrari visszaeső, egy hónapja Valenciában Kimi Raikkönennel történt hasonló, a világbajnok akkor a piros led ellenére indult el, és ütött el egy szerelőt, akinek eltört a lába.

A vasárnapi cserét elszúró csapattag a helyén marad a továbbiakban is, árulta el Domenicali. Massa sem haragudott rá, a főnök azt mondta, pilótája beszélt vele, vigasztalni próbálta, mert ”nagyon el volt keseredve”.

A hiba miatt Lewis Hamilton hét ponttal vezeti a világbajnokságot Felipe Massa előtt. Három futam van még hátra, összesen 30 pontot lehet szerezni.