Bernát, Felícia
EUR 382,78 Ft
USD 362,53 Ft
8 °C
30 °C

Kirúgatja-e Hamilton Schumachert?

2012.09.28. 07:42

Súlyos, saját karrierjét évekre, a világ legsikeresebb Forma-1-es pilótájáét örökre meghatározó döntést kell hoznia Lewis Hamiltonnak: maradjon jelenlegi csapatánál, a McLarennél vagy menjen át a Mercedeshez. Ha megy, Schumachernek vissza kell vonulnia, ez most már teljesen egyértelműnek tűnik. De miért is akar távozni egy pilóta, aki 13 éves kora óta a McLarennél van, mind a 20 GP-győzelmét azzal szerezte 2007-es bemutatkozása óta, és nyert még velük egy világbajnokságot is?

Valószínűleg, mert a 2008-as vb-győzelme óta valójában egyszer sem volt igazán esélyes újra világbajnoknak lenni. Érthető, négy év túl sok, egy Hamilton-kaliberű tehetség, illetve temperamentumú karakter nehezen vár ennyit az újabb sikerre. Csakhogy akkor miért akar olyan csapathoz menni, ami eddigi három éve alatt egyetlenegy futamgyőzelmet tud felmutatni?

Kérdés kérdés hátán, nézzük meg, mi áll a váltás mellett, mi szól ellene, aztán lehet gondolkodni, mi járhat Hamilton fejében.

A McLaren

Hamiltont 1998-ban szerződtette le a McLaren, mert már akkor látszott kivételes tehetsége. Végig pénzelték a karrierjét, egészen a Forma-1-ig. 2007-ben be is ültették az F1-autójukba Fernando Alonso mellé tanulni, másodpilótának. Hamilton viszont túl jó volt, sosem látott gyorsasággal tényleg berobbant az élmezőnybe, és már az első évében majdnem világbajnok lett, egy ponttal maradt el a győztes Raikkönen mögött. (És sosem derül ki, mi lett volna a kémbotrány nélkül, mert Hamilton két futammal a vége előtt 17 ponttal vezetett a finn előtt előtt, innét sikerült elbuknia.)

Alonso a viharos év után távozott a McLarentől, még úgy is, hogy a közepes Renault-hoz kellett visszaszerződnie, amivel alapból esélytelen volt a világbajnokságra. Lewis Hamilton a McLaren első számú pilótája lett.

2008-ban meg is nyerték a vb - egy hajszállal -, azóta viszont igazán közel sem kerültek hozzá. A McLaren egyik évben sem tudta a legjobb kocsit tenni versenyzője alá, a vb-t pedig 95%-ban az nyeri, akinek a legjobb autója van.

Hamiltonnak az utóbbi három évet számítva idén van a leggyorsabb autója, de túl megbízhatatlan ahhoz, hogy világbajnok lehessen vele. A szingapúri kiesés valószínűleg meghatározta a sorsát, 52 ponttal van lemaradva Alonsótól.

Idén sem lesz bajnok, de otthon van, saját istállójánál. Jenson Button csapattársnak tökéletes, hosszú távon nem olyan gyors, mint Hamilton, verhető, ráadásul igazi csapatjátékos, aki szükség esetén segít is a társának. (Állítólag már most is felajánlotta, ha az ő segítségével menthető a vb, akkor mentsék Hamilton javára, ő beáll a sorba.)

Hamilton idén három, tavaly szintén három, 2010-ben csakugyan három, 2009-ben, kiemelkedően leggyengébb évükben két futamot nyert a McLarennel. A futamgyőzelemre képes autó tehát garantáltnak látszik, és ez az, ami egy pilótának a legfontosabb kell, hogy legyen: lehet győzni a géppel vagy sem? A McLarennél lehet.

Állítólag a pénzen ment a kötélhúzás, viszont a legutóbbi hírek szerint Ron Dennisék megadják a Mercedes pénzét, sőt, rá is ígérhettek a németek ajánlatára. Vagyis az anyagi akadály elméletileg eltűnt.

A Mercedes

Mit jobbat tud a fentiekkel szemben adni a Mercedes? Józanésszel kapásból rávágnánk: semmit.

Három év alatt egy futamot nyertek, jó autójuk sosem volt, bár mindig ígérték, hogy majd jövőre, majd jövőre. Kvázi ugyanott tartanak, mint 2010-ben, amikor a projektet Ross Brawn és Michael Schumacher vezetésével elindították. Teljes lutri a csapat teljesítmény szempontjából, vagy lesz valami, vagy nem. Ráadásul idén úgy nincs semmi, hogy erre az évre összeszedték az összes mérnököt, aki megszerezhető volt. Legtöbbjüket persze nem volt nehéz, épp elküldték őket valahonnét. (Valószínűleg emiatt is nincs semmi idén sem.)

Ross Brawn
Ross Brawn
Fotó: AFP

Amit a Merci tudni ad, mégpedig hosszútávon, az a motor. A Mercedes 1995 óta a McLaren motorszállítója amellett, hogy három éve a saját autóiba is beépíti motorjait. Jövőre változatlan lesz a helyzet az ideihez képest technikai téren, 2014-től viszont jön a turbó, amit a Mercedes fejleszt, és nem a McLaren. Brawn többször érvelt azzal, két év múlva a motor lesz a meghatározó, és nem az autó aerodinamikai mutatói. Akinek a legeslegjobb motorja lesz, nyerhet, még ha kevésbé kifinomult is a kasztnija. Arról pedig, hogy ki milyen motort kap, a Mercedes dönt. Kimondva kimondatlanul, el lehet olyat képzelni, hogy a Mercivel 2015-ig szerződésben álló McLarennek kevésbé spéci motorok jutnak. A gyári pilóták meg megkapják a legtutibbat, méghozzá arra a kasztnira gyártva, amit ők vezetnek. Már ha lehetséges ilyen, azaz inkább fordítva, az ő autójukat építik a motorhoz.

Ez az az ütőkártya, amivel Brawn, illetve a Mercedes-igazgató Norbert Haug, aki a McLarennél évekig dolgozott az angollal, és nagyon kedveli, állítólag csábítja Hamiltont.

Van még egy érv, ami Hamiltonnak az átigazolás mellett szólhat: ha átmegy a Mercihez, nyugdíjba küldi Michael Schumachert, vagyis eltakarít az útból egy potenciális világbajnoki ellenfelet. Schumacher helyzetét a napokban részletesen elemeztük, és arra jutottunk, bármilyen kínos helyzetekbe is került idén, ha összeállnának körülötte a dolgok, értsd, kapna egy normális gépet, ismét képes lenne a vb-címért hajtani, de legalábbis győzelmekre. Újra tényező lenne az élmezőnyben, ám ha Hamilton jön, Schumacher visszavonul, ez eldöntött ténynek tűnik. (Eddig legalábbis nem akadt senki, aki átvenné a sokszoros bajnokot, így marad a végleges befejezés.)

A Hamilton-faktor

Mit tegyen Hamilton?

Ha megnézzük a két istálló előnyeit, a McLarennek sokkal több kézenfogható indoka van, amivel megtarthat egy racionálisan gondolkodó autóversenyzőt. Hamilton viszont pont nem az. Ő olyan bizonytalan az autón kívül, amilyen magabiztos a volán mögött. Ha valaki, akkor ő fogja meghallgatni az utolsó mosogató véleményét is, és el is gondolkozik rajta. Márpedig rengetegen fognak a fülére beszélni, a vezetők a Mercitől, apja, menedzsmentje, énekesnő barátnője, meg még több tucatnyi ember, akivel szóba áll. Hamilton meggyőzhető, elbizonytalanítható, rábeszélhető. Csakhogy még kevéssé erős személyisége ellenére is elképzelhetetlennek tűnik, hogy egy olyan bizonytalan medencébe, mint a Mercedes fejest ugorjon.

Konklúzió

Hamilton menedzsmentje kihasználja, hogy a Mercedes is licitál a pilótára, és így próbálja meg a lehető legjobb, anyagilag is legkedvezőbb, a PR- és sajtómegjelenéseket is legkényelmesebben és legrugalmasabban kezelő szerződést kihúzni a McLarenből.

Ha meg a végén Hamilton mégis átmegy a Mercihez, annál is hajlíthatóbb jellem, mint gondoljuk.

A Meta továbbra is korlátozza az Index Facebook elérését, így hiába követ minket, híreink nem követik Önt. Facebook-videón mutatjuk, mi lehet ennek az egyik ellenszere, de ha első kézből akar értesülni a legfontosabb hírekről, töltse le az applikációnkat az App Store-ból vagy a Google Playből, illetve kövesse Twitter-csatornánkat!