Brawn: Az előre rakott kipufogó hatásosabb lesz, mint a dupla diffúzor volt

2011.03.18. 00:04

A két évvel ezelőtti nagy találmánynál, a dupla diffúzornál is hatásosabb és fontosabb újításnak tartja Ross Brawn a Lotus-Renault az autó közepénél kivezetett kipufogóját.

A kocsin nem hátul, hanem az oldaldobozok sarkánál van a kipufogó, így a gázok az autó alá jutnak, és folyamatosan plusz leszorítóerőt generálnak.

r31exhaust2

"Kiemelkedően fontos terület, talán a dupla diffúzornál is jelentősebb hatása van a teljesítményre. Természetesen az összes csapat azon dolgozik a motorszállítójával, hogyan tudná a legtöbbet kihozni a kipufogó-energiából. Ez a legújabb és legérdekesebb fejlesztés" - idézte az autosport.com a Mercedes csapatfőnökét.

Brawn 2009-ben a dupla diffúzorral simán megnyerte a bajnokságot, mindenki azon dolgozott, hogyan másolhatná le. De csak miután a FIA engedélyezte, ugyanis balhé lett belőle, mert - főleg a Ferrari szerint - sportszerűtlenül értelmezték a szabály szövegezését, kiskaput használt ki a Brawn GP.

Nagyjából a karikánál van a kipufogó

Brawn szerint most nem lesz botrány: "A kipufogó ráadásul közel sem annyira feszegeti az előírások határait, mint a dupla diffúzor. Okos ötlet és nincs vele szabályosssági probléma sem, nem túl megosztó találmány. Az elmúlt hetekben azért tisztáztuk a vele kapcsolatos kérdéseket, például, hogy milyen anyagok használhatóak, de nem igazán volt vita belőle".

A teszteken a hatása meglátszott a Renault feljavult teljesítményén, de valószínűleg a Red Bullt, a Ferrarit és talán a Mercedest, a három legjobbat még nem tudják megelőzni vele.