Válságban a Forma-1

2013.07.02. 20:52

Talán a Forma-1 történetének legbonyolultabb, legellentmondásosabb és legsúlyosabb válsága jutott tetőpontjára a hétvégi Brit Nagydíjon, amikor négy bal hátsó és egy bal első defekt miatt öt autó kényszerült kerékcserére. Ebből három ráadásul az első tizenöt körben történt, a legelsőt épp a futamot vezető Lewis Hamilton Mercedese kapta - a versenyigazgató a futam leállítását fontolgatta, a pályán abszurd kép alakult ki: pályamunkások tucatjai szedegették a gumitörmeléket az aszfaltról, miközben a versenyautók mellett utcaseprőkocsik tisztították a betont.

Nem volt az út rövid eddig, mert a gondok április közepe-vége felé, a Bahreini GP-n kezdődtek, amikor az egyik edzésen Hamilton Mercedese defektet kapott, a szétszakadó abroncs tönkretette a hátsó felfüggesztést és a sebességváltót, amit cserélni is kellett, öthelyes rajtbüntetésért. Senki nem gyanakodott a Pirellire, úgy sejtették, a törmelék lehetett a ludas, kivétel Ross Brawn csapatfőnököt, aki ki akarta vizsgálni az esetet. Megkereste a Pirellit, és tesztlehetőséget kért, aminek fő célja az ő szempontjából a Hamilton-hiba kivizsgálása, a Pirelli oldaláról pedig a gumik fejlesztése lett volna. De erről másnak nem szóltak.

Bahrain 2013 FP3 - Lewis Hamilton Tyre Failure

Három hét múlva, a Spanyol GP-n sosem látott gumihiba jelent meg, az edzéseken a Force India-pilóta, Paul Di Resta és az STR-es Jean-Eric Vergne is azért kényszerült megállni, mert a Pirelli futófelülete levált a keretről, mint a banánhéj.

Jean Eric Vergne Serious Tyre Failure 2013 F1 Spanish GP

Kezdett ciki lenni a dolog a Pirellinek, másnap pedig már azért magyarázkodtak, hogy miért volt a futamon rekordszámú, 77 kerékcsere, és miért kellett még a győztes Fernando Alonsónak is négyszer váltania. A sajtó és már Bernie Ecclestone F1-főnök, de még a Pirelli is, a pilótákkal együtt sokallta a négy kerékcserét, mivel úgy tervezték, háromnál több sosem lesz.

A Pirellinek kezdett forró lenni a talaj, a gumik egyrészt leváltak, másrészt volt olyan keverék, ami 5-6 körnél tökéletes minőségében sem bírt többet a futamon. A megoldás első lépéseként bejelentette, változtat a keverékek összetételén, hogy tartósabbak legyenek az abroncsok, második lépésként pedig - teljes titokban - visszament Barcelonába tesztelni a Mercedesszel  három napot.

Monacóban, jó két héttel később derült csak ki, hogy a Mercedes, aminél jobban egyetlen kocsi sem használta el a gumikat, a szabályokkal ellentétben 1000 kilométert futott a Pirellivel. A Ferrari és az RBR fel is jelentette ezért, a Pirelli tervezett keverékmódosításait pedig a Ferrari, a Lotus és a Force India megvétózta, arra hivatkozva, hogy szezon közben csak az összes istálló egyhangú beleegyezésével lehet ilyen jelentős lépést végrehajtani. Nekik nagyon feküdtek az idei változatok, miért akartak volna mást?

A FIA meg is tiltotta a gumigyárnak a jelentős áttervezést, csak annyit engedélyezett, hogy a leválások kérdésére megoldást találjon. Mivel a Pirelli saját hírnevét mentve hangsúlyozta, a gumi nem veszélyes, mert a leválásoknál nem eresztett le, a FIA nem volt kényszerhelyzetben: ha nincs vészhelyzet, nem lehet idény közben módosítani. Ezzel párhuzamosan a szövetség eljárást indított a Mercedes ellen a tesztkorlátozás megsértéséért.

A Pirelli elkezdett dolgozni a leválásmentes gumin, aminek prototípusait el is vitte Kanadába, ám a csapatvétó miatt csak a pénteki edzéseken vethette be. Abból is csak az egyik felén, mert addig esett az eső, így a csapatok kvázi egyáltalán nem tudták letesztelni azt. Szombaton és vasárnap a szokásos gumikat használták, minden gond nélkül: nem volt leválás, nem volt defekt, nem volt túl sok boxkiállás sem, a verseny rendben lement. Konklúzió: nincs szükség az új gumira, amit a Pirelli a tavaly használt kevlárbetéttel akart gyártani az idén alkalmazott acélbetét helyett. A gyár elfogadta, nem tehetett mást, de azt azért jelezték, hogy a felületragasztási technológián változtatnak a Brit GP-re, de ez nem befolyásolja majd termékei teljesítményét.

A Kanada és Silverstone közti háromhetes szünetben megtartották a Merci-Pirelli-tesztbalhé tárgyalását, amin ugyan vétkesnek találták a Mercedest, de valójában egyáltalán nem büntették meg, mert amit tett, a szabályok szövege szerint megfelelt a leírtaknak. Az istálló kihasznált egy kiskaput, amivel megoldotta saját gumigondjait, és segített a Pirellinek rájönni a saját problémáira. Ezzel persze előnyt szerzett a csapat, ezért is büntették meg, kitiltották a július 17-19-i fiatalpilóta-tesztről.

A Ferrari és az RBR kicsit morgott, hogy a rivális megúszta, de inkább arra koncentrált, hogy csendben elkezdje szervezni saját Pirelli-tesztjét. A FIA az ítélet után ugyanis csak annyit szigorított, hogy ha valaki ilyet akar, akkor két héttel előtte be kell jelentenie a szövetségnél.

A múlt hétvégi Brit GP-ig persze már semmi privát gyakorlásra nem lehetett idő, a Pirelli hozta eddigi gumijat, csak ezeket már máshogy ragasztotta, mint addig. A pénteki szabadedzésen Sergio Perez McLarenjén, bal hátul, szétrobbant a gumi, a Pirelli megállapította, törmelék okozhatta, előfordul.

LEWIS HAMILTON TIRE BURST British F1 Grand Prix 2013 30 6 2013

Szombaton rendben lement minden, aztán vasárnap jött a káosz, Hamilton, Massa, Vergne sorban kapta a durrdefekteket, Esteban Gutierreznek a bal első gumija ment szét - ez a tv-ben nem látszott -, a futam végén újra Sergio Perez bal hátsója repült el. Mindenki azon imádkozott, hogy az övé kibírja.

Felipe Massa left rear Pirelli tire explosion at Silverstone 30.06.2013

"Olcsón megúsztuk"- mondta Massa, Hamilton életveszélyesnek nevezte a szituációt, egyértelművé vált, a helyzet tarthatatlan, új, biztonságos gumi kell, másképp nem lehet versenyezni. Csakhogy a következő nagydíj pénteken kezdődik, vagyis idő szinte semmire nincs. Hiába engedélyezhette a FIA már hétfő este, hogy a Pirelli teszteljen 2013-as autóval, a hétvégéig erre már nincs lehetőség.

Szerdán ül össze a Forma-1 technikai bizottsága, itt várnak garanciát a Pirellitől arra, hogy minden rendben lesz. A gumigyár valamivel hamarabb, már kedd este közleményt adott ki, amiben megmagyarázta a Brit GP defektjeinek okát, és közölte lépéseit azoknak megoldására.

"Állítjuk, hogy gumijaink biztonságosak, ha megfelelően használják azokat. Silverstone-ban felcserélték a hátsó gumikat, a jobbost tették balra és fordítva, de ennek jelentősége van az oldalfalak terhelésének szempontjából. Az istállók ezt a hatást alulbecsülték, és mi, a Pirelli is, mivel nem tiltottuk ezt meg. Hozzájárult a hibákhoz az ajánlottnál alacsonyabb guminyomás, a kerekek extrémre beállított dőlésszöge, mindez a megszokottnál magasabb kerékvetők, különösen a négyes kanyarban lefektetettel együtt okozták a defekteket. A Német GP-n a helyzet megoldására az eddigi acélbetétes helyett kevlárbetétes gumikat szállítunk, amiket a kanadai edzésen már kipróbáltunk. A Magyar GP-re pedig visszatérünk a 2012-es gumistruktúrára a 2013-as gumikeverékekkel kiegészítve azokat. Ezeket az abroncsokat a fiatalpilóta-teszten próbáljuk ki, amin az állandó pilóták is részt vehetnek a FIA engedélyével" - áll a kommünikében. (A felcserélt gumik problémáját és hatását az Indexen Wéber Gábor szakértő már a kanadai futam előtt felvetette.)

Ha a Pirelli nem képes elég jó gumikat vinni a Nürburgringre, F1-bojkott lehet, mert alkalmatlan abroncsokkal a nagycsapatok nem állnának rajthoz. Ennek esélye nagyon lecsökkent a közleményt látva, a gyár biztos benne, hogy megoldja a rendellenességeket. A cég már így is eléggé leégett a gumibotrányok miatt, azzal, ha az F1-történet legnagyobb botrányát okozná, és mondjuk elmaradna a verseny vagy a legjobbak nélkül zajlana, teljesen lejáratná magát.

Szerencse, hogy a Brit GP óriási bukótereiben a durrdefekt nem jelentett tragédiát, az autók kipörögték vagy kifutották magukat, de a szűkösebb Nürburgringen nem tanácsos 250-nel elszállni, mert több helyen sincs hová esni.

De mi vezetett idáig?

Az önzés és a minden áron való győzni akarás - állítja a Red Bull-sztármérnök Adrian Newey. Ehhez jött még a tesztkorlátozás és a szezon közbeni módosítás tiltása. Newey hétfőn arról beszélt, a Pirelli már Barcelona után meg akarta előzni a következményeket, csak a Ferrari, a Lotus és a Force India nem hagyta - nekik feküdtek a gumik, féltették az előnyüket, hogy az a változtatások hatására csökken. Newey hangsúlyozta, az RBR a biztonság miatt támogatta már akkor a módosítási törekvéseket, ami persze csak félig van így, igazából abban reménykedett, hogy az átépített Pirelli majd neki fog feküdni, és a riválisoknak kevésbé.

A vétójog miatt elméletileg a Pirellinek engednie kellett, nem léphetett, de ez is csak féligazság: a leváló gumi is veszélyes, szétütheti a mögötte haladó autót, ne adj isten, pilótát, így hiába nem eresztett le Barcelonában az abroncs, amikor szétfoszlott, a helyzet veszélyes volt. Csakhogy ezt a Pirelli nem volt hajlandó nyilvánosan elismerni, mert égő lett volna, ha vállalja, hogy termékei veszélybe sodorják a versenyzőket.

Ide kell vennünk még a FIA-t (Nemzetközi Autós Szövetség) is, ami meg azt nem volt hajlandó elismerni, hogy a szabálykönyv szerinti, kétéves autóval való tesztelés haszontalan, a gumiszállítónak már rég engedélyeznie kellett volna, hogy idei kocsin próbálhassa ki a gumikat. Szervezni mondjuk egy kétnapos kollektív tesztet, amin minden istálló részt vehet. A szövetségnek köze volt a Pirelli-Merci tesztbalhéhoz is. „A Pirelli tárgyalásban van a Forma-1-es szerződése meghosszabbításáról, ez sem megy simán, ráadásul voltak a felületleválásos esetek, amik nem tettek jót a Pirelli arculatának. Azt sem engedték nekik, hogy azokat a hibákat megoldják, erősített gumijukat Silverstone-ban sem vethették be. Se hosszabbítás, se feljavítás nincs, elképzelhetőnek tartom, hogy egyszerűen berágtak - lehet, hogy nem is maradhatunk az F1-ben, folyamatosan kapjuk a negatív kritikát, akkor meg legalább a saját hírnevünkre káros dolgot oldjuk meg valahogy. A Mercedes-teszt kapóra jött nekik ehhez, és kihasználták” - vélte Wéber.

Vagyis összességében benne van abban mindenki, hogy a Forma-1 krízishelyzetbe jutott - csak magukra gondoltak, ami hosszabb távon veszélyhelyzetet idézett elő.

Óriási mázli viszont, hogy a sok érdekdöntésnek pár szétfoszlott gumin kívül más következménye nincs.

A FIA már lépett, a fiatalpilóta-tesztre beengedi az állandó versenyzőket, ezzel a tesztkorlátozást feloldja, 2013-as autós Pirelli-gyakorlás lesz. Az utolsó, brazil verseny után pedig téli tesztlehetőséget kap a Pirelli.

A lényeg, hogy mindenki megúszta épen, és károk vagy áldozatok nélkül meg lehet oldani a kérdést, helyre lehet hozni az eddigi hibákat. Hogy tényleg sikerül-e, péntektől a Nürburgringen derül ki.