Móric
6 °C
23 °C
Index - In English In English Eng

Kritikus F1-helyzet: nincs hova fejlődni

2012.12.11. 15:16

Kifutott a lehetőségekből, állítja Adrian Newey, nem igazán képes már mit kitalálni, hogy gyorsabbá tegye a Red Bull-kocsit. Vettel az idén szenzációs hajrával nyerte meg a vb-t, a szezon utolsó harmadában négy futamot nyert zsinórban, egyszer szoros második lett, kétszer az utolsó helyről jött fel, vagy dobogóra vagy a vb-hez szükséges pozícióba. Kihozta a maximumot az RB8-as modellből, amit a tervezőzsenitől kapott.

"Egyre nehezebb továbblépni, jövőre nem változnak a szabályok idénhez képest, és már az ötödik év lesz a nagy 2009-es módosítások óta. Kiegyenlítődik a mezőny, abból is látszik, hogy nyolc győztesünk volt ebben az évben. Ez bizonyítja, hogy mennyire kritikus a helyzet jelenleg" - panaszkodott az Autosportnak Newey, mert már ő is kezd kifogyni az ötletekből.

Mi lesz jövőre?

  • 1490
    Kiszámíthatatlan
  • 1045
    Kiegyensúlyozottabb év, mint idén
  • 767
    RBR-dominancia

Hat csapatból került ki a nyolc nyertes, amennyi 2003 óta nem volt a Forma-1-ben egy éven belül. Ráadásul most az első hét futamot nyerték meg heten, ami világrekord. Utána már csak Kimi Raikkönen tudott csatlakozni, két versennyel a zárás előtt.

"Annyi a változó versenyről versenyre, hogy összekavarodik az erősorrend az autók között. Sokat beszéltünk a gumikról, ami fontos is, minden kocsi kissé máshogy koptatja azokat. Néha a vonalvezetés vagy a hőmérséklet miatt jobban fekszik egy pálya valamelyik kocsinak. Például ha egy hely túlnyomóan gyors kanyarokból áll, mint Silverstone vagy túlnyomóan lassúakból, mint Abu-Dzabi. Emiatt volt nehéz egy csapatnak dominálnia" - fejtegette a szupermérnök.

   neweyvettel

Red Bull-dominancia 2009-2012

Pilóta-vb-k: 3 (75%)
Konstruktőr-vb-k: 3 (75%)
Futamgyőzelmek: 34 (45.3%)
Pole pozíciók: 46 (61.3%)

Nekik azért még sikerült, nem is véletlenül mondta Alonso pár nagydíjjal a vége előtt, hogy ő nem is Vettellel, hanem Newey zsenialitásával versenyez.

2014-ben turbómotorra vált a Forma-1, Newey már kifejtette, hogy akkor nulláról kell kezdeniük a tervezést. Addig viszont még van egy év, ami nem is átmenet, mert a végén ki kell radírozniuk szinte mindent, amit előtte öt évig rajzoltak. Még ehhez jön, hogy 2013-ban tovább szigorítják a hajlékony alkatrészek ellenőrzését is, így azon a területen - Newey specialitásán - sem lehet tovább ügyeskedni vagy csak nagyon neccesen.

A Red Bull épp 2009-ben, az új szabályok miatt is kezdett feljönni, azóta megnyerte a konstruktőr- és a pilóta-vb-k háromnegyedét, a futamok 45 százalékát, és bő 60 százalékban megszerezte a pole pozíciót.