Mennyi pink inge van apádnak?

2013.09.04. 16:55
Kimi Raikkönen után Jenson Button volt az F1Racing magazin Te kérdezel című rovatának a vendége.

Meddig tartott a világbajnoki érzés, miután 2009-ben megnyerted?

Négy évig. Illetve ez örökké fog majd, ezért annyira különleges. A futamgyőzelem óriási, de ha a következőt nem nyered meg, elmúlik. Miközben a vb-cím örök. Reggel felkelsz, belenézel a tükörbe, és belekiabálbahot, basszus, én világbajnok vagyok.

Megkaptad a Brawn GP-autót, amiben világbajnok lettél?

Az ényém a 01/01-es kasztni, igen. Nincs nálam, de az év végén megkapom, motorral együtt.

Egyszer azt mondtad, hogy Monaco 2009 volt a legjobb versenyed. Változott ez azóta?

Monaco furcsa, mert ha a pole-ból indulsz, és nem szúrsz el semmit, nyersz. Minden győzelem különleges, például a 2009 bahreini. Elrontottam a rajtot, és az első körben két embert kellett megelőznöm, hogy élre kerüljek. De a két legkülönlegesebb Kanada 2011 és Suzuka 2011, valamint tavaly Spa. Kanadában már feladtam volna, amikor Seb elszúrta az utolsó körben. Rendkívül szokatlan verseny volt, amihez hasonló az én életemben már nem lesz. Spában az egész hétvége fantasztikus volt, 4 tizeddel szereztem meg a pole-t, könnyű győzelem volt, élveztem minden körét. Szuzuka más, az utolsó körökben kezdett kifogyni a benzin, Vettel és Fernando meg jöttek a nyakamra. Spórolnom kellett, aztán a végét megnyomni, hogy ne fogjanak be. Érzésre ez volt a legnagyszerűbb siker.

Miért nem tartják meg a pilóták a sisakdizájnjukat úgy, mint te?

Egy kicsit én is változtattam rajta a kezdetek óta, a színeken, de a motívumokon alig. Imádom, összességében megtartom olyannak, mint volt, hogy az emberek felismerjék, ez Jenson Button sisakja.

Hogy haladsz a japánnal?

Rosszul. Lusta vagyok. Mindig mondogatom, hogy meg kell tanulnom, mivel a barátnőm japán. De ha szabadidőm van, edzek. Meg sokat utazom, így meg nehéz tanulni. Pár szót azért beszélek, tudok kávét rendelni.

(Jessica Michibata, a barátnő: "A menüjét ki tudja kérni. Étterembe már egyedül is el lehet engedni".)

Igen, az éttermi japánt már beszélem. Kapucsínó és szusi. De kettőnél többet nem tudok kérni. Meg tudok pár cuki szót, amit csak a szerelmednek mondasz.

V10, V8 vagy V6 turbó?

A V10-esnek volt a legjobb hangja, messze messze. Visszanéztem pár versenyt 2004-05-ből, hát azok a motorok énekeltek. Imádtam, de a világ ma másfelé tart. A turbó rendben lesz, izgalmas, csak másképp. Szóval V10 vagy V6, de semmiképp nem V8.

A 2009-es vb-győzelem után apjával, John Buttonnal
A 2009-es vb-győzelem után apjával, John Buttonnal



Miért vagy olyan jó az esős-száraz futamokon?

Fogalmam nincs. Visszakérdezek, miért nem olyan jók a többiek? Szóval rossz embert kérdeztek. Talán másképp érzem a kocsit. nem része a kérdésnek, de a hagyományos pályák, mint Szuzuka és Spa jobban fekszenek nekem, mint ezek az új szupermarket-parkolók. Mindenhol van már bukótér, elszúrod, túlfutsz, visszajössz, miközben én csak a határig megyek. Ritkán is futok le az aszfaltról.

Ki nyerné a Forma-1-es triatlont?

Hát, ha holnap rendeznék, akkor én vagy Fernando. Szerintem jól menne neki, és kettőnk között dőlne el a verseny.

A Hajszát (Rush c. film) látva nem jut eszedbe, hogy jó lenne James Hunt korszakában versenyezni?

Szeretem a 70-es évek versenyeit, a pilóták bátrak voltak, de sokkal kevesebbet kaptak a kezük közé, mint mi ma. Egyszer kipróbáltam Emerson Fittipaldi 74-es McLarenjét, ami ugyanolyan volt, mint Hunté, és iszonyú kényelmetlennek találtam. Mindent látsz, mert magasabban ülsz, de az öklöd veri a kasztnit, négyesből ötösbe nem tudsz úgy kapcsolni, hogy ne mozdulj el az ülésben. Nagyon más idők voltak, ráadásul Martin Brundle Lewis 2008-as gépében úgy ment el mellettem, mintha Forma-Fordban ülnék, akkora volt a sebességkülönbség. Szóval szeretem a mai F1-autókat, elképesztőek. És 2004-05-öt a legjobban, a V10, az a tapadás, különleges idők voltak, különösen élveztem. A leggyorsabb, legerősebb kocsik, gumiháború, a legjobb köridők. Boldoggá tesz, hogy versenyezhettem akkor.

Hétfőn, Londonban, egy 70-es évekbeli McLarenben
Hétfőn, Londonban, egy 70-es évekbeli McLarenben


Kellett már tüsszentened vagy kínzott viszketés futam közben?
Soha. Lehet, ha nagyon koncentrálsz, nem jön rád. És nem is lenne okos dolog felnyitni a sisakod, mert karbonport fúj be a szél. Néha megtörténik persze, ezért évente egyszer a doki csipesszel kiszedegeti a szememből a törmeléket. Szuper érzés!

Legemlékezetesebb ajándékod, amit rajongótól kaptál?

Régebben kaptam game boyt 1000 játékkal. A Hungaroringen az egyik ellenőrtől minden évben kapok egy üveg bort, ami saját termésből lehet, mert a palackra rá van írva a nevem. Legutóbb kaptam tőle egy LADA-t is, miután kipróbálhattam az egyik rendezvényen. De a szándék a lényeg, és nem az ajándék nagysága.

Ha elutaznál pár napra, melyik pilótát vinnéd magaddal és ki vezetne?

Én vezetnék, és Paul di Resta jönne velem. Együtt edzünk, és jó utasnak tűnik. Mással nem lógok, néha Webberrel. De rajtuk kívül senkivel.

Legkínosabb pillanatod?

Gondolom, 2011 Kína, amikor rossz pitboxhoz álltam be kerékcserére. De ez csak figyelmetlenség volt. Még a Williamsben egyszer a boxutcában ütköztem. Sir Frank azt mondta, a pályán jól nyomom, de a depóban legyek gyorsabb, be és ki is. Próbáltam, és lekoccoltam a falat. Patrick Head haragudott, de Frank megvédett, hogy ő mondta a srácnak, nyomja jobban.

Mennyi pink inge van apádnak?

Nem tudom. Remélem, több, mint egy.

(John Button minden nagydíj vasárnapján rózsaszínt visel, mert fia első, 2006-os futamgyőzelmekor is abban volt, a Hungaroringen.)

A teljes interjút elolvashatja az Autósport és Formula Magazin szeptember közepén megjelenő számában és a szeptember 19-én megjelenő brit F1Racingben.