8,5 cm túl sok, a Red Bull nem lehet legális

2010.08.06. 11:16
Az F1-es technika és technológia a sportág legtitkosabb része, a Hungaroringen a Vodafone McLaren Mercedes csapatfőnökével, Martin Whitmarsh-sal beszélgettünk az ellenfél és saját csapata találmányairól. Az F-csatornával arattak, diffúzorban fejlődnek, a hajlékony szárny még rejtély.

Mit vár az új diffúzortól, és mi ez a szerkezet egyáltalán?

Az új diffúzor kihívás, különleges, mert a kipufogógáz áramlik rá (blown diffuser), nem csak simán a levegő. Komoly követelményei vannak, 600 fokos gáz ömlik bele, amikor a pilóták gyorsítanak, ezt kezdi felfedezni és kihasználni néhány csapat. Közepes és gyors kanyarokban a leghasznosabb, amikor folyamatosan jön rá a gáz. Növeli a leszorítóerőt, ezzel a kocsi tapadását.

A Red Bull az időmérő végén mindig le tud faragni az idejéből, egy különös motorelektronikáról beszélnek, ami állandóan erre a diffúzorra bocsátja a gázt, mit tud erről?

Azt, hogy pontosan így lehet, és pont emiatt annyira gyorsak. Mindössze rövid időre, mert a motorral nem lehet hosszabban játszani.

A szezon találmánya az F-csatorna, önök tökéletesre fejlesztették.

Az F-csatornát kikapcsolhatatlan formában már tavaly elkezdtük használni, így akkor fel sem tűnt senkinek. A következő lépés volt, hogy ki-bekapcsolhatóvá tegyük. Mozgó alkatrész nem lehet a kocsin, ezért igen okos ötlet bevonni a pilótát, aki megszakítja a levegő útját. A legtöbb csapat már nagyjából rájött a működési elvére, igen kreatív és hasznos dolog. Csökkenti a légellenállást, hatékony és zöld, nem is drága, bármelyik istálló megcsinálhatja. Nem kell hozzá hosszadalmas laboratóriumi munka, különleges anyag vagy elektronika, mindössze a karbonszálas műanyag, ami mindenkinek van, nem csak a Vodafone McLaren Mercedesnek.

A kocsi orrán ott jobbra, azzal a kis nyílással kezdődik az F-csatorna

Mégis betiltották, arra hivatkoztak, hogy drága, akkor most hogy van ez?

Ha valaki lemarad a fejlesztési versenyben, mielőbb el akarja venni az előtte tartó előnyét. Ilyen a Forma-1, de bő húsz év alatt megszoktam már, hogy így működik a dolog.

A Red Bull másik fegyvere a hajlékony szárny, tudják már mi ez, és hogy működik?

Nem tudjuk, hogy csinálják, amit csinálnak. A lényeg az, hogy az első szárny nagyon teljesítményérzékeny, főleg a végei, ha alacsony a hasmagasság, leérhetnek a földre, mint régen, amikor szikráztak az autók az aszfalton. Hogy ez ne történjen, 8,5 centiméterre kell lennie az első szárny végeinek, illetve az egész autó aljának a talajtól, ezt fixen rögzíteni kell. A szárnyak alján fémidomok vannak, amik láthatóan kopnak, vagyis egyértelmű, a szárny leér.

vmc

Szabályos ez? A FIA szerint igen, mégis szigorítják miatta az ellenőrzést.

A FIA már betilthatta volna, bármikor megteheti, én azt gyanítom, be is fogja tiltani. Semmi sem százszázalékig fix, van egy kis tűréshatár, de 8,5 centiméter túl sok ahhoz, hogy a szárny leérhessen. Valami nagyon okos dolog lehet, ami jelenleg legális, így eléggé frusztráló.