Etelka, Aletta
3 °C
4 °C

Hogyan tovább, Lewis Hamilton?

2011.10.14. 00:26

32 ponttal csapattársa mögé esett vissza a Japán Nagydíjon Lewis Hamilton, Jenson Button győzelmekben 3-2-re vezet ellene. Négy év után először fordul elő vele, hogy aktuális társa jobban álljon futamgyőzelmekben az adott évben, mint ahogy az is, hogy ne ő legyen a McLaren vezető pilótája: Button második, ő ötödik a pontversenyben.

2007-ben 22 évesen berobbant a Forma-1-be az angol, hihetetlen tehetségével már első évében csak egyetlen ponttal maradt le a világbajnokságról. Óriási előnyről veszített, de egy év múlva megnyerte a vb-t az utolsó kanyarban.

Ki nem mondott első számú helyzete betonbiztosnak tűnt éveken át a McLarennél, még akkor is, amikor 2009-ben visszaesett a csapat, illetve a tavalyi felzárkózó szezonban is. Ő húzta a csapatot, de idén rengeteg büntetése és balhéja miatt pozíciója megingott. Hamilton sosem volt egyszerű eset, de idén mintha minden összejött volna ellene, szinte folyamatosan rossz időben volt a rossz helyen. Talán nem is véletlen, hogy míg Button szerződését a napokban öt évvel hosszabbította meg a McLaren, az övé egy év múlva lejár, és tárgyalásokról semmi hír.

Hamilton karrierje legnehezebb szezonja az idei, pedig tavaly és azelőtt gyengébb autóval kellett küzdenie. A bravúros ausztrál nyitófutam után gyorsan jöttek a gondok, Malajziában Alonso nekiütközött, mindkettejüket 20 másodperccel büntették.

Kínában nagyot ment Hamilton, megelőzte és megverte Vettelt az utolsó körökben, győzött.

Monacóban kezdett félrecsúszni az angol éve. Előbb Massát lökte ki egy áthajtásos büntetésért, majd Maldonadót +20 másodpercért. Ráadásul - bár viccelve -, de azt mondta, azért büntetik, mert fekete. Ali G-t nem mindenki ismeri, így a McLaren vele együtt esedezett bocsánatért a felügyelőknél. Pláne, hogy az F1-ben egyedüliként neki volt problémája a megkülönböztetéssel, amikor a 2008-as spanyolországi teszteken az Alonso-drukkerek a bőrszínével vicceltek. Az ügyet három éve gyorsan lezárták, azóta nem is volt hasonló gond.

Kanadában Buttonnal ütközött Hamilton, bár a karambolt fifti-fiftinek minősítették, ő húzta a rövidebbet, kiesett, míg csapattársa a szezon legnagyobb győzelmét szerezte.

Itt merült fel először konkrétan, hogy megkereste a Red Bullt, maga sem tagadta, hogy Montrealban tárgyalt Chris Horner RBR-csapatfőnökkel. Amikor erről kérdezték, mellébeszélt.

Silverstone-ban újra Massával keménykedett, súrolta a határokat, és bár ő jött ki jobban az előzgetésből, negyedik helyért kockáztatta a kiesést.

A Nürburgringen újra magához tért, szenzációs előzésekkel verte Webbert és Alonsót, nyert.

A Hungaroringen feldobottan vezetett, zsebében volt a verseny, de megpördült, akadályozta Paul di Restát, és újabb boxáthajtáson találta magát, miközben Button győzött.

Azóta teljes lejtmenet Hamilton szezonja. Belgiumban az időmérőn újra Maldonadóval akadt gondja, most a venezuelai ment neki, de a balhéról megoszlottak a vélemények. A futamon amatőr módon ütközött Kamui Kobajasival, nagy sebességnél bukott, pillanatokra el is ájult, kiesett.

Monzában Michael Schumacher szívatta őt fél versenyen keresztül, nem volt elég bátor, hogy elmenjen a német mellett, aki egyszer a fűre is szorította. A futam után ennek ellenére azt mondta, semmi gondja a némettel.

Nem telt el két hét, a szingapúri sajtótájékoztatón elárulta, dehogyisnem volt gondja, csak - mivel annyi botránya volt idén -, nem akarta, hogy újabb legyen, ezért nem beszélt. (Illetve nem beszélhetett a McLaren-főnökök kérésére.)

A hétvégéje pocsékul sikerült, Massával már az időmérőn összeakadt, a futamon összeütközött, újabb áthajtásos büntetés lett a vége. A brazil kicsit meg is rángatta a kamerák előtt.

Múlt szombaton Japánban Schumachernek mutogatott az időmérő után, a versenyen újra Massával koccant. Közben Button újra győzött, sikerrel ünnepelte új ötéves McLaren-szerződését, míg Hamilton július közepe, nürburgringi győzelme óta dobogón sem állt.

Bár a McLarentől Martin Whitmarsh csapatfőnök minden egyes balhéja után azt mondta és mondja most is, hogy "Lewis talpra fog állni", a pletykák szerint egyre ingatagabb a pozíciója az istállónál, amit nem segít Button példás viselkedése és eredményessége.

Lewis Hamilton

Kor: 26 év

Győzelmek: 16

Pole pozíciók: 18

2007: vb-2.

2008: világbajnok

2009: vb-5.

2010: vb-4.

A 2009-es bajnok a vb-hajrára Vettel egyetlen ellenfele lett, remekül alkalmazkodott a McLaren-kocsihoz és az oly sokszor kritikus gumistratégiához. Hamilton ezzel szemben leginkább azzal tűnik ki, hogy elsőként hajtja szét a gumijait, előfordult, hogy a McLaren-mérnökök külön kérése ellenére ment túl gyorsan, és idő előtt kényszerült kereket cserélni. Így volt Szuzukában is, másodikról negyediknek esett vissza forrófejűsége miatt.

Már arról is hallani, a jövő évi autót inkább Buttonra tervezi a McLaren, ha ez igaz, Hamiltonra nagyon nehéz 2012 vár: bármilyen zseniális pilóta is, talán a leggyorsabb mind közül, előfordulhat, hogy nem vele terveznek hosszú távon.

Sebességben pedig biztosan veri Buttont, Alonsóval és Vettellel külön kategóriában van, de idén kiderült, ez nem elég a legnagyobb sikerekhez és a hosszú távú élen maradáshoz. Massa szerint Hamilton nem gondolkozik, és nagyon úgy tűnik, a brazilnak igaza van. Hamilton apja szerint nem menedzselik rendesen a fiát, amíg ő volt az ügynöke, 2010 elejéig, nem voltak ilyen problémái.

Martin Whitmarsh szerint Hamilton egyszerűen ilyen, míg maga a versenyző csütörtökön azt mondta, mindössze jobban kell végeznie a dolgát, és kijön a gödörből, nem érzi, hogy nagy problémája lenne. Egyszerűen csak nincs jókor jó helyen.

Tény, hogy az előző hullámvölgyből a nürburgringi győzelemmel kijött az angol, de az is, hogy utána azonnal visszazuhant, és jelenleg minden eddiginél mélyebben van. Öt futam zsinórban dobogó nélkül csak egyszer fordult elő a pályáján, amikor 2009 elején teljesen versenyképtelen géppel kellett mennie.

Idén van még négy nagydíja, hogy javítson és felálljon, mert ha nem, Button hosszabb távra átveheti a hatalmat a McLarenné. A menekülőút, a Red Bull-kapcsolat bonyolult, bár felforrósodhat, mert Webber egy év múlva biztosan távozik. Csakhogy egy nem igazán rászabott McLarenben nehéz lesz bizonyítania, megéri a világbajnok csapatnak konkurenciát hoznia kétszeres világbajnok pilótája mellé.