Ami szép, az jó is, de milyen Raikkönen?

2012.04.03. 09:11 Módosítva: 2012.04.04. 11:52
Két futam lement az F1-ből, de azon kívül, hogy a McLaren rendben van, sokkal több nem derült ki. Hol tarthat Schumacher és a Ferrari?

Két futam után általában a Forma-1-ben már tudunk valami konkrétat mondani az erőviszonyokról, melyik kocsi a legjobb és mennyivel, ki van kicsit lemaradva és ki szúrta el nagyon a gépét. Idén Ausztrália és Malajzia után viszont más a helyzet, a legjobbról ugyan van fogalmunk, de hogy az mennyivel van az élen, kiszámíthatatlan - főleg úgy, hogy gyakorlatilag élen sincs, mert ott egy olyan kocsi van, amit a háromba nem várt még annak alkotója sem.

A McLaren most az egyetlen olyan - ütőképes - autó, aminek nincs hírhedt kacsaorra, talán ezért is emelkedik ki a mezőnyből nem csak külsőre, de teljesítményre is. Az biztos, hogy egy körön a leggyorsabb, mert mindkét nagydíjon kisajátította az első sort Lewis Hamiltonnal és Jenson Buttonnal, és futamon sincs vele gond, már ha száraz a pálya. Button magabiztosan nyert vele, a vízben Hamilton is vezetett addig, amíg nagyon nem kezdett esni, illetve, amíg nem jött a szerencsétlen kerékcsere.

Összességében a McLaren MP4-27-ese rendben van, nem csak mutatós, de gyors is. Egy körön mindennél jobb, hosszabb távon sem eszi meg a gumikat, főleg Button keze alatt. Kiegyensúlyozottan lehet vele menni, ráadásul megbízható, remek kiindulási alap egy sikeres szezonhoz.

Pont olyan, amilyennek a Red Bullt gondolták a tesztek után és az első futam előtt. Csakhogy az RB8 közel sem olyan klassz, mint a tavalyi és az az előtti, meglepő módon azt az előnyét veszítette el, ami az alapot adta az eredményességéhez: az egy körös sebességét. Vettel azok után, hogy tavaly 15 pole pozíciót szerzett, idén két hatodik helyig jutott. Elpanaszolta, a kocsit egyszerűen nehéz vezetni, nem kezes, mint az elődje volt. Hosszú távon viszont gyors, ez Ausztráliában kiderült a második hellyel, sikerült a McLarenek közé beférkőznie, és ha nincs Narain Karthikeyan, a világbajnok a maláj esőben is dobogóközelben végez vele.

Tény viszont: a Red Bull már nem a legjobb autó a mezőnyben, nem ezt fogják kergetni, hanem Vettelék kényszerülnek futni a McLaren után. Az alap nem rossz, hosszú távon a kocsi jól megy, az egykörös tempón pedig könnyebb javítani, mint a 40 körösön. A Red Bullnál pénz van, szakértelem szintén és Adrian Newey-nak köszönhetően az ötletek is jönni fognak.

Az első kettőn túl vagyunk, ami utánuk jön, az nagyjából a teljes bizonytalanság, lehetetlen megmondani, melyik a harmadik legjobb autó. Kapásból rávághatnánk, hogy a Mercedes, mert Michael Schumacher a negyedik, majd a harmadik helyről rajtolt vele, viszont egyszer lerobbant, Rosberggel meg mindkétszer a tízben maradásért küzdött a futamon. Schumacher korai sepangi megpördüléséből pedig képtelen volt visszaküzdeni magát az élmezőnybe.

A Mercedest egyelőre csodafegyvere sem segíti igazán a futamokon, mert a kocsi túl gyorsan megeszi a gumikat, Rosberg nem igazán bír vele. Schumacherről sokat még nem tudunk, Ausztráliában 10 kört ment szárazon, Malájziában meg majdnem végig esett, versenyteljesítménye teljes homály.

Hiába vezeti Fernando Alonso a világbajnokságot, ő is azt mondja, nincs jó autója. Az F2012-t a technikai igazgató Pat Fry dobogóra is esélytelennek tartotta, ami Ausztráliában be is jött - 5. hely - Malajziát viszont megnyerte. Kellett ehhez rengeteg eső, remek boxtaktika, egy túl heves fiatal és nem utolsó sorban Alonso zsenialitása - vagyis a kocsin szinte semmi nem múlt, annyi érdeme van, hogy műszaki hiba nélkül ment mindkét futamon, azaz megbízható. A gyorsaság még nincs közel, időmérőn Alonso kilencedik helyet tudott belőle kicsikarni, ami egyelőre nem túl biztató. A Ferrarinál viszont azt teszik, mint három éve folyamatosan, foadkoznak, hogy hamarosan utolérik a riválisokat, dolgoznak éjjel-nappal.

A McLaren és a Red Bull mögé harmadik erőnek pályázik a Lotus is, amiről annyit tudni, hogy időmérőn gyors és lehet vele előzni. Romain Grosjean Ausztráliában a szenzációs harmadik helyre kvalifikált vele, Kimi Raikkönen egy hét múlva ötödiknek, csakhogy váltócsere miatt tizediknek sorolták vissza.

Még mielőtt arra gondolnánk, az E20-as törékeny, nem a váltó megbízhatóságával volt gond, a nagy igyekezetben sérült meg, amikor Raikkönen Melbourne-ben a 17. rajthelyéről jött előre hetediknek, és ehhez nem csak az aszfaltot, de a füvet is használta.

Ahogy Raikkönen mondta, "jó lenne már egy normális verseny", mert egyelőre maga sem tudja biztosan, hol tartanak. Azt érzi, hogy az autóban van erő, de hogy a McLaren ellen mire képes, még nem derülhetett ki, és ugye az az igazi mérce. Mindenesetre biztató a finn malájziai ötödik hely, a géppel, úgy látszik, előzni lehet. A csapatvezetők azt mondják, övék lesz a harmadik hely, ha végre tényleg jön egy átlagos, száraz, problémamentes hétvége.

Még a Lotusnál is kiszámíthatatlanabb lehet a Sauber, ami a szenzációs Sergio Perezzel csak a fiatal tapasztalatlansága miatt nem nyerte meg Malajziát. Annyival gyorsabb volt a Ferrarinál, hogy már mindenki a piros kocsi előtt látta a fehéret, csakhogy a 22 éves mexikói elszúrta, lefutott a fűre, így nem foghatta be az olasz gépet. Vizes pályán mindenkinél jobban ment, kérdés, mire megy szárazon az időmérőn is top10-es autóval.

Az élmezőnyön ezzel nagyjából átrágtuk magunkat, egy régi nagy névről viszont még feltétlenül beszélnünk kell: Williams-Renault. Pastor Maldonado betonbiztos hatodik helyet dobott el Ausztráliában, az utolsó körben, a Maláj GP-n aztán Brunos Senna hozta ezt az eredményt. A név kötelez című közhely látszik megvalósulni az utóbbi évek katasztrofális szereplése után, és az már bizonyos, hogy Rubens Barrichello lecserélése nem volt rossz döntés.

A világbajnokság csak jó másfél hét múlva folytatódik, de a fegyverkezési verseny időközben is javában zajlik. A Red Bull még mindig nem nyugodott bele, hogy a Mercedes szárnya szabályos, míg Schumacher csapata épp az RBR kipufogórendszerét piszkálta, illetve próbálhatja meg lemásolni a három hetes szünetben.