A pilótáknak 2 lábuk volt, neki 1, kirúgtam

2013.05.04. 15:53

Idén lesz négy éve, hogy Flavio Briatorét kitiltották a Forma-1-ből az emlékezetes ütközésbalhé miatt, amikor kiderült, hogy a 2008-as Szingapúri GP-n egyik pilótája, Nelsinho Piquet direkt csapta a falnak Renault-ját, hogy csapattársa, Fernando Alonso a biztonsági autós szakaszt kihasználva előre kerülhessen, és megnyerhesse a futamot.

Fél év múlva a bíróság érvénytelenítette a FIA ítéletét, ám Briatore nem tért vissza régi munkaközegébe. Azóta üzleteivel foglalkozik, övé Monaco legmenőbb étterme, a Cipriani, Szardínia legvagányabb klubja, a Billionaire, ami ráadásul már hálózattá és divatmárkává is fejlődött, mintegy évi 60 millió eurós forgalommal. Olasz TV-show-ban zsűrizett, emellett kevés szabadidejében 30 évvel fiatalabb feleségével neveli 3 éves fiát a 63 éves nagymenő menedzser.

Nem szakadt el viszont a Forma-1-től sem. „Rengeteget beszélek Bernie-vel, minden nap dumálok valakivel az F1-ből. Folyamatosan tartom a kapcsolatot, nem maradok le semmiről" - mondta az Autosportnak adott interjújában.

Mióta elment, rengeteget változott a sorozat, aminek felpezsdítése épp távozásának évében kezdődött a KERS-szel, majd jött a DRS, vagyis az állítható hátsó szárny és a Pirelli gumik, amik idénre teljesedtek ki, és tették 25 éve a legnagyobb show-vá az F1-et - ahogy ő azt mindig is akarta. Mégsem teljesen tetszik neki a végeredmény.

„Izgalmas, ez igaz, csak az a probléma, hogy 3-4 csapaton kívül az összes fizetős pilótát alkalmaz. Az a gond, hogy egy istálló fenntartása csillagászati összegekben van, és a legrosszabb, hogy bármilyen sokat is kasszíroznak az istállók Bernie-től, azonnal elköltik. És ha a pilóta fizet, nem vagyok benne biztos, hogy a legjobbak jutnak be az F1-be. Hogy őszinte legyek, életemben nem láttam olyan fizetős pilótát, aki igazán gyors lett volna. Az istállók nagytöbbségénél a pilóta hozzájárul a költségvetéshez. Régen nem így volt, még a Benettonnál is mi fizettünk a versenyzőknek, rendben, nem túl sokat, de fizettünk. Még egy olyan csapat is, mint a Jordan, fizette legalább az egyik emberét."

Szavaiban van némi túlzás, de az tény, hogy a McLarennél igencsak számított Sergio Perez leigazolásánál a mexikói tehetős mecénása, a Williams elismerten a venezuelai olajmilliói miatt alkalmazza Pastor Maldonadót, a Force Indiánál Adrian Sutilt támogatója segíti. Mindhármukat nagyon gyors pilótának tartják, ettől függetlenül.

A gazdasági válság kényszeríti erre a csapatokat, állítják, ám Briatore ezt cáfolja.

„Válság van világszerte, de nem hiszem, hogy az F1 igazán megérezte ezt. Vagy pedig egyszerűen megfeledkeztek róla - utalt arra, hogy kívülről nézve tényleg nem érintette meg, legalábbis a legjobbakat, a recesszió. - Ennek ellenére, úgy tudom, sok csapat szenved. A Benettonnál az én időmben mindig profitot termeltünk, minden évben, és visszaforgattuk a csapatba. Ha fejleszteni akarod az üzletet, profitra van szükséged."

A pénztelenség ellenére a Forma-1 újabb, óriási projektbe fogott, a három motorgyártó, a Renault, a Mercedes és a Ferrari elkészíti azokat a turbókat, amik felváltják ezév végén a 25 éve alkalmazott szívómotorokat - mindez újra óriási befektetéssel jár.

„Éveken át küzdöttem a motorfejlesztés befagyasztásáért, az én ötletem volt, aztán átvertem Max Mosley-nál (akkori FIA-elnök). Hihetetlenül sokat spórol vele mindenki. Nem is értem, mi a baj a jelenlegi motorokkal. Az F1 szoros, nagy verseny van, miért kell új motor? Ráadásul kit érdekel, hogy milyen a motor? Amikor bajnokságot nyertünk, senki nem kérdezte, hány hengerünk van. Szerintem őrültség lecserélni a mostani motorokat" - vallja Briatore. Idényenként 8 motort használhatnak a 19 futamra az istállók, miközben korábban akár minden egyes hétvégén elfogyaszthattak egyet vagy többet is. Nem tudni, az első turbóévben nem lesz-e, aki kénytelen túllépni ezt a számot, újabb pluszköltségeket halmozva fel.

Briatore a 80-as évek végén érkezett az F1-be, addig a Benetton marketingtevékenységéért felelt, ő futtatta fel a márkát Amerikában. Amikor bevásárolták magukat az F1-be, a semmiből lett csapatfőnök. Az első, angol sajtót felháborító döntése az volt, amikor 1989-ben szezon közben kirúgta Johnny Herbertet, aki még 88 augusztusában törte össze magát F3000-ben, és nem volt 100 százalékos súlyos lábsérülései miatt.

Ezt ő akkoriban így élte meg: „Amint azt már mondtam, nem volt semmi tapasztalatom az autósportban. Azt láttam, hogy minden pilótának két lába van, miközben Johnnynak egy volt. Ha érti, mire gondolok. Megtartsam tehát? Soha, azzal őt sodrom veszélybe. Nem jófejség kérdése volt. Lehet, hogy újabb balesettől mentettem meg. Így megy ez".

Felmerül a kérdés, nem vágyik-e vissza az F1-be, a korától még simán elférhetne a pitwallon csapatfőnökként.

„Nemigen jönnék vissza. Van egy 3 éves fiam, napi 20 órát dolgozok különböző üzleteken, boldog vagyok. Ez az étterem (a Cipriani) a legnépszerűbb Monacóban. 20 évet voltam az F1-ben, hét bajnokságot nyertem két csapattal, felfedeztem a Senna utáni két legnagyobb sztárt, Schumachert és Alonsót. Tudom, mivel jár ez a meló, és azt is, hogy anyagilag most nem éri meg. Vagyis nem látok okot rá, hogy visszatérjek."

Ilyen karakter Briatore

F1-es karrierjének vége felé Briatorét rákkal kezelték, úgy ment be és ki a kórházból, hogy futamról szinte nem is hiányzott. Az interjút készítő Maurice Hamilton megkérdezte őt, átértékelte-e az életet a betegsége után. A válasz tipikus Briatore: Igen, egy hétre! Emberi dolog, hogy továbblépsz, és felejtesz. A kórházban a műtét előtt semmi más nem érdekel, csak arra gondolsz, hogy meg fogsz halni. Aztán lábadozás közben egy hét után minden visszaáll a régi rendbe, ugyanaz leszel, aki voltál".